3d 22 LUISTERT RADIO Een carrière die ruim vijftig jaar beslaat en nog altijd bloeit. Boudewijn de Groot wordt geëerd met een heruitgave van zijn gehele oeuvre. Vincent Het was heet, heel heet, wat heet, kokend heet. Nog nooit was het zo laat in het jaar zo heet. Het dampte en stoomde uit de radio. Slam! zond de Hete too uit, Sky Ra dio, de dj-loze muziektraditie in de ether, stel de de computer zo in dat we nog één keer de tropische Sky Summer Playlist konden aanho ren. Hij klonk precies hetzelfde als de vorige keer, eind augustus, toen het ook zo heet was, zo laat in het jaar. Het kwam me opeens mijn strot uit, al die grijsgedraaide niksigheid. Wat een debiliserende audiodiarree. Ik werd er ge woon onpasselijk van. Het kan hier ook nooit gewoon mooi weer zijn, zelfs de hitte moet worden gehypet. Nieuwe cd De Leeuw ijdens zijn recente con certtournee Achter glas ontmoette Boude wijn de Groot (72) na afloop van een optre den drie jonge fans. „Wat zullen ze zijn ge weest? 7, 8 jaar? Ontzettend aparte, au thentieke jongetjes die mijn werk via de platenkast van hun ouders kenden. Of juist de elpees die hun ouders niet meer draaiden, afstoften en ontdekten. „Een van hen wilde zelfs later 'Boude wijn de Groot' worden, had hij tegen zijn moeder gezegd. Op zo'n moment voel ik dat mijn repertoire meerwaarde krijgt. Het was echt onroerend." Wat de zanger, tekstschrijver en com ponist maar wil zeggen: zijn muziek, die een tijdspanne van ruim vijftig jaar omvat, blijkt ook anno 2016 generatie- overstijgend. De cd-box Boudewijn de Groot Collected 1964-2016, die vandaag verschijnt, is een eerbetoon aan de pio nier van de Nederlandstalige popmu ziek. De complete verzameling van twaalf studioalbums (De Groot: 'Een mooi apostolisch getal') toont de ont wikkeling van de jonge chansonnier met zijn licht geaffecteerde Haarlems/ Heemsteedse dictie, via de hippie met het vlassnorretje tot de protestzanger te gen wil en dank. Zijn samenwerking met tekstdichter Lennaert Nijgh resulteerde in de mooi ste liedjes uit de vaderlandse muziekge schiedenis. Toen daar een einde aan kwam, bleef Boudewijn de Groot 1 on verminderd populair en werd hij ont dekt door een compleet nieuwe genera tie. „Ik had ooit een hiphopper in de zaal. Die vond het 'yo helemaal te gek'. Ja, daar sta ik soms versteld van. De rode draad in zijn werk? De Groot, peinzend: „Ik geloof dat ik muzi kaal altijd herkenbaar ben gebleven, al kun je die eigenheid zelf moeilijk be noemen. Maar ik heb me nooit, zoals bijvoorbeeld David Bowie, personages aangemeten. Muzikale metamorfoses onderging ik wel, maar mijn persoon en stem zijn een constante gebleven." Eigenzinnig was hij altijd, tot op de dag van vandaag. Vorig jaar liet hij we ten klassiekers als Testament, Strand en Meisje van Zestien van zijn concertreper toire te halen. Als een nuffige museum directeur, zo scheen het, die meent dat een overzichtstentoonstelling van Vin cent van Gogh het gerust zonder Zonne bloemen en De Aardappeleters kan stel len. De Groot: „Die vergelijking gaat mank. Die conservator heeft de stuk ken niet geschilderd. Je maakt een schil derij, schrijft een boek en je hoeft er verder niets mee te doen. Maar een mu zikant, zeker in de popmuziek, komt er niet mee weg om alleen maar zijn plaat jes op het podium te verkopen. „Op een bepaald moment had ik er genoeg van om Het land van Maas en Waal te zingen, voelde me ontzettend ongemakkelijk om voor de zoveelste keer Verdronken vlinder te spelen. Na tuurlijk komen er mensen ook voor Tes tament naar mijn concerten, maar, an ders dan een buitenlandse ster die eens in de zoveel jaar in Nederland optreedt, kon iedereen mij de afgelopen halve eeuw bezoeken." Die halve eeuw begon in 1964, het jaar waarin de Beatles in de veilinghal len te Blokker hun enige concert in Ne derland gaven. Boudewijn de Groot, 19 jaar, vertolkte Franse chansons en caba reteske liedjes van Jaap Fischer op be scheiden kleinkunstpodia voor een meest intellectueel gehoor. Muzikale metamorfoses onderging ik wel, maar mijn persoon en stem zijn een constante gebleven Met Meisje van Zestien als voorzichtige wegbereider, brak De Groot in 1966 door met Meneer de President - een aan klacht tegen de oorlog in Vietnam, in het bijzonder de Amerikaanse presi dent Lyndon B. Johnson. Het zou een iconisch protestlied in polderland wor den, maar - typisch Boudewijn de Groot - de zanger weigerde zich door de publieke opinie te laten gijzelen als de archetypische rebel die voor een he le generatie sprak. „Ik vond het begrip 'protestzanger' veel te beperkt. In 1966 was heel de wereld vol van anti-oorlog, van demonstraties. Lennaert en ik von den dat we daar iets over moesten zeg gen. Maar ik zag mezelf niet als wereld verbeteraar. Ik liep wel mee in betogin gen, maar nooit voorop met een span doek. Ik was meer het type dat op de barricaden stond als de laatste steen was geworpen." Met Henny Vrienten (ex-Doe Maar) en George Kooymans (Golden Earring) begint hij 23 september aan een theater tournee onder de titel Vreemde Kost gangers. Hij is de nestor van het drietal, maar de tijd heeft, zijn zilvergrijze haar ten spijt, nimmer vat weten te krijgen op Boudewijn de Groot. Het trio ver tolkt speciaal gecomponeerd nieuw werk, maar staat ook stil bij het rijke muzikale verleden van de drie afzonder lijk. Ook De Groot. „Ik zing Annabel en De vondeling van Ameland. En tja.Hen ny en George vinden dat ik er niet on deruit kan: ook het oudje Als de rook om je hoofd is verdwenen." Op Radio 2 was het gisteren Hete Donder dag. Want, om met Gijs Staverman te spreken: „We moeten wel goed beseffen dat het de laat ste hete donderdag is." Nou Gijs, dat weet ik nog zo net niet. Dat zei je eind augustus ook. Straks zitten we met smeltende chocoladelet ters Sinterklaas te vieren. Gijs wordt 'ingesopt met zonnebrandolie' in de tuin van de studio, de dj's hebben de appara tuur naar buiten gesleept. Hij heeft een me vrouw van KWF Kankerbestrijding te gast. Wij Nederlanders, we zijn zuinig. We smeren altijd te dun, zegt ze. En er zijn altijd plekjes die we vergeten. „Oohoowoo, ja, welke plekjes zijn dat dan?" Gijs en wij, luisteraars, we denken na tuurlijk allemaal meteen aan bepaalde plekjes, het is niet voor niets Hete Donderdag. Gijs: „Jaa, dus mocht je in de tuin zitten, smeer je goed in, en het wordt zometeen giiiiie- ren, want Gordon is hier!" O, god, ook dat nog. Het wordt inderdaad gie ren. Gijs en Goor rollebollen ingesopt bijkans dwars door de KWF-mevrouw door de Radio 2-tuin. Hahahahaha. Ik trek het niet langer. Mag er nu, 0 Heer, een wolkbreuk boven Hilver sum losbarsten? Of nee, wacht, er zit een knop op mijn radio die mij kan verlossen. Het wordt me allemaal te veel, de luchtige en lichte zomermix met voor elk wat wils, van Ka- ty Perry tot de Ray Conniff Singers. Geen hete platen meer, geen Gieren Met Goor. Ik loop de tuin in en zit een uur on-ingesopt in de zon en ik verbrand niet! Quote van de dag Grace is grootste talent VS 'Halverwege. De haartjes aan de achter kant zijn eruit. Nu lunch!' vrijdag 16 september 2016 Heet MUZIEK Het nieuwe al bum van Paul de Leeuw heet Land van mij en verschijnt op 31 oktober. Het album bevat der tien nieuwe num mers en zes live bonustracks. Een van de lied jes is een duet met Freek Bar- tels. Arno Gelder De complete Boudewijn Reageren: vincent@persgroep.nl MUZIEK De pas 12-jarige zangeres Grace Vanderwaal heeft America's Got Talent gewonnen. Het meisje met Nederlandse roots kreeg de meeste stem men van de kijkers. Ze wint 1 miljoen dollar en mag eind ok tober drie avon den optreden in Las Vegas. Nieuwslezer Jan de Hoop vertelt op Twitter hoe zijn haartrans- plantatie vordert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22