eaen de
klippen op *W,1%
4)
Budgetvlieger T ransavia trekt
de kar bij Air France-KLM
18 ECONOMIE
Dat vrouwen
vaak een lager
salaris hebben
dan mannen,
komt niet doordat
zij minder
vaak om
loonsverhoging
vragen, zo blijkt
uit onderzoek.
In de schijnwerpers
Er is een nieuwe ster opgestaan in de we
reld van de hedgefondsen. Zijn naam
is Wang Bing. En het is niet zo maar
een ster, het is een fenomeen. Met zijn hedge-
fonds Guli Trend Aggressive Strategy Fund,
dat in maart vorig jaar startte, heeft hij al
2.100 procent rendement gemaakt. Een duize
lingwekkende groei.
Hedgefondsen staan erom bekend rende
menten te maken met de meest exotische
beleggingen. Waardeloze Argentijnse staatsle
ningen? Hedgefondsen kopen ze voor een
prikkie op en verdienen er honderden miljoe
nen aan. Een fabrikant van pacemakers die ge
hackt kunnen worden? Eerst de aandelen ver
kopen en dan het nieuws van de daken
schreeuwen. Rendement verzekerd. Maar de
briljante strategen hebben het moeilijk. De
laatste jaren zijn
de rendementen
van de meeste
hedgefondsen
niet om over naar
huis te schrijven.
Daarmee lijkt de
oude beurswijs-
heid weer beves
tigd dat niemand
op langere ter-
mijn de markt
kan verslaan. De
magere rendemen
ten pakken slecht
uit voor de hedge-
als hande- fondsen. Beleg
gers halen miljar-
■jzerercs, den weg bij de
later handel- fondsen,
de hij in Wang doet het
futures on anders. Hij maak
te zijn astronomi
sche rendementen
met één product,
wapeningsstaal
voor gewapend be
ton. Niet bepaald
een sexy product.
Het grote succes
van Wang is dat hij al anderhalfjaar precies op
de top van de markt verkoopt en op het diepte
punt verkoopt. Wang zegt dat hij gewoon de
basisregels van de technische analyse volgt.
Maar dan nog is zijn timing griezelig precies.
De vraag bij de concurrentie, en misschien
ook wel bij hemzelf, is hoe lang dat goed kan
gaan. Heeft Wang als eerste een formule in
handen die gouden rendementen garandeert,
of zal ook hij snel ten prooi vallen aan de
beurswijsheid dat niemand de markt kan ver
slaan? Dat hij niet onfeilbaar is, weet hij ook
wel. Want zijn andere fondsen doen het bedui
dend minder goed. 'Schoenmaker blijf bij uw
leest' is een wijsheid die blijkbaar wel opgaat
voor de gewezen ijzerertshandelaar.
Peet Vogels
Begon
zijn carrière
als hande
laar in
ijzererts,
later handel
de hij in
futures op
de Chinese
markt.
Flitsen
Micro
Focus
Air France-
KLM
Ahold-
Delhaize
ASML
LOONKLOOF DISCRIMINATIE
etenschap-
pers heb
ben ge
hakt ge
maakt
van de
veronder-
stelling dat vrouwen niet assertief
genoeg zijn als het om hun salaris
gaat. Vrouwen vragen hun baas na
melijk wel degelijk even vaak om
loonsverhoging als mannen, blijkt
uit gegevens die zijn verzameld
onder 4.600 Australische werkne
mers bij meer dan 800 verschillen
de werkgevers. De kans dat ze
daadwerkelijk krijgen waar ze om
vragen, is bij vrouwen echter 25
procent kleiner, concluderen on
derzoekers van de universiteit van
Warwick in Engeland, de Cass Bu
siness School in Londen en de uni
versiteit van Wisconsin. „De gang
bare verklaring voor de loonkloof
tussen mannen en vrouwen is dat
vrouwen niet om salarisverhoging
durven te vragen, omdat ze bang
zijn dat het de goede relatie met
hun baas verpest. Dat blijkt niet
het geval", zegt Andrew Oswald,
hoogleraar economie en gedrags
wetenschappen in Warwick.
„Vrouwen maken zich niet meer
zorgen om de gevolgen voor hun
werkrelatie dan mannen."
Volgens hem is er maar één con
clusie mogelijk: „Vrouwen wor-
den gediscrimineerd."
In Nederland bedraagt het sala
risverschil tussen mannen en
vrouwen 17,6 procent - ongeveer
evenveel als in Engeland, de VS en
Australië. De conclusies gelden
volgens Oswald ook voor Neder
landse vrouwen. Zij lopen tijdens
hun werkzame leven gemiddeld
300.000 euro 'mis', becijfert vrou
wennetwerk WOMEN Inc.
De loonachterstand van vrou
wen is voor ongeveer de helft ver
klaarbaar door hun eigen gedrag.
„Ze werken vaker in deeltijd, in
sectoren waar de lonen relatief
laag liggen, zoals de zorg en het
onderwijs, en bij kleinere bedrij
ven waar minder doorgroeimoge
lijkheden zijn", zegt Anneloes Le-
ijssen van WOMEN Inc.
Het nieuwe inzicht dat vrou
wen minder vaak krijgen waar ze
om vragen, bevestigt volgens die
organisatie die strijdt voor gelijke
behandeling dat de loonachter
stand van vrouwen niet alleen aan
hen zelf ligt. „Juist de onverklaar
bare verschillen in salaris tussen
mannen en vrouwen die hetzelfde
werk doen, zijn onacceptabel."
Bij de start van hun carrière heb
ben vrouwen zelfs een betere uit
gangspositie dan mannen, zegt so
ciologe Babette Pouwels, die in Ne
derland onderzoek doet naar de
loonkloof. „Tegenwoordig zijn
vrouwen gemiddeld hoger opge
leid. Maar in de tweede helft van
hun loopbaan lopen de verschil-
PARIJS Air France-KLM heeft in
de belangrijke vakantiemaand au
gustus 8,9 miljoen passagiers ver
voerd, een kleine 2 procent meer
dan een jaar eerder. Die groei is
met name te danken aan prijsvech
ter Transavia waar het aantal reizi
gers met ruim een vijfde toenam
tot 1,7 miljoen.
Transavia liet opnieuw met na
me in Frankrijk een sterke groei
zien.
Maar ook de nieuwe basis die de
Nederlandse poot van de budget
vlieger dit voorjaar opende in
München, leverde een aanzienlij
ke bijdrage aan de sterke passa-
giersgroei.
Bij KLM stapten in augustus 2,8
miljoen mensen in, 4 procent
meer dan een jaar eerder. Zuster
maatschappij Air France, waar in
de eerste dagen van de maand het
cabinepersoneel nog staakte, rap
porteerde gisteren een daling met
5 procent tot 4,4 miljoen reizigers.
Het bedrijf herhaalde dat de ze
vendaagse staking het operatio
neel resultaat in het belangrijke zo
merkwartaal met naar schatting
zo'n 90 miljoen euro drukt.
Die strop komt bovenop de toch
al moeilijke marktomstandighe
den, met felle concurrentie die de
prijzen onder druk zet en angst
voor terrorisme die met name de
reislust naar Frankrijk afremt.
Het aantal door passagiers gevlo
gen kilometers, het cijfer waar ana
listen vooral op letten, nam voor
de gehele groep met 0,2 procent
af. Exclusief Transavia kwam die
daling uit op 1,7 procent. Omdat
de capaciteit wel licht toenam, za
ten de vliegtuigen gemiddeld min
der vol.
Bij Air France was afgelopen
maand gemiddeld 86,5 procent
van de stoelen aan boord gevuld.
Bij KLM was dat 90,7 procent en
bij Transavia 92,1 procent. De ge
middelde bezettingsgraad is een
belangrijke graadmeter van effi
ciëntie in de luchtvaart.
Geboren:
China, 1979.
In maart
2015 startte
hij zijn eigen
hedgefonds.
De failliete kledingwinkelketen MS Mode
maakt een doorstart onder de oude eige
naar. De precieze plannen van investeer
der Coolinvestments van Roland Kahn met
de keten, die zich richt op volslanke vrou
wen, worden binnen enkele weken toege
licht.
KPN heeft onder dwang van de ACM de
tarieven voor zijn kopernetwerk verlaagd.
KPN hanteerde te hoge prijzen voor de con
currentie. KPN hing een dwangsom van
500.000 euro per dag boven het hoofd.
O
vrijdag 9 september 2016
Een miljarden
deal met Hew
lett Packard En
terprises deed
de koers in Lon
den omhoog-
schieten.
De luchtvaart
combinatie
vervoerde in
augustus bijna
2 procent meer
passagiers.
m
Tegenwind voor
het Nederlands-
Belgische super
marktconcern.
Een tegenvaller
voor ASML:
Samsung ver
koopt 6,3 mil
joen aandelen
van deze fa
briek.
O
o
ouwen vragen...
maar worden
overgeslagen
Annemieke van Dongen
Rotterdam
w