20 ZEELAND t Knellende bloedbanden op filmfestival in Vlissingen ünr20l6VlissinSen 9.18 September 20io Het eerste weekend van Film by the Sea bood een veelheid aan evenementen. Toch was er een duidelijke bindende factor: families, en dan vooral de geheimen die zij pogen te maskeren. Volmaakt gelukkige fami lies? De filmmakers en schrijvers op Film by the Sea geloven er nau welijks in. „Als je het vernis ervan afkrabt, zit er altijd iets achter", zei schrijver (en juryvoorzitter) Adriaan van Dis gistermiddag tij dens een van de literaire salons van het festival in Vlissingen. Zijn collega Renate Dorrestein was la ter op de middag even uitgespro ken. „Er bestaan geen families zon der geheimen, net zo min als er fa milies zijn zonder verborgen ge breken." Wie afgelopen weekeinde wille keurig uit het rijke festivalaanbod koos, had goede kans die stelling bevestigd te zien. Er waren nogal wat films waarin knellende bloed banden en familiegeheimen - hét thema van dit jaar - centraal staan en niet zelden op een ontluisteren de manier. Van Dis, smaakmaker van de li teraire salons, verhaalde evenals Manon Uphoff over zijn getroe bleerde jeugd, de 'absolute waan zin' waarin hij opgroeide. Met te rugwerkende kracht beschouwt hij die periode ook als een 'fantas tisch geschenk'. „Het is een wri ter's goldmine." Hij citeerde het motto van zijn roman Ik kom te rug, ontleend aan schrijver David Vann. „Je moet je familie offeren op het altaar van de fictie." Alleen op de wereld Het familiethema dook vooral gis teren in vele varianten op. Film by the Sea had de primeur van de tv-serie Alleen op de wereld, vanaf december te zien bij de VPRO. Het klassieke verhaal van wees kind Remi is eigentijds verfilmd en kreeg in Vlissingen een feeste lijke première, in bijzijn van on der anderen hoofdrolspeler Julian Ras en Appie en Dolce, respectie velijk het varkentje en het hondje in de serie. Bijzonder was vooral ook de uit verkochte vertoning van A Family Affair, de documentaire die Tom Fassaert over zijn familie maakte. En dan vooral over zijn excentrie ke grootmoeder, die verliefd blijkt te zijn op haar kleinzoon. Er is een wrange scène waarin zij de fa miliefoto die Fassaert geeft, wei gert te accepteren, omdat daar ook zijn vriendin - al negen jaar zijn partner - op staat. „Dit is niet mijn familie", zegt de grootmoeder, tot verbijstering van haar kleinzoon. Fassaert was gisteren met zijn vader in Vlissingen aanwezig. Hij zei het maken van de film te heb ben onderschat. „Ik dacht: dat doe ik wel even, maar ik werd er met huid en haar ingezogen. Ik had er echt spijt van, maar kon niet meer terug. Ik móest door." Bijna gelijktijdig was de premiè re van de Zeeuwse documentaire Het laatste kunstje, over het kunste naarsduo Paul en Menno de Nooijer, vader en zoon. De fascine rende film van Jacomien Kodde laat zien hoe voor Paul de Nooijer alles in het leven, dus ook zijn fa milie, in dienst staat van de kunst. Kodde is de partner van Menno de Nooijer en dus heel persoonlijk betrokken. „Dat is heel lastig", zei ze na afloop. Anderzijds kon nie mand zo dichtbij komen. „Paul en Menno hebben me geen strobreed in de weg gelegd en volledige openheid van zaken gegeven." Virtual reality Wie even los wilde komen van de soms zware thema's, kon in de 'bi- FILMTIP bliotheek' (het vroegere festival kantoor, met boeken als bouwste nen) de toekomst van film erva ren met Virtual Reality Cinema. Met speciale VR-bril en hoofdtele foon op, waande je jezelf onder meer tussen de neushoorns in Afrika dankzij het driedimensio nale 360 graden-beeld. Het was vooral een demonstra tie van wat techniek allemaal ver mag, maar als kijkervaring ook wat vermoeiend en weinig comfor tabel. Omdat je niet altijd weet wat er achter je rug gebeurt, zou je er zelfs een tikkeltje paranoïde van worden. Je komt ogen tekort. maandag 12 september 2016 Er is geen enkele familie zonder een geheim of verborgen gebrek In de 'bibliotheek' van CineCity konden festivalgangers de mogelijkheden van Virtual Reality Cinema ervaren, fotos lex de meester Menno de Nooijer, Jacomien Kodde, Fran£oise de Nooijer en Paul de Nooijer na afloop van de première van Het laatste kunstje. Rolf Bosboom Adriaan van Dis, smaakmaker van de literaire salons. De zogeheten 'kijkgroep' had een belangrijke stem in het programma van Film by the Sea. Elke dag tipt een lid zijn of haar favoriete film. Vandaag: Karin van Druenen over Je me tue a Ie dire van Xavier Seron. „Een zwarte komedie in de beste traditie van de Fran se film. Zwart-wit, prachtig gemaakt, fantastisch geac teerd - kortom een heerlijke film over een bijzondere moeder-zoon relatie." De film draait vandaag om 21.45 uur in zaal 4.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20