eaen de klippen op *W,1% 4) Budgetvlieger T ransavia trekt de kar bij Air France-KLM 18 ECONOMIE Dat vrouwen vaak een lager salaris hebben dan mannen, komt niet doordat zij minder vaak om loonsverhoging vragen, zo blijkt uit onderzoek. In de schijnwerpers Er is een nieuwe ster opgestaan in de we reld van de hedgefondsen. Zijn naam is Wang Bing. En het is niet zo maar een ster, het is een fenomeen. Met zijn hedge- fonds Guli Trend Aggressive Strategy Fund, dat in maart vorig jaar startte, heeft hij al 2.100 procent rendement gemaakt. Een duize lingwekkende groei. Hedgefondsen staan erom bekend rende menten te maken met de meest exotische beleggingen. Waardeloze Argentijnse staatsle ningen? Hedgefondsen kopen ze voor een prikkie op en verdienen er honderden miljoe nen aan. Een fabrikant van pacemakers die ge hackt kunnen worden? Eerst de aandelen ver kopen en dan het nieuws van de daken schreeuwen. Rendement verzekerd. Maar de briljante strategen hebben het moeilijk. De laatste jaren zijn de rendementen van de meeste hedgefondsen niet om over naar huis te schrijven. Daarmee lijkt de oude beurswijs- heid weer beves tigd dat niemand op langere ter- mijn de markt kan verslaan. De magere rendemen ten pakken slecht uit voor de hedge- als hande- fondsen. Beleg gers halen miljar- ■jzerercs, den weg bij de later handel- fondsen, de hij in Wang doet het futures on anders. Hij maak te zijn astronomi sche rendementen met één product, wapeningsstaal voor gewapend be ton. Niet bepaald een sexy product. Het grote succes van Wang is dat hij al anderhalfjaar precies op de top van de markt verkoopt en op het diepte punt verkoopt. Wang zegt dat hij gewoon de basisregels van de technische analyse volgt. Maar dan nog is zijn timing griezelig precies. De vraag bij de concurrentie, en misschien ook wel bij hemzelf, is hoe lang dat goed kan gaan. Heeft Wang als eerste een formule in handen die gouden rendementen garandeert, of zal ook hij snel ten prooi vallen aan de beurswijsheid dat niemand de markt kan ver slaan? Dat hij niet onfeilbaar is, weet hij ook wel. Want zijn andere fondsen doen het bedui dend minder goed. 'Schoenmaker blijf bij uw leest' is een wijsheid die blijkbaar wel opgaat voor de gewezen ijzerertshandelaar. Peet Vogels Begon zijn carrière als hande laar in ijzererts, later handel de hij in futures op de Chinese markt. Flitsen Micro Focus Air France- KLM Ahold- Delhaize ASML LOONKLOOF DISCRIMINATIE etenschap- pers heb ben ge hakt ge maakt van de veronder- stelling dat vrouwen niet assertief genoeg zijn als het om hun salaris gaat. Vrouwen vragen hun baas na melijk wel degelijk even vaak om loonsverhoging als mannen, blijkt uit gegevens die zijn verzameld onder 4.600 Australische werkne mers bij meer dan 800 verschillen de werkgevers. De kans dat ze daadwerkelijk krijgen waar ze om vragen, is bij vrouwen echter 25 procent kleiner, concluderen on derzoekers van de universiteit van Warwick in Engeland, de Cass Bu siness School in Londen en de uni versiteit van Wisconsin. „De gang bare verklaring voor de loonkloof tussen mannen en vrouwen is dat vrouwen niet om salarisverhoging durven te vragen, omdat ze bang zijn dat het de goede relatie met hun baas verpest. Dat blijkt niet het geval", zegt Andrew Oswald, hoogleraar economie en gedrags wetenschappen in Warwick. „Vrouwen maken zich niet meer zorgen om de gevolgen voor hun werkrelatie dan mannen." Volgens hem is er maar één con clusie mogelijk: „Vrouwen wor- den gediscrimineerd." In Nederland bedraagt het sala risverschil tussen mannen en vrouwen 17,6 procent - ongeveer evenveel als in Engeland, de VS en Australië. De conclusies gelden volgens Oswald ook voor Neder landse vrouwen. Zij lopen tijdens hun werkzame leven gemiddeld 300.000 euro 'mis', becijfert vrou wennetwerk WOMEN Inc. De loonachterstand van vrou wen is voor ongeveer de helft ver klaarbaar door hun eigen gedrag. „Ze werken vaker in deeltijd, in sectoren waar de lonen relatief laag liggen, zoals de zorg en het onderwijs, en bij kleinere bedrij ven waar minder doorgroeimoge lijkheden zijn", zegt Anneloes Le- ijssen van WOMEN Inc. Het nieuwe inzicht dat vrou wen minder vaak krijgen waar ze om vragen, bevestigt volgens die organisatie die strijdt voor gelijke behandeling dat de loonachter stand van vrouwen niet alleen aan hen zelf ligt. „Juist de onverklaar bare verschillen in salaris tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen, zijn onacceptabel." Bij de start van hun carrière heb ben vrouwen zelfs een betere uit gangspositie dan mannen, zegt so ciologe Babette Pouwels, die in Ne derland onderzoek doet naar de loonkloof. „Tegenwoordig zijn vrouwen gemiddeld hoger opge leid. Maar in de tweede helft van hun loopbaan lopen de verschil- PARIJS Air France-KLM heeft in de belangrijke vakantiemaand au gustus 8,9 miljoen passagiers ver voerd, een kleine 2 procent meer dan een jaar eerder. Die groei is met name te danken aan prijsvech ter Transavia waar het aantal reizi gers met ruim een vijfde toenam tot 1,7 miljoen. Transavia liet opnieuw met na me in Frankrijk een sterke groei zien. Maar ook de nieuwe basis die de Nederlandse poot van de budget vlieger dit voorjaar opende in München, leverde een aanzienlij ke bijdrage aan de sterke passa- giersgroei. Bij KLM stapten in augustus 2,8 miljoen mensen in, 4 procent meer dan een jaar eerder. Zuster maatschappij Air France, waar in de eerste dagen van de maand het cabinepersoneel nog staakte, rap porteerde gisteren een daling met 5 procent tot 4,4 miljoen reizigers. Het bedrijf herhaalde dat de ze vendaagse staking het operatio neel resultaat in het belangrijke zo merkwartaal met naar schatting zo'n 90 miljoen euro drukt. Die strop komt bovenop de toch al moeilijke marktomstandighe den, met felle concurrentie die de prijzen onder druk zet en angst voor terrorisme die met name de reislust naar Frankrijk afremt. Het aantal door passagiers gevlo gen kilometers, het cijfer waar ana listen vooral op letten, nam voor de gehele groep met 0,2 procent af. Exclusief Transavia kwam die daling uit op 1,7 procent. Omdat de capaciteit wel licht toenam, za ten de vliegtuigen gemiddeld min der vol. Bij Air France was afgelopen maand gemiddeld 86,5 procent van de stoelen aan boord gevuld. Bij KLM was dat 90,7 procent en bij Transavia 92,1 procent. De ge middelde bezettingsgraad is een belangrijke graadmeter van effi ciëntie in de luchtvaart. Geboren: China, 1979. In maart 2015 startte hij zijn eigen hedgefonds. De failliete kledingwinkelketen MS Mode maakt een doorstart onder de oude eige naar. De precieze plannen van investeer der Coolinvestments van Roland Kahn met de keten, die zich richt op volslanke vrou wen, worden binnen enkele weken toege licht. KPN heeft onder dwang van de ACM de tarieven voor zijn kopernetwerk verlaagd. KPN hanteerde te hoge prijzen voor de con currentie. KPN hing een dwangsom van 500.000 euro per dag boven het hoofd. O vrijdag 9 september 2016 Een miljarden deal met Hew lett Packard En terprises deed de koers in Lon den omhoog- schieten. De luchtvaart combinatie vervoerde in augustus bijna 2 procent meer passagiers. m Tegenwind voor het Nederlands- Belgische super marktconcern. Een tegenvaller voor ASML: Samsung ver koopt 6,3 mil joen aandelen van deze fa briek. O o ouwen vragen... maar worden overgeslagen Annemieke van Dongen Rotterdam w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18