Eervol om
in de jury
te zitten
O COMPETITIE FILMS
vergelijken met thuis een film van
Netflix op je televisie. In een zaal
voel je met elkaar de huivering, de
ingehouden lach, de snik - die ge
zamenlijkheid vind ik heerlijk. Ik
mag me graag laten gaan. En als je
tijdens het festival niet in de bio
scoop bent, zit je hier op de boule
vard. De Schelde op zich levert de
mooiste filmbeelden op. Ik kan
hier uren uit het raam staren."
De combinatie van film en lite
ratuur is de basis van Film by the
Sea. Van Dis leest soms de boeken
waarop de films gebaseerd zijn.
Het interessantst vindt hij om te
zien hoe er lange films worden ge
maakt van novelles en korte verha
len. Hoe zit dat met zijn eigen boe
ken? „Er zijn al meerdere malen
filmrechten verkocht. Voor Zilver,
voor De Wandelaar en Ik kom te
rug. Maar die filmrechten zijn nog
nooit gerealiseerd. Ik vermoed dat
mijn hoofdfiguren te veel pieke
ren en peinzen, te veel om te ver
filmen."
De vorig jaar uitgebrachte film
45 Years van regisseur Andrew
Haigh zal hij niet gauw zal verge-
Het zijn allemaal
ego's bij elkaar in de
jury. Natuurlijk is er
wel eens onenigheid
ten. „Het verhaal gaat over een
echtpaar, 45 jaar getrouwd en net
voor hun jubileum komt er een ge
heim boven waar de vrouw nooit
in is gekend. In onze jury zat ie
mand, die hetzelfde had meege
maakt. Door haar ontstonden hele
discussies en gingen sommigen
anders kijken."
Ook de in 2013 in Vlissingen
prijswinnende film The Attack
van Ziad Doueiri blijft hem bij.
„Ik moet heel vaak aan die film
denken als ik nieuwsbeelden uit
Palestina en Israël zie. In de film
zit begrip naar beide partijen.
Over het algemeen gesproken zit
er veel engagement in film. Dit
soort films helpt je het bastion
van je eigen gelijk te doorbreken."
NEDERLANDSE
TITEL
REGISSEUR
BOEK
Ze is dit jaar een opvallen
de naam in de jury van
Film by the Sea. Van de
meer dan honderd prominen
ten die er sinds 2000 zitting in
hebben genomen is cabaretière
Yentl Schieman (in mei van dit
jaar 30 geworden) een van de
jongste. Alleen Sylvia Hoeks
(28 jaar in 2011) en Mimoun
Oaïssa (29 in 2005) waren nóg
jonger.
En Yentl komt uit Zeeland.
Preciezer gezegd: uit Kruinin-
gen, waar ze opgroeide en
woonde totdat ze op haar ne
gentiende naar Amsterdam ver
huisde, om te gaan studeren
Ik zie ernaar uit
om me helemaal in
het festival onder
te dompelen
aan de Amsterdamse Toneel
school Kleinkunstacademie.
„Ik kom nog regelmatig in Zee
land, want mijn familie woont
er. En ik heb een klein accent
als ik moe ben of hier pas ben
geweest. Ik vind het ook altijd
bijzonder om hier op te tre
den."
Ze vormt al jaren een duo
met Christine de Boer: Yentl
en de Boer. Aanvankelijk be
kend in kleinere kring, maar
sinds het afgelopen seizoen
ook bij het grote publiek. Met
dank aan de optredens in het
tv-programma Opium en het
nummer 'Ik heb een man ge
kend', dat vorig jaar werd be
kroond met de Annie M.G.
Schmidtprijs voor het beste
theaterlied van het seizoen.
Vorig jaar was ze voor het
eerst op Film by the Sea, vanwe
ge de première van De overkant
van Marnix Ruben. In de verfil
ming van het gelijknamige ver
haal van Freek de Jonge speelt
ze een van de hoofdrollen: het
meisje voor wie de jonge Freek
valt.„Het was fantastisch om te
doen. Ik voelde me heel erg
thuis, omdat de film over Freek
en over Zeeland gaat. En de in
zet van al de mensen die erbij
betrokken waren, was zo bij
zonder. Iedereen was vrijwilli
ger en zette zich maximaal in."
Ze is vereerd dat Film by the
Sea haar dit jaar heeft gevraagd
voor de vakjury. „Ik wilde het
heel graag doen. Ik zie ernaar
uit om in Vlissingen het festi
val mee te maken en me er he
lemaal in onder te dompelen.
Het is voor mij ook een uitda
ging om binnen zo'n gezel
schap mijn mening te geven.
Waar ik op let bij een film? Dat
is bij mij toch vooral gevoelsma
tig. De acteurs en de dialogen
moeten goed zijn, maar ik vind
het zeker belangrijk dat je er als
kijker in wordt meegezogen."
laten gaan bij een film'
Adriaan van Dis
Adriaan van Dis op de boule
vard in Vlissingen: „De Schel
de op zich levert de mooiste
filmbeelden op. Ik kan hier
uren uit het raam staren."
FOTO LEX DE MEESTER
VERTALING
Alone in Berlin
Vincent Perez
Jeder stirbt fur sich allein (1947) van Hans Fallada
Alleen in Berlijn
Fai bei sogni
Marco Bellocchio
Fai bei sogni (2012) van Massimo Gramellini
Ik wens je mooie dromen
Genius
Michael Grandage
Max Perkins: Editor of Genius (1978) van A. Scott Berg
Into the forest
Patricia Rozema
Into the forest (1996) van Jean Hegland
Ithaca
Meg Ryan
The human comedy (1943) van William Saroyan
Het woud der belofte
The light between oceans
Derek Cianfrance
The light between oceans (2012) van M.L. Stedman
De menselijke komedie
Mal de pierres
Nicole Garcia
Mai di pietre (2006) van Milena Agus
Het licht van de zee
La nouvelle vie de Paul Sneijder
Thomas Vincent
Le cas Sneijder (2011) van Jean-Paul Dubois
Het huis in de Via Manno
On the other side
Zrinko Ogresta
3a tepTon (1967) van Vladimir Maksimov
Original bliss (Gleissendes Glück)
Sven Taddicken
Original bliss (1997) van A.L. Kennedy
Moka
Frédéric Mermoud
Moka (2006) van Tatiana de Rosnay
Kwetsbaar
Remainder
Omer Fast
Remainder (2005) van Tom McCarthy
Dat wat overblijft
Shepherds and butchers
Oliver Schmitz
Shepherds and butchers (2008) van Chris Marnewick
Rolf Bosboom
—Yentl Schieman