4
Draait de wereld wel door zonder Dieuwke?
rt
IOW CULTUUR 23
Presenteren
is ook wel
een beetje
acteren,
maar dit is
heel anders.
Ik wil zo
graag dat
het werkt
ook hij kreeg die lenzen er niet uit ge
priegeld. Dus het wordt een leesbril.
Daar baal ik van, snap je dat?"
Van Weegen vertelt in de voorstel
ling over de talrijke omzwervingen
van een cello, die een eeuwenlange
reis door Europa maakt. Langs een Ve-
netiaans weeshuis waar de kinderen
de muziek van Vivaldi leren, langs Jo
seph Haydn in diens Londense perio
de, langs het vernietigingskamp Aus
chwitz, waar een gevangenenorkest
voor de gevreesde kamparts Joseph
Mengele moest spelen.
De cello is gebouwd door Antonio
Stradivarius, eind 17de eeuw. Een jour
nalistiek adagium vliegt over tafel:
„Een goed verhaal moet je niet dood-
checken: Stradivarius zou eerst naar
de bomen geluisterd hebben voordat
hij besloot of hij hun stammen tot
een instrument kon bewerken. Hij
luisterde naar hun ziel."
Wacht, hier bouwt ze snel een
prachtig, houten bruggetje. Ze pakt
een stuk keukenpapier, rolt het open
en vist er een houten stokje uit: de sta
pel, een stukje vurenhout uit de klank
kast dat essentieel is voor de klankvor
ming van het instrument. Vertederd:
„Dit is de ziel van een cello. Ik was bij
een cellobouwer in de voorbereiding
op deze voorstelling en vroeg heel on
bescheiden of hij zo'n stapel voor me
over had. Dit eenvoudige stokje zorgt
voor de klank, voor het karakter van
de cello. Dat is toch prachtig?"
Ze hapt in een madeleine, gister
avond zelf gebakken door haar echtge
noot, oud-omroepbaas Joop Daal-
meijer, en zegt: „Na de première gaan
we met dit stuk nog naar een aantal
kerken. Maar we willen vooral vol
gend seizoen in de theaters staan. Ho
pelijk denken die programmeurs niet:
'goed stuk, maar wat doet die Maartje
van Weegen er in vredesnaam bij?'
De onzekerheid blijft knagen, ook
bij iemand die op televisie een miljoe
nenpubliek trok bij grote nieuwsge
beurtenissen en interviews met leden
van het koninklijk huis. En o ja, de
vraag: hoe vaak gaat Van Weegen nou
voor een sherry naar kasteel Draken-
steyn, waar prinses Beatrix tegenwoor
dig resideert? Gulle lach: „Echt nooit.
Wij waren echt werk voor elkaar, van
beide kanten. En bovendien: ik hou
niet van sherry."
De Wereld Draait Door is Matthijs
van Nieuwkerk, wordt vaak ge
zegd. Maar de talkshow van
BNN-VARA is evengoed Dieuwke
Wynia, die gisteren aankondigde
na acht jaar te stoppen als hoofdre
dacteur. „Samen vormen ze een
tandem en samen trappen ze even
hard", zegt graag geziene
DWDD-gast Jort Kelder.
Wynia wordt geroemd om haar
scherpe en artistieke visie. Niet
voor niets was ze favoriet voor
de functie van zenderbaas van
NPO 1. Een baan waar ze vriende
lijk voor bedankte. Wynia heeft
ook de reputatie van ongenadige
tiran. In 'de eredivisie van het tv
maken' moet alles en iedereen el
ke seconde vlammen. 'Wij zijn
geen Nieuwsuur!' is een van haar
bekende kreten. Het verloop on
der redacteuren is groot.
Meer dan eens verbond Van
Nieuwkerk zijn lot aan dat van
haar. Wynia dreigde in 2011 de
overstap te maken naar BNN,
waar ze 'hoofd televisie' zou wor
den. In College Tour zei de gast
heer van DWDD eerder: 'Ik heb
hemel en aarde bewogen haar te
behouden'. Met succes dus. Of
Van Nieuwkerk nu met het defini
tieve vertrek van zijn belangrijke
'partner in crime' alsnog zijn bie
zen pakt, is de hamvraag.
De omroep suggereert van niet.
'Met onbetwistbare aanvoerder
Matthijs van Nieuwkerk in de
voorhoede, Marco Versluis als
(nieuwe) hoofdredacteur en een ij-
zersterke redactie, draait de we
reld gewoon door'.
Een voormalig redacteur die lie
ver anoniem blijft, denkt daar an
ders over. „RTL staat ongetwijfeld
met een aanbod klaar. Volgens mij
heeft hij het ook wel een beetje ge
had met DWDD." Jort Kelder
denkt er anders over: „Onderschat
de verslavende factor niet. Ik
denkt dat Matthijs het nog wel
even blijft doen." Over het besluit
van Wynia: „Wat zij doet is meer
dan 'een uurtje tv maken', zoals
veel kijkers denken. Het is beulen,
beulen, beulen. Het is eigenlijk
een volkomen onmenselijke taak."
Wynia begint een eigen produc
tiebedrijf. Over haar vertrek zegt
ze in NRC Handelsblad: „Ik ga niet
weg omdat ik me verveel. Ik wil
dóór. Het programma kan ook zon
der mij verder." Ze hoopt stiekem
op een reünie met Van Nieuw
kerk. „Zodra hij met DWDD stopt,
hoop ik van harte dat wij weer sa
men gaan werken." Van Nieuw
kerk zelf wilde niet reageren.
vrijdag 9 september 2016
V\
Maartje van Weegen en celliste Timora Rosier repeteren
voor het stuk Hexagon, fotoshodycareman
44
Dagboek van een cello, vrijdag 16
september, 19.00 uur, De Flint in
Amersfoort. Voor de speellijst, zie:
www.hexagon-ensemble.com
Met het plotselinge vertrek van
DIVDD-hoofdredacteur Dieuwke
Wynia wordt in tv-land druk ge
speculeerd over de vraag: gaat
ook presentator Matthijs van
Nieuwkerk straks definitief 'van
tafel'?
Gudo Tienhooven
Amsterdam
Matthijs en Dieuwke
-OTO JOOST VAN DEN BROEK