m. breed m. breed 10 NI 'Nieuwe voordeur' moet van Amsterdam derde haven ter wereld maken De aanbesteding voor de nieuwe zeesluis bij IJmuiden valt tientallen miljoenen goedkoper uit dan verwacht. Het consortium dat de aanbesteding won, bleef 15 procent onder de kostenraming. Het beeld dat alles altijd maar duurder uitvalt, herkennen we niet De vanuit de Amsterdam se haven lang en vurig bepleite nieuwe zee sluis wordt de grootste ter wereld, zo werd de ze week nog maar eens benadrukt toen minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in IJmuiden officieel het startschot gaf voor de bouw. Amsterdam kan met de bredere sluis uitgroeien tot de der de haven van Europa, zei Schultz zelfs. Nu is Amsterdam nog de num mer vier. De minister sprak van een 'nieuwe voordeur van Amsterdam'. Verder noemde ze het ontwerp van aanne mersconsortium OpenIJ - een com binatie van BAM-PGGM, Volker- Wessels en DIF - 'een icoon van in ventief bouwen'. Voor de nieuwe, 70 meter brede sluis wordt een doorgang gemaakt door het bestaan de sluiscomplex. En intussen gaat het scheepvaartverkeer gewoon door, via de uit 1929 stammende Noordersluis. Bijkomend voordeel van het innova tieve ontwerp: de sluis is een stuk goedkoper uitgevallen. Tijdens de aanbesteding noemde Rijkswater staat 515 miljoen euro als het maxi male bedrag dat het wilde uittrek ken voor bouw en 26 jaar onderhoud van de sluis. Omgerekend naar reële bedragen ligt de bieding waarmee OpenIJ de concurrentie de loef afstak circa 15 procent lager dan de bedrijfseconomische raming van Rijkswaterstaat. Vechtcontract Aanvankelijk gaf dat een schrikreac tie bij Rijkswaterstaat. Ging het con sortium niet te diep door de knieën om de aanbesteding in zijn voordeel te beslechten? Bij de snelweg A15 had een ultiem bod van de aanne mers voor alleen maar narigheid ge zorgd: de aannemers gingen het schip in en het 'vechtcontract' liep uit op eindeloos getouwtrek over wie allerlei bijkomende kosten voor zijn rekening moest nemen. „We dachten eerst: néé toch", zei Jaap Zeilmaker, als projectdirecteur binnen Rijkswaterstaat verantwoor delijk voor de zeesluis, in NRC Han delsblad. Pas na toetsing door externe adviseurs en uitvoerige gesprekken met OpenIJ durfde Rijkswaterstaat mee te gaan in de plannen van het aannemersconsortium. Maar eenmaal van de grootste schrik bekomen, noemt Rijkswater staat het 15 procent lagere bod 'niet ongebruikelijk'. „We hebben net nog de A2-tunnel door Maastricht afge rond, binnen de afgesproken termijn en begroting. Het beeld dat alles al tijd maar duurder uitvalt, herkennen we niet", zegt een woordvoerder. Er zijn ook wel extra redenen te noemen waardoor het winnende bod zo veel lager uitviel dan de ra mingen van Rijkswaterstaat. Zo is de rente intussen veel lager dan toen, jaren geleden, de eerste planstudies voor de sluis waren gemaakt, zodat OpenIJ veel minder kwijt is aan financiering. Daarnaast heeft OpenIJ de sluis zo ontworpen, zegt Rijkswa terstaat, dat die ook goedkoper kan worden gebouwd. Het mooiste voor beeld zijn wel de sluisdeuren, die straks identiek zijn. Daardoor is nog maar één reservedeur nodig, in plaats van twee. Een ander voordeel is dat het wa ter door de sluisdeuren wordt afge voerd in plaats van door omloop riolen naast de sluis. Ook dat scheelt in de bouwtijd en de kosten. Pas in 2020 kan Rijkswaterstaat vast stellen wat de sluis precies kost. Er kan altijd nog meerwerk om de hoek komen kijken, zegt Zeilmaker. „En dan gaat het bij dit soort grote con tracten ook hard." Maar de overheden die meebetalen aan de nieuwe sluis, kunnen een royale 'aanbestedingsmeevaller' tege- moetzien. Met de gemeente Amster dam en de provincie is overeengeko men dat die meevaller nu al wordt af gerekend. Eventuele meerkosten ko men daarmee voor rekening van Rijkswaterstaat. Dure les Voor de sluis kwam een Europese subsidie van 11 miljoen euro. De pro vincie Noord-Holland en de gemeen te Amsterdam betalen mee omdat de nieuwe sluis al in 2019 gereedkomt terwijl de oude Noordersluis strikt genomen pas tien jaar later aan ver vanging toe is. De provincie droeg daarom 57 mil joen bij en Amsterdam 'maximaal 105 miljoen'; de hoogopgelopen kos ten van de Noord/Zuidlijn die de gemeente voor haar rekening moest nemen omdat met Rijkswaterstaat geen maximum was afgesproken, waren een dure les. Over de 'herver deling' van de kosten zijn alle betrok ken overheden nog druk in gesprek, aldus Rijkswaterstaat. vrijdag 9 september 2016 Megasluis voor 'n prikkie Bart van Zoelen IJmuiden —woordvoerder Rijkswaterstaat T De nieuwe sluis komt naast de Noordersluis (rechts) te liggen. Die blijft tijdens de bouw gewoon in gebruik, illustratie fotostudio honing

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 10