Songs uit het hart van Ray Cooper 5 Ronald Goedemondt Snoepwinkel gesloten naar een tijd dat Domburg niet alleen naam maakte als mondaine badplaats naam, maar ook als kolonie voor beeldend kunstenaars. Schilders als Jan Toorop en Piet Mondriaan vestig den zich in de badplaats vanwege het bijzondere, Zeeuwse licht. Al vanaf het begin is het 'Great American Songbook' een belangrijke bron voor de programmeurs van Jazz by the Sea: jazz zoals die z ich tot on geveer 1950 had ontwikkeld. Die jazz bepaalt nog vooral de sfeer en het programma van het festival. Maar er is meer. Swing, bebop, boogie woogie en hier en daar pure blues en coun tryfolk sijpelen inmiddels ook door in de muziek op het jazzfestival. Domburg is het epicentrum van Jazz by the Sea, maar ook op andere plekken langs de worden concerten gegeven. In Zoutelande werd het fes tival gisteren afgetrapt. En dit jaar heeft naast Domburg ook Oostka- pelle een eigen 'streetparade'. Jazz blijft het terrein van de muzi kant die heel graag een eigen weg gaat. Ook al komen bekende tunes en songs meerdere keren per dag langs, steeds is het wel de eigenzin nigheid van de muzikant of de groep die er een andere draai aan geeft. Jazzmuzikanten beheersen de kunst om de herhaling spannend te hou den. Singer-songwriter Cabaret Theater Ray Cooper - niet te verwarren met zijn bekende naamgenoot en percussionist - was jarenlang een van de geluidsbepalende muzikan ten van de Britse folkrockformatie The Oysterband. Vooral de warme klanken van zijn cello droegen bij aan de herkenbare sound van de band. Cooper was ook hofleveran ciervan nieuwe, indrukwekkende songs. Een paar jaar geleden pro- Ik heb meer contact met mensen, maak nieuwe vrienden en drink veel minder duceerde hij een eerste solo-cd, Ta- les of love, war and death by hanging. De reacties waren zo positief dat de Brit besloot de zekerheid van een formatie te verruilen voor de onzekerheid als solo-artiest. Sociaal „Mijn vrijheid en onafhankelijk heid zijn veel groter en daarmee ook de creativiteit. Componeren voor mezelf betekent minder gren zen en biedt me de kans nieuwe dingen uit te proberen", vertelt Cooper. „Veel mensen denken dat solo-muzikant een eenzaam be staan is, maar het is juist heel soci aal. Ik heb juist veel meer contact met mensen, maak nieuwe vrien den en drink een stuk minder!" Die artistieke vrijheid leidde tot een lichte verschuiving in de aan pak van zijn songs. Cooper: „Mijn eerste album was folky en donker. Het tweede, Palaces of tears is opti mistischer." Coopers nieuwe cd komt er binnenkort aan en daarop staan meer 'topical songs', num mers die een politieke of maat schappelijke gebeurtenis behande len. Zoals een lied over eilandje Lampedusa, het Italiaanse toe vluchtsoord voor immigranten, en over Amal al-Atrash. Het lied over deze controversiële Druzische zangeres (1912-1944), met artiestennaam Asmahan, had net zo goed een hedendaagse ver haal over ontvreemde Syriërs kun nen zijn. Lichtvoetig Het karakteriseert de Brit: hij schrijft nummers waarin de men selijke kant van het verhaal cen traal staat. Songs waarbij betrok kenheid en diepgang gepaard gaan met lichtvoetigheid. Bijvoorbeeld My Compass Points To North, geba seerd op de ervaringen van de solo Noordpoolreiziger Sir Ranulph Fiennes. Of Palace of tears, over metrostation Friedrichsstrasse, de enige plek in Berlijn waar geschei den verwanten uit Oost- en West- Berlijn tijdens de Koude Oorlog af scheid van elkaar konden nemen. „Ik schrijf over wat me be- en ontroert. Dat kan iets historisch zijn, uit het hier en nu of iets wat mezelf is overkomen. Ik kan alleen schrijven over dingen die emotie bij me oproepen." Die liederen begeleidt Cooper als muit-instrumentalist op di verse instrumenten. Uiteraard de cello, maar ook gitaar, piano, har monium, mandoline en mondhar monica. „Elk instrument heeft zijn eigen kleur en karakter. Dat ge bruik ik bij het schrijven van liede ren. Het begint altijd bij één speci fiek instrument. Een aantal jaar geleden begon ik als muzikant die erbij zong. Langzamerhand is dat aan het verschuiven naar een zan ger die ook instrumenten bespeelt. De zang is ongetwijfeld het be langrijkste. Het gaat tenslotte om woorden en verhalen." donderdag 15 september 2016 PZ Het volledige programma is te vinden op jazzbythesea.nl. Ze stonden drie weken geleden op het Zeeland Nazomerfestival. Toen beperkten ze zich tot liedjes. Woens dag combineren Yentl en de Boer in Ril land hun liedjes met absurdistische sketches. Ze hervatten de tour van de theatershow De snoepwinkel is geslo ten. De show is volgens de jury van de theaterprijs Neerlands Hoop 'een mooie staal kaart van wat ze allemaal in huis hebben.' Woensdag, Luctor et Emergo in Ril land, aanvang 20.00 uur. 'Ronald Goede mondt laat het pu bliek onbedaarlijk hard en lang lachen in Geen sprake van. Dat speelt geen an dere Nederlandse komiek op dit mo ment klaar'. Dat schreef de Volkskrant over de show van de Bra bantse cabaretier. Goedemondt wordt alom geprezen om zijn aanstekelijke ab surdisme en frisse logica. Hij staat vrij dag in Goes in het theatermet een reprise van Geen sprake van. Vrijdag, theater De Mythe in Goes, aan vang 20.00 uur. Met een concert van de Britse singer-songwriter Ray Cooper opent theater de Wegwijzer in Nieuw-en St Joosland morgen het nieuwe seizoen. Cooper is gevormd in de Zweedse traditie, maar ontwikkelde als multi-in- strumentalist een eigen geluid. Zijn teksten getuigen van grote betrokkenheid: „Ik kan alleen schrijven over dingen die emotie bij me oproepen." Marius Roeting Ray Cooper Ray Cooper speelt morgen om 20.30 uur in Theater de Wegwijzer in Nieuw- en St Joos land. Ray Cooper is bekend om zijn cellogeluid, maar bespeelt meer in strumenten, zoals gitaar, piano en mondharmonica, fotocarstenjensen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 57