m Tijd voor volgende clash 35 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN ITALIË Alle ogen zullen morgen zijn gericht op Max Verstappen en de eerste bocht van het beroemde Italiaanse circuit Monza. e start en de eerste bocht zijn in de race de eerste echte krachtmetin gen voor de coureurs. Is het: wie waagt die wint? Of gaat het om meer dan lef? Prima Variante. Zo heet Monza's eerste bocht, een chicane. Het rechte stuk ervoor lijkt breder dan het is en de baan knijpt ogenschijnlijk samen, om singeld door het bos waar Monza in ligt. Naast de Prima staan tribu nes, maar de blikken van de cou reurs gaan er scherp naar rechts en dan naar links. „Het is een megalangzame bocht", vertelt voormalig Formule i-coureur Giedo van der Garde. „Je kunt er niet als een gek ingaan en denken dat je even drie man uitremt. Als je iets te laat remt, gaat het hele zooitje mee." Dat overkwam Vitantonio Liuzzi in 2011, na een duwtje van een colle ga, waarna hij door het startveld bowlde. Romain Grosjean, coureur van Haas, weet wel wat van startcrash- es. In 2012 veroorzaakte hij er een tje op Spa. Het had centimeters ge scheeld of Fernando Alonso was onthoofd door de rondvliegende Grosjean. Die werd een race ge schorst. „Sindsdien gaat het daar goed", lacht hij. „Maar hier in Monza is het tricky. Je moet van zeer hoge snelheid in de ankers voor de eerste bocht." Vóór die eerste bocht gaat het eerst om het moment dat de rode lichten doven: de start. „Daar ko men veel dingen bij kijken, maar je reactie is het belangrijkste", ver telt Van der Garde. Of coureurs wel eens dutten bij de start? „Dat denk ik niet." Slechte starts ('de ene keer heeft Ferrari het beter voor elkaar, dan Red Bull of Merce des') worden van weekeinde tot weekeinde opgelost. „Dan veran deren ze de koppeling, techniek of software." Voor coureurs is er ook huis werk, zoals het trainen van de reactie en het bekijken van vi deo's. Maar dat is puur voorberei ding. Van der Garde: „Als jij als ge dachte hebt 'ik moet oppassen', dan word je om de oren gereden." Instinct telt. „Waar zit je, waar is een gaatje, ga je het halen?" Toch moet de coureur bij de start niet meer dan op '98, 99 procent rijden'. Tussen de oren Het idee dat een succesvolle race voor een belangrijk deel in de eer ste bocht wordt bepaald, moet niet te veel tussen de oren zitten. Grosjean had in zijn beginjaren soms 'op het verkeerde moment het verkeerde doel voor ogen'. „Ik heb dat moeten leren." Tot dat mo ment kon Grosjean vaak op kri tiek rekenen. Ook Max Verstappen kreeg de laatste tijd kritiek. Onder meer vanwege zijn manier van duelle ren op Spa, in de ronden na een startcrash met Ferrari-coureurs Se bastian Vettel en Kimi Raikkönen. Van der Garde noemt dat 'puur een race-incident'. Om een herhaling in Monza, voor eigen publiek, te voorkomen gaan de Ferrari-coureurs proberen elkaar wat meer ruimte te geven. Ze zullen nooit toegeven er min der hard in te gaan. Maar hebben ze wat betreft de eerste bocht hun huiswerk gedaan? „De vraag stel len is 'm beantwoorden", grinnikt Vettel. SPANNING Verstappen wacht heksenketel op thuiscircuit Ferrari fcj FIN Kimi Raikkönen zaterdag 3 september 2016 Prima Variante, de uitdaging voor Verstappen in Monza Daan de Geus Monza MONZA Max Ver stappen komt ze sinds zijn overstap naar Red Buil con stant tegen, zo lijkt het: de Ferrari-cou reurs. Met name Kimi Raikkönen en Ver stappen lijken elkaar maar niet te kunnen ontlopen, met scher mutselingen tot ge volg. Wie naar de stand kijkt (zie grap hic) ziet waarom. Red Buil staat sinds kort tweede bij de teams, maar die strijd is nog spannend. Dat geldt ook voor die bij de coureurs. Sebasti an Vettel, Raikkönen en Verstappen staan binnen dertien pun ten, met nummer drie Daniel Ricciardo, Verstappens teamge noot, ook in de buurt. Op Monza lijkt het tijd voor de volgende ronde van de strijd tussen Red Buil en Ferrari. Nederlandse Red Bull-coureur in felle strijd om WK-punten verwikkeld met Ferrari's Raikkönen en Vettel. 1 NED Max Verstappen 30 juli 1997 (18) Geboren 32 GP-starts 4 Podiums 1 GP-zeges O Wk-TITELS DUI Sebastian Vettel Geboren 3 juli 1987 (29) 170 84 42 4 TTTf 78 61 17 okt. 1979 (36) 244 GP-starts Podiums GP-zeges WK-titels WK-punten seizoen 2016 Tussenstand rijders 1. Lewis Hamilton (Mercedes) 232 2. Nico Rosberg (Mercedes) 3. Daniel Ricciardo (Red Buil) 4. Sebastian Vettel (Ferrari) 5. Kimi Raikkönen (Ferrari) 6. Max Verstappen (Red Buil) 7. Valtteri Bottas (Williams) Puntentelling per race Klassering 1 2 3 4 5 6 7 8 Punten 25 18 15 12 10 8 6 4 Tussenstand constructeurs 1. Mercedes 223 151 128 124 115 62 9 10 2 1 455 2. Red Bull Racing 274 3. Ferrari 252 4. Force India Mercedes 103 5. Williams Mercedes 101 6. Mclaren Honda 48 7. Toro Rosso Ferrari 45 BRON: FIA FORMULA 1 .COM STATSF1 .COM A® V9

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35