Nieuw monument voor Tien van Renesse en ik was beschikbaar." Ze voegt eraan toe dat Paul het altijd het beste weet, en dat dat ook echt zo is. Zoon Menno was wel eens ja loers op kinderen in de buurt, die broertjes en zusjes hadden. Toen hij zich eenzaam voelde werd er een hondje in huis gehaald, zodat hij toch 'een kameraadje' had. Menno: „Ik krijg gekromde tenen als ik het zeg. Maar zo was het wel." Frans Zwartjes komt op bezoek. De bejaarde filmmaker roemt Paul en diens vermogen om elke realiteit te ondermijnen. Zwartjes kent ook Menno. 'Je moet van je vader afraken', heeft hij bij diens afstuderen aan de kunstacademie in Tilburg gezegd. Menno herin nert zich dat hij nooit gepuberd heeft en daardoor nooit helemaal los van zijn ouders is gekomen. In de film zegt Menno dat hij nooit heeft gepuberd en nooit helemaal los van zijn ouders is gekomen Dat hij na zijn studie naar Ameri ka vertrok, bewust om afstand te nemen. Na een jaar kwam hij te rug. Achteraf bezien - realiseert hij zich nu - had hij minstens een jaar of vijf weg moeten blijven. In dat verband klinkt het helemaal niet gek als hij heel aarzelend zegt dat hij ernaar uitkijkt om alleen door te gaan. We zien vader en zoon opna men maken op IJsland. Menno is verliefd op het ruige landschap daar. Paul wordt gefilmd terwijl hij met wapperende jaspanden wegloopt. Als hij al bijna in het vergezicht is opgegaan, fluit Men no ten teken dat hij terug kan ko men. Paul loopt door. Een verhaal dat verteld móet worden. Opnieuw en opnieuw en opnieuw. Opdat we niet vergeten. Dat is de insteek van de docu mentaire De Tien van Renesse. De Utrechtse cineast Tjeerd Muller kende het verhaal van de Schouw- se verzetsgroep niet. Het bleek dat hij niet de enige onwetende was. Ook werd hem al gauw duidelijk dat de mensen die het dramati sche verhaal wél kenden, het moeilijk vonden erover te praten. Zo werd het idee geboren om de pijnlijke gebeurtenissen van de cember 1944 in een documentaire te vangen. In die tijd was heel Zee land, heel Zuid-Nederland al be vrijd. Heel Zeeland, behalve Schouwen-Duiveland. Daar waren verzetsstrijders actief. Een flinke groep hoopte vanuit Colijnsplaat opgehaald te worden door de geal lieerden. De mannen verscholen zich op 7 december in een huisje aan de Boerendijk bij Zierikzee. De verzetsmensen werden door de Duitsers ontdekt. Tien werden er opgepakt. Drie dagen later, op 10 december 1944, werden ze in Renesse opgehangen. In de film doen drie nabestaan den hun verhaal: Mario en Leen- dert Jonker - hun vader en een oom werden opgehangen. En Daan Lazonder, de zoon van ge meentesecretaris Cornelis Lazon der van Renesse. Regisseur Tjeerd Muller bezoekt met hen het voormalige gemeen tearchief, de bunker waar de ver oordeelden hun laatste nacht door brachten, de plaats waar ze wer den opgehangen. De interviews worden afgewisseld met nage- speelde, historische fragmenten. Tweede Wereldoorlogspecialist Hans Sakkers komt aan het woord. Volgens hem waren de ver zetsstrijders voor de Duitsers 'ter roristen'. Het lijkt wel een jongens boek dat slecht afloopt, zegt de re gisseur in de film. Daan Lazonder reageert: „Het was mijn vader, dus dat ligt anders." Voor Mario Jon ker is de film een eindpunt. „Als jouw film klaar is", zegt hij tegen regisseur Muller, „is het voor mij ook klaar." Peter Slager van de Zeeuwse popgroep Blof voorzag de film van een passend muzikaal decor. Het laatste kunstje: Première zondag 11 september,15.30 uur, zaal 3. Ook te zien op zat. 17 sep tember, 11.15 en 14.30 uur, zaal 6. Zoon Menno (links) en vader Paul de Nooijer maken zich klaar voor een filmopname. Paul (links) en Menno de Nooijer op IJsland. Op de set van De Tien van Renesse. Regisseur Tjeerd Muller staat in het midden. Première woensdag 14 septem ber, 19.00 uur, zaal 1. Ook te zien op zat. 17 september, 11.30 uur, zaal 4 en 15.00 uur zaal 5 (met ge sprek regisseur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 79