FEHD FEBO 13 actie lijkt het, want Febo bekt in elk geval stuk ken beter dan Amvé. In i960 deed de bakker, geplaagd door bloemuitslag aan zijn handen, zijn zaak van de hand om op de Karperweg zijn eerste au tomatiekhal te openen. De Borst had het fe nomeen als jongen leren kennen toen hij in 1938 een kroketje trok uit de populaire auto matiek van Heck's op de Amsterdamse Re- guliersbreestraat, en die ervaring had een blijvende indruk gemaakt. Automatieken waren populair in die jaren, ook als instru ment om de strenge Winkelsluitingswet te omzeilen. De automaten in de stad boden van alles aan, maar Febo begon met kroket ten, roomijs, frites, nasiballen en broodjes ham en kaas. Filialen Het bleek een schot in de roos. Als gevolg van de toenemende welvaart hadden de Ne derlanders meer geld te besteden, en een aanzienlijk deel van het inkomen werd ge stoken in eten buiten de deur, en dus ook uit de muur. In 1966 kon De Borst een twee de filiaal van Febo openen in Amsterdam. In de jaren 70 kreeg Febo ook filialen in Zaandam, Zandvoort en Purmerend. Anno 2016 omvat de keten, uitgebouwd door Dennis de Borsts vader Hans, 69 filia len, waarvan 26 in Amsterdam. Alle filialen voeren hetzelfde assorti ment, met hier en daar ruimte voor een re gionale specialiteit, zoals in Groningen de eierbal en zuurvlees in Maastricht. Hoewel de meeste vestigingen zich buiten de hoofd stad bevinden, blijft Febo in de beleving verbonden met de hoofdstad. „We hebben wel zaken in Rotterdam, maar worden daar toch als een echt Amsterdams bedrijf ge zien", zegt De Borst. „Net zoals de Rotter damse keten Bram Ladage niet snel in Am sterdam zal opduiken." Dat is de emotionele lading van de rund vleeskroket. De Borst spreekt van een Am sterdamse lovebrand, zoals ook de merken Heineken en Amstel een sterk Westertoren- gevoel oproepen. Na zijn aflossing van va der Hans als directeur van het familiebe drijf in 2006 heeft De Borst met behulp van een marketingbureau voor het eerst serieus een studie gemaakt van de beleving van het merk Febo. Dat leidde tot een dik boekwerk met aan bevelingen, met daarin onder meer persoon lijke profielen van vaste klanten, regelmati ge klanten en potentiële klanten. Over de jonge vmbo'er Stanley, de 40-jarige Her man en de prepensionaris Rein hoeft hij zich niet veel zorgen te maken, vertelt De Borst. Maar hoe krijgt hij de 32-jarige hoog opgeleide single Manon en de 38-jarige huismoeder Yvonne met haar hang naar ge zond voedsel weer binnen? „Aan onze producten ligt het niet", denkt De Borst. „Ze zijn dagvers gemaakt en we gebruiken alleen de beste ingrediënten. Dat vinden Manon en Yvonne belangrijk." De dames bleken moeite te hebben met de uit straling van de automatiek: de huisstijl in geel en rood werd als druk en schreeuwerig ervaren. „Eind vorig jaar hebben we een nieuwe huisstijl doorgevoerd. In rood en wit: een stuk rustiger en het straalt meer klasse en ambachtelijkheid uit." Ook de presentatie van de producten is stevig aangepakt. „Voorheen zetten we al les wat we hadden op de menuborden", zegt De Borst. „Dat maakte een drukke en rommelige indruk. We hebben ervoor geko zen nu alleen een selectie van het assorti ment aan te prijzen, met een prominente plek voor de kroket en de grillburger. Dat zijn onze helden. Die helden zetten we nu bewust in het zonnetje." Het zijn ingrijpende veranderingen, geeft hij toe. Ook vader Hans heeft moeten wen nen aan het idee dat het vertrouwde geel werd ingewisseld. Maar het vertrouwen in de derde generatie is groot, en de plannen om het familiebedrijf uit te bouwen zijn misschien wel ambitieuzer dan ooit. Zo gaat het bedrijf in heel Amsterdam snacks met behulp van koeriers aan huis be zorgen, krijgt Oostzaan een eerste Febo met een drive-in. Vorige maand ging in het tankstation van Loogman in Aalsmeer een shop-in-shop van Febo open, zodat de klan ten een frietje en een kroket kunnen eten terwijl hun auto wordt gewassen en van binnen gereinigd. „Een experiment, maar we hebben er hoge verwachtingen van." elke keer een ander product in de aanbieding! donderdag 15 september 2016 bij Febo De eerste Febo op de Amstelveenseweg, eind jaren 40, toen nog een brood- en banketbakkerij. Het Febo-f iliaal op het Stadionplein in Amsterdam in 1983. FOTO'S FRANK H.M. VAN DER HEUL/ COLLECTIE STADSARCHIEF AM STERDAM, HOLLANDSE HOOGTE Bij de gemiddelde vestiging komt 40 tot 60 procent van de omzet van de automatiek minuten is de maxi male tijd dat snacks in de automatiek mogen liggen De kleinste vestiging zit aan de Lange Poten in Den Haag: 25 vierkante meter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13