13 'Niet via telefoon over Gülen praten' schappelijke activiteiten. Daarin is 'dienstbaarheid' hizmet in het Turks) de kernwaarde. „Hoe werelds hun publieke activiteiten ook zijn, ze onderwer pen zich in het privéleven aan een strikte morele discipline", zo observeerde Van Bruinessen in zijn rapport over de meest actieve leden. „Het is een levenshouding die lijkt op die van de klassieke calvinisten: zij zijn 'actiefin de wereld, maar niet van de wereld'." In zijn onderzoeksrapport noemde hij hen 'Turks-islamitische jezuïeten'. Desgevraagd typeert hij hen nu ook als 'vrome moslims in burgerkostuum'. De Turkije-expert vermoedt dat er op grond van wat er tot nu naar buiten is gekomen over de mislukte staatsgreep, de putsch niet alleen werd uitgevoerd door aanhangers van Gülen, maar ook door radicale pro-westerse kemalisten (aan hangers van het gedachtengoed van de eerste president Mustafa Kemal Atatürk) en opportu nisten die hun carrière geblokkeerd zagen. Uit het onderzoeksrapport blijkt niet dat de Güle- nisten er in Nederland een geheime agenda op na houden en de samenleving willen islamise ren of de integratie tegenwerken. Etiketten als 'ultra-orthodox', 'fundamentalistisch' of'isla- mistisch' vindt Van Bruinessen misleidend. „Het vasthouden aan het islamitisch recht of het precies uitvoeren van de rituele regels van de is lam spelen amper een rol in de leefwereld van de Gülenisten. Morele waarden zijn voor hen van veel groter belang, net als het lezen en bestude ren van de teksten van Gülen en diens leermeester Said Nursi. Ze heb ben evenmin een politiek programma of ideologie, zoals de Moslim Broe ders in Egypte. Ze zijn sociaal conserva tief, maar goed geïntegreerd. Ze belijden een soort door het soefisme beïn vloede Turkse volksislam, maar dan een moderne versie daarvan." natuurlijk discussies op het Cosmicus: waarom starten we niet gewoon een islamitische school? Want dat mag in Nederland. Het antwoord was: nee, op deze manier bereiken we sneller ons doel." Zo was het gedrag binnenkamers niet het zelfde als naar buiten toe. Met 'vreemden' in de buurt schudden mannen en vrouwen elkaar probleemloos de hand, maar intern was dat ta boe. Directeur van het Cosmicus, Ilyas Bagci, wil geen antwoord geven op de vraag of docenten als abi of abla werkzaam zijn. Is het Cosmicus, op het oog een gewone Rotterdamse middelbare school, onderdeel van een groter Gülen-net- werk? „Nee, helemaal niet", zegt Bagci resoluut. „Ik kan er ook niets aan doen wat er in de Turkse gemeenschap allemaal wordt gedacht." Hoewel enkele kopstukken nu openlijk uitko men voor hun bewondering voor Gülen, blijven de ware bedoelingen duister, zegt expert en pu bliciste Elise Steilberg. Zij volgt de beweging al vele jaren kritisch, vanaf het moment dat haar Turks-Nederlandse zoon belandde bij een bui tenschoolse cursus, gegeven door Gülenisten. Ze vindt dat de Nederlandse overheid te mak kelijk denkt over de Gülen-beweging. „Ze weten heel goed wat de media en politici in Nederland willen horen, maar dat zijn verkooppraatjes. Ze houden overal in Europa dezelfde verhalen. Maar in Turkije gelooft niemand dat meer", zegt Steilberg. „Aan de ene kant hebben ze seculiere scholen en aan de andere kant verborgen studie huizen, waar kinderen de beweging worden in getrokken. Dat klopt toch niet? Dat vraagt ge woon om onderzoek." Ook zij ziet het als een 'is lamiserende beweging'. „Ze hebben de tijd, een heel lange adem. Al komt het islamitische rijk er over 200 jaar, dan hebben ze in elk geval hun steentje bijgedragen." LEEFREGELS De Utrechtse emeritus hoogleraar Martin van Bruinessen, Turkije en islam-expert, is milder. Hij deed in 2010 op verzoek van het kabinet onder zoek naar de Gülen-beweging in Nederland. Hoe wel het onderzoek zes jaar geleden plaatsvond is er volgens hem 'sindsdien niets wezenlijks veran derd'. Zijn conclusie toen was dat het een 'sociaal en moreel behoudende religieuze beweging is met een ondoorzichtige organisatiestructuur'. De kaderleden zijn wars van islamitisch vertoon. Ze doen mee aan allerlei maat- vrijdag 16 september 2016 Rotterda 14 Jongeren van 14,15 jaar worden door de Gülenbeweging uitge nodigd voor huiska mersessies, waarin zij kennismaken met het gedachtegoed van Fethullah Gülen. T Geestelijk leider Fethullah Gülen heeft wereldwijd miljoenen volgelingen. In Neder land is Rotterdam het epicentrum van zijn beweging. FOTO'S AFP ROBIN UTRECHT Een interessant inkijkje in de bewe ging geven de uiterst geheime leefre gels die circuleren in de studentenhui zen en - waarschijnlijk - ook in de schoolinternaten. De ruim tachtig ge dragsvoorschriften, in bezit van deze krant, zijn bedoeld voor de studenten die al een stapje hoger in de organisa tie zijn beland. Daar staat niets over 'wereldburgerschap en democratie'. Wel wordt het streng islamitische, sek tarische karakter duidelijk. Regel 6 draagt bijvoorbeeld op - in het Turks - om 'niet naar niet-islamitische kleding te kijken'. Voor vrouwen geldt ook dat ze niet te lang mogen staren naar de afbeelding van hun meester Gülen. Regel 41: 'Ga niet naar buiten indien niet nodig, ga absoluut niet naar de stad/het winkelcentrum'. Wel wordt op gedragen 'tolerantie te tonen'. De volgelingen moeten zich strikt hou den aan de aanbevelingen en behoren 'te zijn zoals de meester'. Duidelijk wordt gemaakt wat het doel is van een universitaire opleiding. Voorschrift 79: 'Denken degenen die naar de universi teit willen aan hun eigen wil? Het gaat ons niet om het behalen van een di ploma. Ze moeten geen afstand doen van het doel van de Hizmet (dienstbaarheid).' Ook opvallend is regel 82: 'Kauw geen kauwgom, kauwgom kauwen is onverschilligheid, kauw niet in dien niet nodig.' Verder is er een grote nadruk op geheimhouding: 'Verberg jullie geheimen', luidt tot vijf keer toe de tweede leefregel. En: 'Zeg niets over de telefoon met be trekking tot de beweging' (regel 54), 'bespreek de geheimen van de gemeenschap niet in de inter naten' (regel 60).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13