c* M Jubileumboek VC Vlissingen Terneuzense vete Verkenning provincie produceert realistische en niet realistische opties Aanschaf van beter en goedkoper schip met meer capaciteit nodig om toekomst fietsvoetveer veilig te stellen, zo blijkt uit ambtelijk advies. Op de Filipijnen zijn ze ongetwijfeld blij met de vierde editie van festival Doe lets op cam ping Perkpolder. De opbrengst van het drie daagse evenement gaat immers naar hulp projecten in dat land. Gisteravond trapte de Zeeuws-Vlaamse band The Bright af. Van daag en morgen zijn er, naast veel meer mu ziek, ook workshops, kinderacitiviteiten en een boeken- en vinylbeurs. Er werd vaak geworsteld, het is de club bijna eigen geworden. Maar altijd kwam men weer boven. Kees Lindenberg had dus geen betere titel kunnen kiezen voor zijn boek dan Luctor et Emergo. ZEELAND 20 Altijd maar één boot per uur tus sen Vlissingen en Breskens. Maar wel een schip dat groot genoeg is om ook op piekmomenten ieder een mee te nemen, dat zelden of nooit wegens storing uit de vaart is en waar meer aan boord is te be leven dan nu het geval is. Dat is het meest voor de hand liggende scenario voor het fiets voetveer op langere termijn. De provincie heeft diverse toekomst scenario's voor de veerdienst in beeld gebracht. Die ambtelijke ver kenning werd gisteren gepresen teerd aan statenleden. Aanleiding voor de 'toekomst verkenning' is het feit dat het aan tal reizigers achterblijft bij de ver wachtingen. Bij de ingebruikna me in 2004 werd uitgegaan van 800.000 passagiers per jaar. In de praktijk ligt dat rond de 650.000 en de trend is licht dalend. Daardoor legt de provincie te veel geld toe op de veerdienst. Bo vendien zijn er zorgen over de be trouwbaarheid van de twee swath- schepen, zeker nu ze wat ouder worden. Het aantal storingen is re latief hoog. Uit de ambtelijke verkenning ko men diverse scenario's naar voren. Het meest extreme - busvervoer in plaats van een veerboot - is wel meegenomen, maar wordt niet als realistisch beschouwd. Het andere uiterste - handhaven van de huidige situatie - valt wat gedeputeerde Harry van der Maas betreft ook af. „Zoals het nu is, vind ik het niet financieel verant woord. Het móet dus anders." De meest kansrijke (en goed koopste) optie is de aanschaf van een nieuw, groter schip met een capaciteit van 300 mensen (nu: 181). Dat gaat één keer per uur va ren. Momenteel varen er twee schepen in de spits en in de zo mer een groot deel van de dag. Voordeel, aldus Van der Maas, is dat er een heldere dienstregeling is en dat er altijd voldoende plaats is. Ook is het idee eerder op de dag te beginnen en langer door te Zoals het nu is, vind ik het niet financieel verantwoord. Het móet dus anders varen. Het nieuwe schip moet be trouwbaarder zijn dan de huidige en per saldo ook goedkoper in ex ploitatie. De schaalgrootte maakt het mogelijk meer voorzieningen aan boord te bieden, zodat de over steek aantrekkelijker wordt. In het scenario zal ten minste een van de twee swath-schepen - er moet wel een reserveboot blij ven of komen - worden verkocht. Damen kan daar mogelijk een be middelende rol in spelen. Uiterlijk in 2024 zou het nieuwe schip er moeten zijn, is het idee. Vooruitlopend daarop kunnen al vanaf 2019 kosten worden be spaard door de huidige dienstrege ling in te krimpen. De afvaarten die het minst in trek zijn, worden daarbij geschrapt. Van der Maas liet blijken gecharmeerd te zijn van het scenario. Gedeputeerde Staten hebben echter nog geen standpunt ingenomen. Dat ge beurt op 27 september. Op 4 okto ber is een informatieavond in de gemeente Sluis voorzien, om het draagvlak te peilen. Provinciale Staten besluiten op 18 november. ZEELAND 2 It zaterdag 10 september 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl 1 O O Ü8 De route van City Trail ging zelfs voor rasechte Middelbur gers door onbeken de en onbeminde straatjes en steeg jes. Meer dan hon derd vrijwilligers droegen bij aan de veiligheid op het par koers. Er waren 1700 deelnemers. ZEELAND 5 7 FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Een overzicht van enkele hoofdrolspelers bij het geweld in Terneuzen. Er lopen aller lei lijntjes: naar vrienden of familie. ZEELAND 2 'Uurdienst met grote veerboot' Rolf Bosboom Middelburg Harry van der Maas, gedeputeer de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 82