eet u smakelijk 12 NI grillburger 75 JAAR FASTFOODJUBILEUM De kroketten van Febo bestaan 75 jaar. Hoe een oer-Amsterdamse onderneming Nederland veroverde en daarmee nog lang niet klaar is. Grote invloed puur hollands rundvlees met grillsaus en ijsbergsla koopse rozenkweker was uitgerust, dreunt twee generaties later nog steeds door in de bedrijfsvoering. „Hard werken en goede kwaliteit leveren, dat is ons met de paplepel ingegoten", ver telt De Borst. „Mijn opa was geen gemakke lijke man. Hij kon woedend worden als een filiaalhouder zijn zaakjes niet op orde had. Dat kon een slechte omgang met de klan ten zijn, maar ook een kapotte lamp in de vitrine. Alles stond in het teken van het be drijf. Daar werkte hij keihard voor en dezelf de inzet eiste hij ook van anderen." Over de grondlegger van Febo zijn veel smakelijke anekdotes bewaard gebleven. Zo als zijn richtlijn aan de filiaalhouders voor een strikte en zuinige portionering: er gaan 333 tapjes mayonaise uit een emmer. En het grote belang dat Meneer De Borst, zoals hij binnen het bedrijf werd genoemd, hechtte aan goede omgangsvormen: aan de traditie van een jaarlijks diner met het per soneel kwam een abrupt einde toen een medewerker hem een keer tijdens zo'n avond in een opwelling van jovialiteit bij zijn voornaam had durven aanspreken. Deze Johan de Borst was in 1941 neerge streken in Amsterdam, na een opleiding tot brood- en banketbakker te hebben gevolgd in Boskoop. Op de Amstelveenseweg had zijn vader een bakkerij opgekocht, en daar ging Johan aan het werk onder de chique naam Maison Febo. Na de oorlog kreeg de banketbakkerij een groeiende reputatie in de stad als verkoper van zelfgemaakte slaat jes, saucijzenbroodjes en croquetten in de ouderwetse spelling. Over de naam Febo bestaat trouwens een merkwaardig misverstand en die is nog steeds een bron van verwarring. Aanvanke lijk was het plan om een bakkerij te openen in de Ferdinand Bolstraat, en dat leidde tot de samentrekking Febo. Het werd de Am stelveenseweg, maar omdat de naam al in de statuten was opgenomen, heeft men het maar zo gelaten. Een verstandige keuze, zo SNACKEN ommige dingen verande ren niet in het familiebe drijf. Dennis de Borst stapt elke ochtend om 06.00 uur stipt de fabriek in Amster dam-Noord binnen, net zo als zijn vader Hans en zijn grootvader Johan dat voor hem deden. En ook de vierde generatie heeft deze zomerse ochtend op een onmogelijk tijdstip de wek ker horen afgaan: zoon Steff van 15 staat vandaag aan de productielijn voor de rund vleeskroketten. „Ook mijn zoon is door het virus gegre pen", zegt De Borst in zijn kantoor op de eerste verdieping, waar we Steff op camera beelden aan het werk zien gaan. „Als klein jongetje ging hij al mee naar het bedrijf, net zoals ik vroeger met mijn vader mee ging. Het is een goede manier om het be drijf te leren kennen, en te ontdekken dat succes niet vanzelf komt." Dat het succes gekomen is, straalt onmis kenbaar af van de moderne keuken in de Amsterdamse Processorstraat die Febo in 2007 in gebruik heeft genomen. De recep tie, de kantoren en de kantine zijn met smaak ingericht, en daarbij is duidelijk niet op een euro gekeken. Beneden staan de vijf productielijnen die samen elke week 400.000 snacks afleveren: kalfskroketten, rundvleeskroketten, satékroketten, maar ook bamischijven, kipkrokantjes en grillbur gers. „Alles ambachtelijk en vers", benadrukt De Borst. „Dat is het handelsmerk van Febo en daar zijn we trots op. In onze branche wordt veel gewerkt met diepvries. Onze fili aalhouders en franchisenemers kunnen tot 04.00 uur 's nachts hun bestellingen door geven. Twee uur later gaan wij hier aan het werk en vanaf 09.00 uur vertrekken de koel wagens om de snacks in het hele land af te leveren." De hoge kwaliteit van de ingrediënten is een andere troef, vertelt hij tijdens een rondleiding door de keuken. Hij laat de in houd zien van een enorme ketel met bouil lon die de hele nacht heeft staan pruttelen. „Je ziet het: geen pluisvlees, maar blokjes. Onze leverancier bezorgt ons alleen vlees van de beste kwaliteit. Afkomstig van Ne derlandse koeien van de rassen Blonde d'Aquitaine en Limousin, die minimaal twee keer zijn afgekalfd." Familiegeheim De receptuur is een familiegeheim en daar over worden verder geen mededelingen ge daan, zegt De Borst met een lach. „Mijn va der en ik zijn de enigen die van de hoed en de rand weten. Wezenlijk is er niet veel ver anderd sinds mijn opa zijn eerste kroketten maakte. Nou ja, zout is natuurlijk een issue geworden. En sommige ingrediënten die hij gebruikte, worden niet meer gemaakt." Van de grondlegger van de Febo hangt op een prominente plek in de keuken een ge schilderd portret, maar ook in andere op zichten is Johan de Borst, in 2008 op 88-jari- ge leeftijd overleden, nog steeds aanwezig. De calvinistische inslag bijvoorbeeld waar mee de ondernemer als zoon van een Bos- donderdag 15 september 2016 Febo's in Nederland Johan Cruijff was vaste klant bij de Febo aan het Stadionplein in Amsterdam _p De grootste vestiging zit in het Brugrestaurant over de A4: 300 vierkante meter fastfood- bedrijven telt Nederland Populairste snacks: kroket en grillburger Vette jaren In haar 75-jarig bestaan heeft Febo de snackcultuur in Nederland behoorlijk beïnvloed, zegt horecakenner Ubel Zui- derveld. Neem alleen al de automatiek: die was er zonder Febo niet meer ge weest. „Die was in de jaren 80 op ster ven na dood, maar Febo bleef er in gelo ven. Geen enkel ander bedrijf geloofde er nog in, ze verdwenen overal. Febo zag de waarde er van en inmiddels is het bijna Nederlands erfgoed." Er is meer. Zo was Febo in de jaren 70 zo wat het eerste Nederlandse horecabe drijf dat franchising inzette. „De klassie ke horeca keek daar op neer. Febo vier de er succes mee en nu is het overal." En na de opening van de eerste McDo nald's in ons land, in 1971, kopieerde Fe bo direct de milkshake en hamburger. „Nog niemand kende de milkshake hier. Nu is er geen snackbar meer die géén milkshake of hamburger aanbiedt." Patrick Meershoek Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12