20 ZEELAND
t Knellende bloedbanden op filmfestival in Vlissingen
ünr20l6VlissinSen
9.18 September 20io
Het eerste weekend
van Film by the Sea
bood een veelheid aan
evenementen. Toch
was er een duidelijke
bindende factor:
families, en dan vooral
de geheimen die zij
pogen te maskeren.
Volmaakt gelukkige fami
lies? De filmmakers en
schrijvers op Film by
the Sea geloven er nau
welijks in. „Als je het vernis ervan
afkrabt, zit er altijd iets achter",
zei schrijver (en juryvoorzitter)
Adriaan van Dis gistermiddag tij
dens een van de literaire salons
van het festival in Vlissingen. Zijn
collega Renate Dorrestein was la
ter op de middag even uitgespro
ken. „Er bestaan geen families zon
der geheimen, net zo min als er fa
milies zijn zonder verborgen ge
breken."
Wie afgelopen weekeinde wille
keurig uit het rijke festivalaanbod
koos, had goede kans die stelling
bevestigd te zien. Er waren nogal
wat films waarin knellende bloed
banden en familiegeheimen - hét
thema van dit jaar - centraal staan
en niet zelden op een ontluisteren
de manier.
Van Dis, smaakmaker van de li
teraire salons, verhaalde evenals
Manon Uphoff over zijn getroe
bleerde jeugd, de 'absolute waan
zin' waarin hij opgroeide. Met te
rugwerkende kracht beschouwt
hij die periode ook als een 'fantas
tisch geschenk'. „Het is een wri
ter's goldmine." Hij citeerde het
motto van zijn roman Ik kom te
rug, ontleend aan schrijver David
Vann. „Je moet je familie offeren
op het altaar van de fictie."
Alleen op de wereld
Het familiethema dook vooral gis
teren in vele varianten op. Film by
the Sea had de primeur van de
tv-serie Alleen op de wereld, vanaf
december te zien bij de VPRO.
Het klassieke verhaal van wees
kind Remi is eigentijds verfilmd
en kreeg in Vlissingen een feeste
lijke première, in bijzijn van on
der anderen hoofdrolspeler Julian
Ras en Appie en Dolce, respectie
velijk het varkentje en het hondje
in de serie.
Bijzonder was vooral ook de uit
verkochte vertoning van A Family
Affair, de documentaire die Tom
Fassaert over zijn familie maakte.
En dan vooral over zijn excentrie
ke grootmoeder, die verliefd blijkt
te zijn op haar kleinzoon. Er is
een wrange scène waarin zij de fa
miliefoto die Fassaert geeft, wei
gert te accepteren, omdat daar ook
zijn vriendin - al negen jaar zijn
partner - op staat. „Dit is niet mijn
familie", zegt de grootmoeder, tot
verbijstering van haar kleinzoon.
Fassaert was gisteren met zijn
vader in Vlissingen aanwezig. Hij
zei het maken van de film te heb
ben onderschat. „Ik dacht: dat doe
ik wel even, maar ik werd er met
huid en haar ingezogen. Ik had er
echt spijt van, maar kon niet meer
terug. Ik móest door."
Bijna gelijktijdig was de premiè
re van de Zeeuwse documentaire
Het laatste kunstje, over het kunste
naarsduo Paul en Menno de
Nooijer, vader en zoon. De fascine
rende film van Jacomien Kodde
laat zien hoe voor Paul de Nooijer
alles in het leven, dus ook zijn fa
milie, in dienst staat van de kunst.
Kodde is de partner van Menno
de Nooijer en dus heel persoonlijk
betrokken. „Dat is heel lastig", zei
ze na afloop. Anderzijds kon nie
mand zo dichtbij komen. „Paul en
Menno hebben me geen strobreed
in de weg gelegd en volledige
openheid van zaken gegeven."
Virtual reality
Wie even los wilde komen van de
soms zware thema's, kon in de 'bi-
FILMTIP
bliotheek' (het vroegere festival
kantoor, met boeken als bouwste
nen) de toekomst van film erva
ren met Virtual Reality Cinema.
Met speciale VR-bril en hoofdtele
foon op, waande je jezelf onder
meer tussen de neushoorns in
Afrika dankzij het driedimensio
nale 360 graden-beeld.
Het was vooral een demonstra
tie van wat techniek allemaal ver
mag, maar als kijkervaring ook
wat vermoeiend en weinig comfor
tabel. Omdat je niet altijd weet
wat er achter je rug gebeurt, zou
je er zelfs een tikkeltje paranoïde
van worden. Je komt ogen tekort.
maandag 12 september 2016
Er is geen enkele familie zonder
een geheim of verborgen gebrek
In de 'bibliotheek' van CineCity konden festivalgangers de mogelijkheden van Virtual Reality Cinema ervaren, fotos lex de meester
Menno de Nooijer, Jacomien Kodde, Fran£oise de Nooijer en Paul
de Nooijer na afloop van de première van Het laatste kunstje.
Rolf Bosboom
Adriaan van Dis, smaakmaker
van de literaire salons.
De zogeheten 'kijkgroep'
had een belangrijke stem in
het programma van Film by
the Sea. Elke dag tipt een
lid zijn of haar favoriete
film. Vandaag: Karin van
Druenen over Je me tue a
Ie dire van Xavier Seron.
„Een zwarte komedie in de
beste traditie van de Fran
se film. Zwart-wit, prachtig
gemaakt, fantastisch geac
teerd - kortom een heerlijke
film over een bijzondere
moeder-zoon relatie."
De film draait vandaag om
21.45 uur in zaal 4.