c*
M
Jubileumboek VC Vlissingen
Terneuzense vete
Verkenning provincie produceert realistische en niet realistische opties
Aanschaf van beter en goedkoper
schip met meer capaciteit nodig om
toekomst fietsvoetveer veilig te
stellen, zo blijkt uit ambtelijk advies.
Op de Filipijnen zijn ze ongetwijfeld blij met
de vierde editie van festival Doe lets op cam
ping Perkpolder. De opbrengst van het drie
daagse evenement gaat immers naar hulp
projecten in dat land. Gisteravond trapte de
Zeeuws-Vlaamse band The Bright af. Van
daag en morgen zijn er, naast veel meer mu
ziek, ook workshops, kinderacitiviteiten en
een boeken- en vinylbeurs.
Er werd vaak geworsteld, het is de club
bijna eigen geworden. Maar altijd kwam
men weer boven. Kees Lindenberg had
dus geen betere titel kunnen kiezen
voor zijn boek dan Luctor et Emergo.
ZEELAND 20
Altijd maar één boot per uur tus
sen Vlissingen en Breskens. Maar
wel een schip dat groot genoeg is
om ook op piekmomenten ieder
een mee te nemen, dat zelden of
nooit wegens storing uit de vaart
is en waar meer aan boord is te be
leven dan nu het geval is.
Dat is het meest voor de hand
liggende scenario voor het fiets
voetveer op langere termijn. De
provincie heeft diverse toekomst
scenario's voor de veerdienst in
beeld gebracht. Die ambtelijke ver
kenning werd gisteren gepresen
teerd aan statenleden.
Aanleiding voor de 'toekomst
verkenning' is het feit dat het aan
tal reizigers achterblijft bij de ver
wachtingen. Bij de ingebruikna
me in 2004 werd uitgegaan van
800.000 passagiers per jaar. In de
praktijk ligt dat rond de 650.000
en de trend is licht dalend.
Daardoor legt de provincie te
veel geld toe op de veerdienst. Bo
vendien zijn er zorgen over de be
trouwbaarheid van de twee swath-
schepen, zeker nu ze wat ouder
worden. Het aantal storingen is re
latief hoog.
Uit de ambtelijke verkenning ko
men diverse scenario's naar voren.
Het meest extreme - busvervoer
in plaats van een veerboot - is wel
meegenomen, maar wordt niet als
realistisch beschouwd.
Het andere uiterste - handhaven
van de huidige situatie - valt wat
gedeputeerde Harry van der Maas
betreft ook af. „Zoals het nu is,
vind ik het niet financieel verant
woord. Het móet dus anders."
De meest kansrijke (en goed
koopste) optie is de aanschaf van
een nieuw, groter schip met een
capaciteit van 300 mensen (nu:
181). Dat gaat één keer per uur va
ren. Momenteel varen er twee
schepen in de spits en in de zo
mer een groot deel van de dag.
Voordeel, aldus Van der Maas, is
dat er een heldere dienstregeling
is en dat er altijd voldoende plaats
is. Ook is het idee eerder op de
dag te beginnen en langer door te
Zoals het nu is, vind
ik het niet financieel
verantwoord. Het
móet dus anders
varen. Het nieuwe schip moet be
trouwbaarder zijn dan de huidige
en per saldo ook goedkoper in ex
ploitatie. De schaalgrootte maakt
het mogelijk meer voorzieningen
aan boord te bieden, zodat de over
steek aantrekkelijker wordt.
In het scenario zal ten minste
een van de twee swath-schepen -
er moet wel een reserveboot blij
ven of komen - worden verkocht.
Damen kan daar mogelijk een be
middelende rol in spelen.
Uiterlijk in 2024 zou het nieuwe
schip er moeten zijn, is het idee.
Vooruitlopend daarop kunnen al
vanaf 2019 kosten worden be
spaard door de huidige dienstrege
ling in te krimpen. De afvaarten
die het minst in trek zijn, worden
daarbij geschrapt. Van der Maas
liet blijken gecharmeerd te zijn
van het scenario. Gedeputeerde
Staten hebben echter nog geen
standpunt ingenomen. Dat ge
beurt op 27 september. Op 4 okto
ber is een informatieavond in de
gemeente Sluis voorzien, om het
draagvlak te peilen. Provinciale
Staten besluiten op 18 november.
ZEELAND 2
It
zaterdag 10 september 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
1
O
O
Ü8
De route van City
Trail ging zelfs voor
rasechte Middelbur
gers door onbeken
de en onbeminde
straatjes en steeg
jes. Meer dan hon
derd vrijwilligers
droegen bij aan de
veiligheid op het par
koers. Er waren
1700 deelnemers.
ZEELAND 5
7
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Een overzicht van enkele hoofdrolspelers
bij het geweld in Terneuzen. Er lopen aller
lei lijntjes: naar vrienden of familie.
ZEELAND 2
'Uurdienst met grote veerboot'
Rolf Bosboom
Middelburg
Harry van der Maas, gedeputeer
de