8 NI Modefotograaf Peter Lindbergh (71) maakte van fotomodellen, supermodellen. Zijn werk is te zien in de Rotterdamse Kunsthal. met al je naam heb' ze§ik wel zeg ik: New Balance-gympies, een versleten pet en een weinig gestroom lijnde hoogwater broek. Zijn uniform doet bepaald niet vermoe den dat Peter Lind bergh één van de be langrijkste modefotografen van deze tijd is en zich begeeft in kringen rond Gucci, Louis Vuitton en Armani. Maar hij oogt nu eenmaal liever als een loodgieter, zegt hij aan boord van de Thalys die hem richting Rotterdam ver voert waar in de Kunsthal vanaf zaterdag zijn expositie A different vision on fashion photography te zien is. De in Parijs woonachtige Duitser vertelt: „Ik heb niks met mode en de meeste fashi- onfotografie. Veel glossy's verspreiden af schuwelijke, bijna beledigende opnames van modellen. Alsof ze verkracht zijn: ge kunstelde standjes, raar vertrokken blikken en plat gewalste kapsels. Totaal gefotoshopt ook. Verschrikkelijk. En dat noemen ze dan - heel pretentieus - avant-garde. Ik zeg: het is gewoon nep. Ik wil hen tonen als men sen van vlees en bloed." Dat deed hij rond t990 onder anderen met Linda Evangelista, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Christy Turlington, Hele na Christensen en onze eigen Karen Mul der. De eerste generatie supermodellen. En nog altijd iconische namen en idolen van aanstormende talenten. Bijna drie decennia terug verdienden Evangelista co. jaarlijks miljoenen dollars en bereikten ze razendsnel de sterrensta tus. Allemaal dankzij een paar van zijn revo lutionaire fotosessies. Lindbergh rekende af met de destijds populaire bombastische beelden van volgeplamuurde vrouwen met krokodillentassen en blingbling. In plaats daarvan: frisse gezichten, een voudige outfits, geen sieraden. Vaak uitge voerd in zwart-wit en geschoten op fa brieksterreinen en andere ruige locaties. „Het merk, hoe groot ook, is altijd bijzaak. Bij mij draait het om intimiteit, de vrouw, haar persoonlijkheid en emoties. Die spre ken veel meer tot de verbeelding dan een paar hakken of een jurk of verveelde we zens die kicken op creditcards en hun rijke echtgenoten. Het werkte: binnen een paar weken waren alle grote glossy's om en figu reerden de modellen in video's en clips als George Michaels Freedom." Hij herinnert zich dat hij het inmiddels klassieke beeld van de supermodellen in witte overhemden binnen een paar uur tijd schoot. Iets wat nu compleet onmogelijk is, zegt hij. „Toen was het: staan, klik, klaar. Te- genwoordig hangt de modewereld aan el kaar van dichtgemetselde contracten, absur de eisen en divagedrag. Voor de expositie wilde ik Lara Stone in het Rotterdamse ha vengebied met een paar anderen laten pose ren. Ondenkbaar, zei haar management. La- ra werkt alleen. En als ze poseert moet het wel in kleding van zus en zo zijn. Want dat label eist zichtbaar heid. „Ook zeuren agen ten en modellen mij gek om van alles weg te fotoshoppen. Een klein lijntje, een nau welijks waarneem baar vlekje. Vroeger ging ik daarin soms mee. Je kunt je in de ze wereld vol ego's al leen staande houden door er zelf geen te OOmS hebben. En als je mak kelijk bent, gedragen je werkpartners zich |.q* qq ook minder arrogant. Nu ik een wat grotere eens: rot op met je ei- eisen sen. Zelfs tegen maga zines als Vogue en crèmeverkopers Cha nel en Dior - mijn opdrachtgevers - die het rimpelloze schoonheidsideaal er in willen rammen en iedereen terroriseren om mil joenen te verdienen. Alsof ouder worden een ziekte is. Toegegeven: ik doe hier met mijn werk deels aan mee. Maar als het kan, probeer ik de regels beetje bij beetje bij te buigen. Daarom heb ik voor de nieuwe Pi- relli-kalender (het is de derde keer dat hij fotografeert voor de Italiaanse bandenma ker, red.) actrices Kate Winslet, Uma Thur- man, Penelope Cruz, Robin Wright en an deren zo puur mogelijk vastgelegd." Andere grote verandering in de modewe reld: selfiekoninginnen en modellen als Kim Kardashian, Kendall Jenner en Cara Delevigne die zelf duizenden kiekjes via so cial media posten. Kan een fotograaf dan toch nog één iconisch beeld maken? Lind bergh: „Het wordt steeds moeilijker omdat we van veel sterren alles al gezien hebben. En fabrikanten kiezen liever voor iemand met rs miljoen volgers dan voor een blad met 100.000 lezers. Maar een briljant idee of een eigen stijl moet het toch kunnen red den. Bovendien: Kim Kardashian heeft een leuke kont, maar is verder een persoon die totaal niet inspireert. Ik zou haar niet wil len fotograferen." donderdag 8 september 2016 De iconische foto met de witte hemden uit 1988. Met vlnr: Estelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz en Christy Turlington. Uiterst links: het Britse topmodel Kate Moss poseert in 2015 voor de Italiaanse Vogue. 'Ik wil een model van vlees en bloed' Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington en Cindy Crawford (vlnr) in de straten van Manhattan in 1990. Annemart van Rhee A different vision on fashion photography is tot en met 12 februari te zien in de Kunst hal in Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8