Ken Loach weer als onheilsprofeet
Indeling programma
J5S
Bridget wordt moeder
Sopraan zonder talent
Wat te kiezen uit het royale aanbod
festivalfilms? Als houvast de top-10
van directeur Leo Hannewijk.
Om bezoekers nog beter wegwijs te maken in het
uitgebreide aanbod heeft Film by the Sea geko
zen voor een nieuwe programma-indeling. Er
zijn negen onderdelen:
Competitie: het hoofdprogramma
van het festival, met dertien nieuwe lite
ratuurverfilmingen die strijden om de
Dioraphte Film en Literatuur Award.
Lighthouse: films met een maatschap
pelijke urgentie die hun licht laten schij
nen op de wereld om ons heen. Link
met de Vier Vrijheden van Roosevelt.
High Waves: de beste films van ande
re festivals, zoals Berlijn en Cannes. Ac
tueel overzicht van films die later dit sei
zoen in de theaters worden verwacht.
Horizon: eerste of tweede film van
nieuwe talentvolle filmmakers, veelal af
komstig uit minder bekende filmlan
den.
Captains: films van jonge en oude
meesters, die als oriëntatiepunten die
nen in een zee aan films.
Compass: films uit diverse delen uit
de wereld die een richting aangeven in
de cinematografie.
Sirens: films waarin muziek een be
langrijke rol speelt.
Zeeuws Licht: nieuwe oogst Zeeuw
se films: gemaakt door cineasten uit de
provincie en/of over Zeeuwse thema's.
Special literature: Bijzondere films
met een literaire inslag.
Vanaf donderdag 15 september draait de nieuwe
Bridget Jones-film, Bridget Jones's Baby, in de Ne
derlandse bioscopen. Film by the Sea heeft
woensdag 14 september (20.30 uur) een feestelij
ke voorpremière in CCXL. Bezoekers van deze
Bridget Jones Night worden ont
vangen met champagne en een ver
snapering, krijgen de primeur van
de film en worden na afloop ge
trakteerd op een optreden van de
Zeeuwse Abba-coverband Y'Abba
Do! Ook wordt een arrangement
verloot.
Renée Zellweger en Colin Firth spelen opnieuw
de hoofdrollen in deze derde Bridget Jones-film.
De achttiende editie van Film by the Sea opent
vrijdag 9 september met de feelgood comedy Flo
rence Foster Jenkins van de Britse regisseur Ste
phen Frears, met onder anderen Meryl Streep en
Hugh Grant in de hoofdrollen. De film vertelt het
waargebeurde verhaal van de Amerikaanse so
praan Florence Foster Jenkins (2868-2944), die
droomde van een zangcarrière, maar vooral be
kend werd door haar gebrek aan talent.
Het openingsgala van het festival - dresscode:
black tie - wordt elk jaar bezocht door veel beken
den uit de film- en literaire wereld.
1.1, Daniel Blake. „Gelukkig is
Ken Loach niet gestopt met film
en maakte hij deze oerdegelijke,
sterke film die niemand onbewo
gen zal laten. Bekroond met de
Gouden Palm op het Filmfestival
van Cannes."
2. Hell or High Water. „De slot
film is een van de sterkste films
van dit jaar."
3. Mellow Mud. „Een belofte
volle debuutfilm van een jonge re
gisseur met een geweldige jonge
actrice. Talenten om in de gaten te
houden!"
Feestelijke voor
première van derde
Bridget Jones film
Niet iedereen stond dit jaar
in Cannes te juichen toen
regisseur Ken Loach de
Gouden Palm won voor I, Daniel
Blake, zijn vijftigste filmproductie.
Aan de film van Loach man
keert weinig, maar toch kregen
veel recensenten het gevoel van:
degelijk, maar verder weinig
nieuws onder de zon. Bovendien
had Loach al eerder de hoofdprijs
van Cannes gewonnen, in 2006
voor The Wind That Shakes the Bar
ley. Maar de Brit behoort nu een
maal tot de favorieten van het
Franse festival. Bijna al zijn films
dringen door tot het hoofdpro
gramma: vijftien keer om precies
te zijn, een record.
Loach (80, inmiddels) had eigen
lijk verklaard nooit meer een
speelfilm te willen regisse
ren. Toch viel hij voor het
verhaal van I, Daniel Blake,
geschreven door zijn vaste
scenarist Paul Laverty.
De man uit de titelrol is
een werkloze timmerman uit
Newcastle die langzaam vermalen
wordt in het Britse sociale stelsel.
De bureaucratie weet geen raad
met mannen als Blake, een digi
beet met een zwak hart die bij
voorbeeld niet eens in staat is de
juiste papieren op zijn computer
in te vullen. Daarnaast bekom
mert hij zich om een jonge alleen
staande moeder die eveneens in
penibele omstandigheden ver
keert.
I, Daniel Blake past perfect in het
oeuvre van Loach die altijd met
een kritisch oog naar de wes
terse samenleving heeft ge
keken. Zijn visie op de
huidige maatschappij is
er niet beter op gewor
den. Loach verklaarde in
Cannes: „Ik heb het gevoel
dat onze samenleving op instor
ten staat. Het huidige economisch
systeem vernietigt de levens van
mensen. Onze wereld kan zo niet
overleven. Ik denk dat het nog
twee of drie generaties duurt. On
ze drang naar productiemiddelen
tast het milieu aan. En het gaat
maar door. Niemand zegt: stop."
Hoewel Loach graag de rol van
onheilsprofeet speelt, valt er in
zijn films ook te lachen. Zelfs in I,
Daniel Blake komen komische mo
menten voor. Maar echt vrolijk
wordt de kijker er niet van.
WEGWIJS
O
9
BRIDGET JONES'S BABY
FLORENCE FOSTER JENKINS
Deze films mag je
zeker niet missen
Ab Zagt