Eervol om in de jury te zitten O COMPETITIE FILMS vergelijken met thuis een film van Netflix op je televisie. In een zaal voel je met elkaar de huivering, de ingehouden lach, de snik - die ge zamenlijkheid vind ik heerlijk. Ik mag me graag laten gaan. En als je tijdens het festival niet in de bio scoop bent, zit je hier op de boule vard. De Schelde op zich levert de mooiste filmbeelden op. Ik kan hier uren uit het raam staren." De combinatie van film en lite ratuur is de basis van Film by the Sea. Van Dis leest soms de boeken waarop de films gebaseerd zijn. Het interessantst vindt hij om te zien hoe er lange films worden ge maakt van novelles en korte verha len. Hoe zit dat met zijn eigen boe ken? „Er zijn al meerdere malen filmrechten verkocht. Voor Zilver, voor De Wandelaar en Ik kom te rug. Maar die filmrechten zijn nog nooit gerealiseerd. Ik vermoed dat mijn hoofdfiguren te veel pieke ren en peinzen, te veel om te ver filmen." De vorig jaar uitgebrachte film 45 Years van regisseur Andrew Haigh zal hij niet gauw zal verge- Het zijn allemaal ego's bij elkaar in de jury. Natuurlijk is er wel eens onenigheid ten. „Het verhaal gaat over een echtpaar, 45 jaar getrouwd en net voor hun jubileum komt er een ge heim boven waar de vrouw nooit in is gekend. In onze jury zat ie mand, die hetzelfde had meege maakt. Door haar ontstonden hele discussies en gingen sommigen anders kijken." Ook de in 2013 in Vlissingen prijswinnende film The Attack van Ziad Doueiri blijft hem bij. „Ik moet heel vaak aan die film denken als ik nieuwsbeelden uit Palestina en Israël zie. In de film zit begrip naar beide partijen. Over het algemeen gesproken zit er veel engagement in film. Dit soort films helpt je het bastion van je eigen gelijk te doorbreken." NEDERLANDSE TITEL REGISSEUR BOEK Ze is dit jaar een opvallen de naam in de jury van Film by the Sea. Van de meer dan honderd prominen ten die er sinds 2000 zitting in hebben genomen is cabaretière Yentl Schieman (in mei van dit jaar 30 geworden) een van de jongste. Alleen Sylvia Hoeks (28 jaar in 2011) en Mimoun Oaïssa (29 in 2005) waren nóg jonger. En Yentl komt uit Zeeland. Preciezer gezegd: uit Kruinin- gen, waar ze opgroeide en woonde totdat ze op haar ne gentiende naar Amsterdam ver huisde, om te gaan studeren Ik zie ernaar uit om me helemaal in het festival onder te dompelen aan de Amsterdamse Toneel school Kleinkunstacademie. „Ik kom nog regelmatig in Zee land, want mijn familie woont er. En ik heb een klein accent als ik moe ben of hier pas ben geweest. Ik vind het ook altijd bijzonder om hier op te tre den." Ze vormt al jaren een duo met Christine de Boer: Yentl en de Boer. Aanvankelijk be kend in kleinere kring, maar sinds het afgelopen seizoen ook bij het grote publiek. Met dank aan de optredens in het tv-programma Opium en het nummer 'Ik heb een man ge kend', dat vorig jaar werd be kroond met de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied van het seizoen. Vorig jaar was ze voor het eerst op Film by the Sea, vanwe ge de première van De overkant van Marnix Ruben. In de verfil ming van het gelijknamige ver haal van Freek de Jonge speelt ze een van de hoofdrollen: het meisje voor wie de jonge Freek valt.„Het was fantastisch om te doen. Ik voelde me heel erg thuis, omdat de film over Freek en over Zeeland gaat. En de in zet van al de mensen die erbij betrokken waren, was zo bij zonder. Iedereen was vrijwilli ger en zette zich maximaal in." Ze is vereerd dat Film by the Sea haar dit jaar heeft gevraagd voor de vakjury. „Ik wilde het heel graag doen. Ik zie ernaar uit om in Vlissingen het festi val mee te maken en me er he lemaal in onder te dompelen. Het is voor mij ook een uitda ging om binnen zo'n gezel schap mijn mening te geven. Waar ik op let bij een film? Dat is bij mij toch vooral gevoelsma tig. De acteurs en de dialogen moeten goed zijn, maar ik vind het zeker belangrijk dat je er als kijker in wordt meegezogen." laten gaan bij een film' Adriaan van Dis Adriaan van Dis op de boule vard in Vlissingen: „De Schel de op zich levert de mooiste filmbeelden op. Ik kan hier uren uit het raam staren." FOTO LEX DE MEESTER VERTALING Alone in Berlin Vincent Perez Jeder stirbt fur sich allein (1947) van Hans Fallada Alleen in Berlijn Fai bei sogni Marco Bellocchio Fai bei sogni (2012) van Massimo Gramellini Ik wens je mooie dromen Genius Michael Grandage Max Perkins: Editor of Genius (1978) van A. Scott Berg Into the forest Patricia Rozema Into the forest (1996) van Jean Hegland Ithaca Meg Ryan The human comedy (1943) van William Saroyan Het woud der belofte The light between oceans Derek Cianfrance The light between oceans (2012) van M.L. Stedman De menselijke komedie Mal de pierres Nicole Garcia Mai di pietre (2006) van Milena Agus Het licht van de zee La nouvelle vie de Paul Sneijder Thomas Vincent Le cas Sneijder (2011) van Jean-Paul Dubois Het huis in de Via Manno On the other side Zrinko Ogresta 3a tepTon (1967) van Vladimir Maksimov Original bliss (Gleissendes Glück) Sven Taddicken Original bliss (1997) van A.L. Kennedy Moka Frédéric Mermoud Moka (2006) van Tatiana de Rosnay Kwetsbaar Remainder Omer Fast Remainder (2005) van Tom McCarthy Dat wat overblijft Shepherds and butchers Oliver Schmitz Shepherds and butchers (2008) van Chris Marnewick Rolf Bosboom —Yentl Schieman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 73