8 NI
Modefotograaf Peter Lindbergh (71)
maakte van fotomodellen, supermodellen. Zijn
werk is te zien in de Rotterdamse Kunsthal.
met al je naam heb' ze§ik wel
zeg ik:
New Balance-gympies,
een versleten pet en
een weinig gestroom
lijnde hoogwater
broek.
Zijn uniform doet
bepaald niet vermoe
den dat Peter Lind
bergh één van de be
langrijkste modefotografen van deze tijd
is en zich begeeft in kringen rond Gucci,
Louis Vuitton en Armani.
Maar hij oogt nu eenmaal liever als
een loodgieter, zegt hij aan boord van de
Thalys die hem richting Rotterdam ver
voert waar in de Kunsthal vanaf zaterdag
zijn expositie A different vision on fashion
photography te zien is.
De in Parijs woonachtige Duitser vertelt:
„Ik heb niks met mode en de meeste fashi-
onfotografie. Veel glossy's verspreiden af
schuwelijke, bijna beledigende opnames
van modellen. Alsof ze verkracht zijn: ge
kunstelde standjes, raar vertrokken blikken
en plat gewalste kapsels. Totaal gefotoshopt
ook. Verschrikkelijk. En dat noemen ze dan
- heel pretentieus - avant-garde. Ik zeg: het
is gewoon nep. Ik wil hen tonen als men
sen van vlees en bloed."
Dat deed hij rond t990 onder anderen
met Linda Evangelista, Naomi Campbell,
Cindy Crawford, Christy Turlington, Hele
na Christensen en onze eigen Karen Mul
der. De eerste generatie supermodellen. En
nog altijd iconische namen en idolen van
aanstormende talenten.
Bijna drie decennia terug verdienden
Evangelista co. jaarlijks miljoenen dollars
en bereikten ze razendsnel de sterrensta
tus. Allemaal dankzij een paar van zijn revo
lutionaire fotosessies. Lindbergh rekende af
met de destijds populaire bombastische
beelden van volgeplamuurde vrouwen met
krokodillentassen en blingbling.
In plaats daarvan: frisse gezichten, een
voudige outfits, geen sieraden. Vaak uitge
voerd in zwart-wit en geschoten op fa
brieksterreinen en andere ruige locaties.
„Het merk, hoe groot ook, is altijd bijzaak.
Bij mij draait het om intimiteit, de vrouw,
haar persoonlijkheid en emoties. Die spre
ken veel meer tot de verbeelding dan een
paar hakken of een jurk of verveelde we
zens die kicken op creditcards en hun rijke
echtgenoten. Het werkte: binnen een paar
weken waren alle grote glossy's om en figu
reerden de modellen in video's en clips als
George Michaels Freedom."
Hij herinnert zich dat hij het inmiddels
klassieke beeld van de supermodellen in
witte overhemden binnen een paar uur tijd
schoot. Iets wat nu compleet onmogelijk is,
zegt hij. „Toen was het: staan, klik, klaar. Te-
genwoordig hangt de modewereld aan el
kaar van dichtgemetselde contracten, absur
de eisen en divagedrag. Voor de expositie
wilde ik Lara Stone in het Rotterdamse ha
vengebied met een paar anderen laten pose
ren. Ondenkbaar, zei haar management. La-
ra werkt alleen. En als ze poseert moet het
wel in kleding van zus en zo zijn. Want dat
label eist zichtbaar
heid.
„Ook zeuren agen
ten en modellen mij
gek om van alles weg
te fotoshoppen. Een
klein lijntje, een nau
welijks waarneem
baar vlekje. Vroeger
ging ik daarin soms
mee. Je kunt je in de
ze wereld vol ego's al
leen staande houden
door er zelf geen te
OOmS hebben. En als je mak
kelijk bent, gedragen
je werkpartners zich
|.q* qq ook minder arrogant.
Nu ik een wat grotere
eens: rot op met je ei-
eisen sen. Zelfs tegen maga
zines als Vogue en
crèmeverkopers Cha
nel en Dior - mijn opdrachtgevers - die het
rimpelloze schoonheidsideaal er in willen
rammen en iedereen terroriseren om mil
joenen te verdienen. Alsof ouder worden
een ziekte is. Toegegeven: ik doe hier met
mijn werk deels aan mee. Maar als het kan,
probeer ik de regels beetje bij beetje bij te
buigen. Daarom heb ik voor de nieuwe Pi-
relli-kalender (het is de derde keer dat hij
fotografeert voor de Italiaanse bandenma
ker, red.) actrices Kate Winslet, Uma Thur-
man, Penelope Cruz, Robin Wright en an
deren zo puur mogelijk vastgelegd."
Andere grote verandering in de modewe
reld: selfiekoninginnen en modellen als
Kim Kardashian, Kendall Jenner en Cara
Delevigne die zelf duizenden kiekjes via so
cial media posten. Kan een fotograaf dan
toch nog één iconisch beeld maken? Lind
bergh: „Het wordt steeds moeilijker omdat
we van veel sterren alles al gezien hebben.
En fabrikanten kiezen liever voor iemand
met rs miljoen volgers dan voor een blad
met 100.000 lezers. Maar een briljant idee
of een eigen stijl moet het toch kunnen red
den. Bovendien: Kim Kardashian heeft een
leuke kont, maar is verder een persoon die
totaal niet inspireert. Ik zou haar niet wil
len fotograferen."
donderdag 8 september 2016
De iconische
foto met de witte
hemden uit 1988.
Met vlnr:
Estelle Lefébure,
Karen Alexander,
Rachel Williams,
Linda Evangelista,
Tatjana Patitz en
Christy Turlington.
Uiterst links:
het Britse topmodel
Kate Moss poseert
in 2015 voor de
Italiaanse Vogue.
'Ik wil een
model van
vlees en bloed'
Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington
en Cindy Crawford (vlnr) in de straten van Manhattan in 1990.
Annemart van Rhee
A different vision on fashion photography
is tot en met 12 februari te zien in de Kunst
hal in Rotterdam.