Hordes fans vergaren met zing-app o 11 Er is geen 12 of 13-jarige die het niet kent: Musical.ly. De zing- en playbackapp waarmee je clips kunt maken is een fenomeen. En je kunt er zomaar heel beroemd mee worden. Het appelleert aan de drang van jongeren om jezelf op de stip te zetten Heel moeilijk is het niet, maar wie op zoek is naar hordes fans moet wel even wat 'speciale moves' uit de kast halen. Een be staande hit waar het al lemaal op moet gaan gebeuren is zo gevon den, maar een te gek dansje moet wel pre cies in de 'selfieruimte' van je telefoon pas sen. De tienermeisjes en -jongens, die het in groten getale gebruiken, hebben daar hun eigen manier van dansen op bedacht: met je handen, dichtbij je hoofd. Vergeet onder tussen niet te playbacken of mee te zingen - dat mag vals zijn. Je voegt nog wat effec ten toe, deelt het met de wereld en binnen no time ben je duizenden likes en fans ver der. Dat is ook precies wat zusjes Fenna (13) en Mirre (11) Graat uit Wijchen zo geweldig vinden. „We kijken elke dag filmpjes. En we hebben er zelf ook al twintig gemaakt. Gelukkig hoefje niet per se te zingen, maar kun je ook playbacken", vertellen de mei den giechelend. Elun grote idool is de identieke tweeling Lisa en Lena (14) uit het Duitse Stuttgart. Het duo trakteert 9,4 miljoen trouwe fans dagelijks op lachende gezichten, vrolijke dansjes en elke keer een nieuwe outfit. De twee hebben binnen een paar maanden het internet veroverd, een van de snelst groeien de instagramaccounts in Europa, ze organi seren fandagen en ze hebben een eigen kle dinglijn opgezet, wat ze maar al te goed af gaat. Fenna en Mirre proberen ze soms na te doen. „Het is gewoon heel leuk om te zien en ze zijn altijd vrolijk." Of ze ook zo beroemd willen worden? „Ja, maar het hoeft niet per se. Het zou wel leuk zijn." Tweelingen doen het sowieso extra goed in de statistieken van Musical.ly, dat wereld wijd 70 miljoen geregistreerden telt en da gelijks tien miljoen gebruikers heeft. Eigenlijk is het allemaal heel Amerikaans, erkent onderzoeker Rutger van den Berg van het bureau voor jongerentrends Young- works. „Het lijkt een beetje op het playsta- tionspel Singstar, dat een paar jaar geleden zo megapopulair was. Het appelleert aan de podiumdrang van jongeren, de drang om je zelf op de stip te zetten en te voelen hoe het is om even in de schijnwerpers te staan. Dat kan met een serieus liedje van Beyon- cé, maar ook door op een grappige manier een fdmscène na te spelen." Hoewel de app vorig jaar al geïntrodu ceerd werd, duurde het even voor deze naar Nederland over kwam waaien. „Het is pas tof als anderen het ook doen, dan kan het ook nog heel groot worden. Alleen is op het podium staan niet de drang van alle jonge- ren, dus zo groot als de app Pokémon Go zal het zeker niet worden." Van den Berg ziet er niet veel schadelijks in. „Ik heb de privacyvoorwaarden niet gele zen, maar wat ik ervan gezien heb, lijkt mij vrij onschuldige humor, soms spottend." Ook Harm Graat, de vader van Fenna en Mirre, vindt het onschuldig. „Het is fascine rend om te zien hoe de meiden er in op gaan, dat geldt ook voor de vriendinnetjes op school", zegt Graat. „Het is zelfs zover ge komen dat mijn dochters dezelfde trui wil len als hun idolen Lisa en Lena. Dan pro beer ik weieens uit te leggen dat daar een kleine marketing achter zit. 'Boeiend', den ken die kinderen, ik wil gewoon die trui." Fenna en Mirre broeden ondertussen al weer op het volgende dipje. donderdag 15 september 2016 Simone van Zwienen Wijchen M Rutger van den Berg Fenna (met bril, 13) en Mirre (11) zijn grote fans van Musically, foto koen verheijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11