Florien pakt een stukje magie PZC Dag van de Zeeuwse film Zeeuws Licht brengt nieuwe en oude films Jacomien Kodde maakte een documentaire van de kunstenaarsfamilie De Nooijer. Vader Paul heeft prostaatkanker, met zoon Menno heeft ze een dochter. Tijdens Film by the Sea worden dit jaar zeventien Zeeuwse films vertoond. Van korte producties tot enkele documentaires die een uur in beslag nemen. Naast dit programma met Zeeuw se premièrefilms worden er tijdens een 'Zeeuws Licht Special' vier oudere producties vertoond: Het is een schone dag geweest (1993) van Jos de Putter, Het Middelburgs Muziekkorps (2015) van Matthias en Sebastiaan Hoekman, De Overkant (2015) van Mar- nix Ruben en Zwarte inkt (2006) van Willemiek Kluijfhout. Wat hij met Het Meisje De Poortwachter in ruim 17 minuten op het witte doek brengt, komt wel heel dichtbij. Bij de kijker. Maar zeker ook bij de maker: Vincent van den Ouden. De film is een persoonlijke vorm van rouwverwerking. Van den Ouden (26) zit op de fil macademie in Brussel. Hij begint nu aan zijn derde jaar. Zijn laatste, wat hem betreft. Daarbij speelt mee dat hij al twee studies 'social work' achter de rug heeft, in Goes en in Utrecht. „Bovendien", zegt hij, „heb ik het gevoel klaar te zijn om het werkveld te betreden." Voorgaande jaren was Van den Ouden ook al van de partij op Film by the Sea. In 2013 werd zijn debuutfilm De Afvalligen vertoond - over mensen die zich onttrekken aan een door sociale media gedo mineerde samenleving. In 2015 stond hij in het programma met de korte film Heldervoelend XXL. Daarin speelt Michèle Soudijn een 'spiritueel consulente'. Diezelfde Michèle Soudijn heeft opnieuw een bepalende rol in Het Meisje De Poortwachter. Nu speelt ze Yvonne, de moederrol. De hoofd rol is weggelegd voor Valerie Hoff mann. Zij is Florien, die treurt om het overlijden van haar zusje Ma delijn. Hoe haar zus is overleden, wordt in het midden gelaten. Dui delijk wordt wel dat Florien vol schuldgevoelens zit. „Deze film", zegt Van den Ouden, „heb ik helemaal vanuit mijn gevoel geschreven. Mijn opa is vorig jaar overleden. Kort daar na hoorde ik Der Tod und das Madchen van Schubert. Zo ging de vraag door mijn hoofd spoken: wat gebeurt er als een meisje en de dood elkaar ontmoeten?" Hoe zo'n ontmoeting in zijn werk gaat, wordt in de film met getekende en gefilmde beelden ge toond. Van den Ouden: „De film is een sprookje. Magisch-realisme is een passende term. Florien ver trekt vanuit de werkelijkheid naar een magische plek. Vandaar neemt ze stukje magie mee terug. Ik heb speciaal gekozen voor tra ge, lange shots. Het is een film, die de tijd neemt." Aan het eind verscheurt Florien een foto van haar zus. Een contro versieel beeld, volgens de filmma ker: „Het geeft aan dat Florien ont dekt, dat ze haar zus niet uit de dood hoeft terug te halen om te rouwen. En dat ze ook zelfstandig de relatie met haar moeder kan herstellen." ij een geboorte is het feest. Dan is iedereen I blij, je krijgt cadeaus. Doodgaan is een heel ander verhaal. Het einde van het leven stoppen we weg, dan staan er geen mensen om je heen te feesten, dan moet je zelf maar een beetje je weg zien te vinden. Daarmee hebben we meteen de reden te pakken, waarom ie dereen de film Het laatste kunstje van Jacomien Kodde moet gaan zien. De documentaire gaat over de naderende dood van fotograaf en filmer Paul de Nooijer (1943). Hij heeft uitgezaaide prostaatkan ker. We zien hoe hij en de men sen in zijn directe omgeving een nieuwe dimensie geven aan hun principe 'leven voor de kunst'. Die nieuwe dimensie is nu: 'doodgaan voor de kunst Het is zoon Menno de Nooijer die in de film de opmerking maakt over het geboortefeest en het verstopte sterven. Hij is gebo ren in 1967 en is enig kind van Paul en diens vrouw Fran^oise. Als kind al figureerde hij - net als zijn moeder - vaak op de foto's en in de films van zijn vader. Sinds 1987 werken ze nauw sa men. Het gezin De Nooijer woont op een boerderij in de buurtschap Baarsdorp. Behalve Paul, Framboi se en Menno zijn daar ook de twee dochters van Menno uit een eerdere relatie. Sinds een jaar of vijf heeft hij een relatie met filmmaak- ster Jacomien Kodde. Zij is a ook op de boerderij neergestreken. Ze hebben een doch ter, Nele, die in de film acht maan den oud is. Jacomien Kodde bekend van haar ringrijdersfilm Zeeuwse ridders - regisseerde de docu mentaire over het naderende einde van de man die je dus haar schoonvader zou mogen noemen. Daarmee past ze meteen helemaal in het uni versum van diezelfde Paul de Nooijer, die in zijn geënsce neerde foto's en films altijd zich zelf en zijn 'eigen' mensen voor de camera zet. Jacomien duikt met dochter Nele op in haar ei gen film. Ze zegt dat ze de taak heeft om voor hen beiden een plaats te vinden binnen de fami lie. Een 'Grossfamilie', waar drie generaties bij elkaar wonen en een economische eenheid vormen Paul de Nooijer ziet de mensen op de Zeeuwse boerderij als een 'Grossfamilie', waar drie of meer generaties bij elkaar wonen en een economische eenheid vor men. Een club mensen, die - zo als het wordt verwoord - hechter wordt 'nu het grote loslaten is be gonnen'. In de documentaire zijn foto's en fragmenten uit films en voor stellingen van vader en zoon De Nooijer verwerkt. Daaromheen vertellen de hoofdfiguren over hun rol in dat kunstenaarsbe staan. Zoals echtgenote Francoi- se. Ze voelde hoe Paul de behoef te had om kunst te maken en stel de zich helemaal ten dienste op van haar man: „Hij had me nodig Tijdens de PZC Dag van de Zeeuwse film op za terdag 17 september worden zeventien nieu we en recente Zeeuwse films ver toond. Deze komen voor drie prij zen in aanmerking: PZC-vakjury- prijs, PZC-publieksprijs en Lions Club Vlissingen Film Award. El ke prijs is goed voor 1000 euro. De PZC-vakjury bestaat uit de filmmakers Jos de Putter en Jean- nice Adriaansens en PZC-journa- list Rolf Bosboom. Alle bezoekers kunnen stemmen voor de PZC-publieksprijs. De zeventien Zeeuwse films: Agasanduka (Olaf Hamelink): eenzaamheid en magie in de con text van de Rwandese genocide 22 jaar geleden. Het getij voorbij (Joop Span): film over Veere 1953-1961. De Handboogschutters van Middelburg (Klaas van de Kette rij en Rinke Slump): documentai re over schutterij Sint Sebastiaan. Hey (Stefano Parinussa): over een jongen, die op straat steeds dezelfde man tegenkomt. Kerst met Guus (Lennart Gos- man, Christianne Altena en Dirk Eisen): het beeld Guus wordt bui ten gezet en beleeft avonturen. Een koe in een verkeerd lichaam (Denise Janzée): jeugd film over een paardenmeisje en een koe. Het laatste kunstje (Jacomien Kodde): documentaire over fami lie De Nooijer. Het meisje en de poortwach ter (Vincent van den Ouden): sprookje over rouwverwerking. Mothersday mail (Rick Hame link): vader en zoon vissen ter wijl het moederdag is. Paradijs Glaswater (Fifi Vis ser): portret van een meervoudig gehandicapte vrouw. Project Naptime in the USA (Mischa Sigterman en Wijnand Huis): roadtrip van twee vrien den die in de VS worden gedropt. Silhouetten tegen het licht (Eef de Graaf): reis door het land schap van Schouwen-Duiveland. Stiklief (Bo van Scheyen): kleindochter denkt terug aan ver halen van oma over klederdracht. This new world (Marco Baz- zi): thriller over man die ver slaafd is aan zijn smartphone. De tien van Renesse (Tjeerd Muller): Zeeuws oorlogsdrama. Wat van waarde is (Joey Smith): portret van Middelburger Phons Bakx. Where we belong (Jade van der Moere): een 18-jarig meisje is op zoek naar zichzelf. Doodgaan is net als leven ook een kunst Een scène uit Het Meisje De Poortwachter. Het Meisje De Poortwach ter, zaterdag 17 sept., 9.30 en 16.30 uur, zaal 5. Jan van Damme B

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 78