Tommy Wieringa 17 Meer capaciteit door 58 nieuwe Sprinters Nieuwe Sprinters komen eraan, oud materieel is opgeknapt en er zijn extra treinen in bestelling. Toch blijft het rennen voor een zitplaats. en landerige dag in Berlijn, mensen con verseren zacht met el kaar in de schaduw I van platanen. Op de Bebelplatz zie ik tot mijn schrik dat iemand 'Merkel muE weg!' op een elektriciteitskastje heeft gekalkt. Ik beschouw Angela Mer kel als het licht van Europa, het medicijn dat het continent voor totale depressie behoedt. Graag zou ik in de deelstaat Nederland op haar stemmen, als dat kon. Langzaam beweeg ik in de rich ting van het ministerie van Bui tenlandse Zaken, voor een optre den met de schrijvers Tom La- noye en Terézia Mora in de Poli- tiek-Literaire Club. in hun land. Het geroep en ge trommel detoneert een beetje in dit statige deel van Berlijn, maar de demonstranten weten dat machthebbers extreem gevoelige oren hebben, en dat hun leuzen helemaal in Addis Abeba zullen worden gehoord. Hier is geschiedenis wonderlijk dichtbij, in een gebouw dat nazi's en communisten huisvestte Aan de zijkant van het ge bouw, waar het politieke rumoer tot ruis is afgezwakt, staan twee chauffeurs in zwart bij hun au to's. Ze hebben een poetsdoek en een spuitbus hoogglans in de hand, hun wagens glimmen als zwarte edelstenen. Bij elk onef- fenheidje gaan ze langs, het is ze menens met die auto's - ik blijf een tijdje naar ze kijken en be grijp de ernst en de toewijding waarop dit land is gebouwd. De bondskanselier heeft wel licht niet voorzien wat ze in be weging bracht met haar wel komstcultuur en het principiële 'Wir schaffen das', maar het moet de Duitsers toch ook deugd doen dat hun land een symbool van hoop is geworden in veler har ten. De dood is niet langer een meester uit Duitsland, zoals Paul Celan in zijn Todesfuge schreef; Duitsland is intussen een veilige haven voor hen die andere mees ters proberen te ontvluchten. Door een haag van beveiliging ga ik het gebouw binnen, dat als Reichsbank in de nazitijd werd gebouwd en daarna hoofdkwar tier werd van de Socialistische Eenheidspartij Duitsland. Van het ene regime naar het andere; in veel opzichten is de DDR te beschouwen als een voortzetting van nazi-Duitsland. We worden welkom geheten door Minister van Staat Maria Böhmer. Haar inleiding is een sterke verdediging van de Euro pese waardengemeenschap, zo als je die in Nederland zelden van politici hoort. Een vrouwelij ke tolk fluistert haar woorden in het oor van Tom Lanoye, vooraf hoorde ik dat ze nog voor Erich Honecker heeft getolkt. Böhmer is een goede spreker, ik ben onder de indruk van de achteloze autoriteit waarmee ze de zo vaak beschimpte vrijheid en tolerantie verdedigt die uit de gruwelen van oorlog en vervol ging tevoorschijn kwamen. De li teratuur noemt ze een belangrij ke geleider van empathie en we derzijds begrip. Ze is niet iro nisch en niet lacherig, ze zegt de ze dingen met dezelfde ernst waarmee de chauffeurs hun au to's poetsten. In Nederland is de geschiede nis ver weg. We hebben nauwe lijks geheugen, de Tweede We reldoorlog is even lang geleden als de Spaanse bezetting. Hier is het verleden wonderlijk nabij, in een gebouw dat nazi's en com munisten huisvestte, naast een fluisterende tolk die het oor van Erich Honecker van zo dichtbij heeft gezien. Treinreizigers hadden het gisteren zwaar: het was bloedheet én het was volgens de NS de drukste dag van het jaar. Wie in de spits kon zitten, had geluk. Dat wordt de ko mende jaren wel beter, maar nooit zal iedereen in de spits kunnen zitten. Hoeveel mensen gisteren exact de trein namen is nog niet be kend. Maar deze maand stapt een recordaantal van 33,3 miljoen men sen in en uit. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur riep eind vorig jaar de NS op om te zor gen voor extra zitplaatsen en giste ren nam ze poolshoogte op een emplacement in Den Haag. Daar stond ook de nieuwe Sprin ter opgesteld die vanaf december wordt ingezet. 58 glanzende wit-blauwe treinen bieden 10.000 zitplaatsen en 6.100 staanplaatsen. Staanplaatsen? De reiziger moest toch kunnen zitten? Dat gaat niet lukken. Niet volgend jaar en niet over tien jaar. Bij al het ma terieel dat de NS in bestelling heeft, en dat zijn naast deze serie Sprinters nog eens 118 Sprinters van een ander type en 79 nieuwe intercity's in het volgende decen nium, is ruimte vrijgehouden om te staan. En dan gaat het om grote getallen. In al die nieuwe treinen kunnen 55.000 mensen zitten, maar de NS heeft ook ruimte ge houden om ruim 36.000 klanten te laten staan. De NS toonde gisteren aan staatssecretaris Dijksma van Infra structuur hoever het bedrijf is om het aantal zitplaatsen in de trein te verhogen. „Ik vind het ontzet tend vervelend als mensen niet kunnen zitten. Ik snap dat je daar van baalt. Ik heb de NS gevraagd alles uit de kast te halen om zo veel mogelijk zitplaatsen te organi seren. En de NS doet dat ook. Er komen nieuwe treinen aan. Oud materieel is opgeknapt zodat het weer kan worden gebruikt. Maar een garantie dat je op elk moment in de spits altijd een zitplaats krijgt, kunnen we niet afgeven. Daar moet je eerlijk over zijn." Het bedrijf ConsumentenClaim kan niets met die eerlijkheid en eist namens 10.000 reizigers finan ciële genoegdoening voor de over volle treinen. Wie structureel geen zitplaats heeft of niet mee- kan omdat de trein vol is, zou vol gens ConsumentenClaim recht hebben op teruggave van de helft van de betaalde ritprijs. De reizi gers verwijten het spoorbedrijf dat er niet snel genoeg maatrege len zijn genomen tegen de drukte. Het wordt wel een stuk beter op het spoor. „We hebben nu zo'n 200.000 stoelen in onze treinen. In de 58 nieuwe Sprinters zitten 10.000 zitplaatsen, dus de capaci teit wordt 5 procent groter", zegt directeur nieuw materieel Roel Okhuijsen van NS. De nieuwe Sprinters zijn een stuk moderner dan de oude. On der iedere stoel is een usb-aanslui- ting en een 230 Volt-stopcontact. Wifi is verbeterd. Er zijn geen deu ren tussen de treinstellen; het is een lange lichte slurf met blauwe stoelen en accenten van kunst schilder Mondriaan. Een ander nieuwtje: een plankje in het toilet om een baby op te verschonen. vrijdag 16 september 2016 Verleden Voor het ministerie klinkt ru moer, Ethiopiërs demonstreren tegen het repressieve bewind Staatssecretaris Dijksma krijgt uitleg in de Sprinter, foto frank jansen NS: zitplaats blijft komende jaren onzeker Ton Voermans Utrecht De treincapaciteit wordt 5 pro cent groter. In al die nieuwe trei nen kunnen 55.000 mensen zit ten, maar NS heeft ook ruimte gehouden om ruim 36.000 klan ten te laten staan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17