Cruise Italië - Amsterdam
E 19
13 dagen per Costa Magica
(f)
Meer dan negentig schepen van
de in surseance verkerende Zuid-
Koreaanse rederij varen momen
teel over de wereldzeeën met
meer dan 500.000 containers aan
boord.
Hanjin Shipping heeft twee con
tainerschepen in de verkoop gezet
om de schulden te drukken. Deze
schepen, de Hanjin Mar en de
Hanjin Marine, zijn rond de 20
miljoen dollar waard. Drie buik
schepen voor ijzererts, kolen en
graan zouden al zijn verkocht aan
partijen uit Singapore en Grieken
land voor bijna 40 miljoen dollar.
De problemen rond Hanjin zor
gen wereldwijd voor een logistie
ke chaos. De 95 schepen van het
bedrijf hebben voor vele miljar
den aan goederen aan boord. Die
worden momenteel niet, of mond
jesmaat, gelost. En containers die
al gelost zijn, worden in sommige
havens vastgehouden.
De val van Hanjin komt ook
voor de retail op een hoogst onge
lukkig moment. Momenteel ver
voeren veel schepen producten
voor de decemberfeestdagen. De
topman van containerleasebedrijf
Seaspan sprak al van een 'grote nu
cleaire bom' voor de sector. „Het
schudt aan de bevoorradingske
ten, de hoeksteen van de globalise
ring", aldus Gerry Wang.
Hoe de sector de patstelling kan
doorbreken, is onduidelijk. Ha
vens laten de Zuid-Koreaanse
schepen alleen binnen als beta
ling van de havenkosten wordt ge
garandeerd. Deskundigen denken
dat er voor zo'n 14,5 miljard dollar
aan goederen ronddobbert in de
containers op Hanjin-schepen.
De surseance van Hanjin, in
grootte de zesde rederij ter we
reld, komt niet als een volslagen
verrassing. Deskundigen wijzen
er al jaren op dat de containersche
pen steeds groter worden en de
vrachtprijzen -door de enorme
onderlinge concurrentie - maar
blijven dalen. „Er kunnen meer
Hanjins volgen", stelt Olaf Merk
van de Organisatie voor Economi
sche Samenwerking en Ontwikke
ling (OESO).
Ook 's werelds grootste rederij
Maersk zou met enorme betaling
problemen te kampen hebben. De
Deense reder trapte in 2010 met
de bouw van een reeks megasche-
pen een wedloop af, waarna de
ene na de andere containerreus
van de werf liep en er nu een enor
me overcapaciteit is in de sector.
Begin van de maand liepen ook
de gemoederen in Rotterdam
hoog op over de Hanjin-contai-
ners. Overslagbedrijf ECT wilde
de gearriveerde Hanjin-containers
alleen vrijgeven als er een fikse on
kostenvergoeding door de verla
ders zou worden betaald. De rech
ter moest uiteindelijk tussenbeide
komen; hij besliste in het voordeel
van de transportbedrijven.
Normaal v.a. 999
nu tijdelijk v.a.
Bremerhaven
Amsterdam
Zeebrugge
le Havre
Savona
Marseille
a Coruna
Leixos/Po
Lissabon
Cadiz
Inclusief vliegreis, transfer
en 13-daagse cruise met alle
maaltijden aan boord
t/ Eenmalige reis, alléén
vertrek op 19 mei 2017
Reguliere prijs vanaf 999
Tijdelijke actie: boek snel!
Exclusief bij Stip Reizen
I of bel 088 - 70 70 600 (ma. t/m vr. 9:00-18:00 uur)
donderdag 15 september 2016
FOTO AP
Hanjincontainers?
Het is nog volstrekt onduidelijk
of de 2.300 containers van rede
rij Hanjin, die op weg zijn naar
Rotterdam, ooit op hun eindbe
stemming zullen aankomen.
Leon van Heel
Rotterdam
Vroeg boekstunt!
Gosta
Vroegboekstunt: Stip draait de prijzen om! Elders vanaf 1793,
normaal bij Stip vanaf 999, nu tijdelijk vanaf slechts 666...
Dat is nog geen 52 per dag! Boek nu en vaar in het mooie
voorjaar in 13 dagen per 4-sterren Costa Magica vanuit
Savona naar Amsterdam. Onderweg bezoekt u o.a. Tanger,
Cadiz, Lissabon, Leixos (Porto), Le Havre en Zeebrugge. Aan
boord vindt u sfeervolle bars en restaurants, een theater,
casino en wellnessgedeelte. Profiteer snel want deze
vroegboekprijzen gelden zolang de voorraad strekt.
binnenut v.a. 666
buitenhut v.a. 916
balkonhut v.a. 1101
zie stipreizen.nl/crcmtb
stip reizen, n
0 Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. hut excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten. Drukfouten en reizen nl J
prijswijzigingen voorbehouden. S
git
ANVR
w
SCR