m
Tijd voor volgende clash
35
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN ITALIË
Alle ogen zullen morgen zijn
gericht op Max Verstappen en de
eerste bocht van het beroemde
Italiaanse circuit Monza.
e start en de
eerste bocht
zijn in de race
de eerste echte
krachtmetin
gen voor de
coureurs. Is het:
wie waagt die wint? Of gaat het
om meer dan lef? Prima Variante.
Zo heet Monza's eerste bocht, een
chicane. Het rechte stuk ervoor
lijkt breder dan het is en de baan
knijpt ogenschijnlijk samen, om
singeld door het bos waar Monza
in ligt. Naast de Prima staan tribu
nes, maar de blikken van de cou
reurs gaan er scherp naar rechts
en dan naar links.
„Het is een megalangzame
bocht", vertelt voormalig Formule
i-coureur Giedo van der Garde.
„Je kunt er niet als een gek ingaan
en denken dat je even drie man
uitremt. Als je iets te laat remt,
gaat het hele zooitje mee." Dat
overkwam Vitantonio Liuzzi in
2011, na een duwtje van een colle
ga, waarna hij door het startveld
bowlde.
Romain Grosjean, coureur van
Haas, weet wel wat van startcrash-
es. In 2012 veroorzaakte hij er een
tje op Spa. Het had centimeters ge
scheeld of Fernando Alonso was
onthoofd door de rondvliegende
Grosjean. Die werd een race ge
schorst. „Sindsdien gaat het daar
goed", lacht hij. „Maar hier in
Monza is het tricky. Je moet van
zeer hoge snelheid in de ankers
voor de eerste bocht."
Vóór die eerste bocht gaat het
eerst om het moment dat de rode
lichten doven: de start. „Daar ko
men veel dingen bij kijken, maar
je reactie is het belangrijkste", ver
telt Van der Garde. Of coureurs
wel eens dutten bij de start? „Dat
denk ik niet." Slechte starts ('de
ene keer heeft Ferrari het beter
voor elkaar, dan Red Bull of Merce
des') worden van weekeinde tot
weekeinde opgelost. „Dan veran
deren ze de koppeling, techniek of
software."
Voor coureurs is er ook huis
werk, zoals het trainen van de
reactie en het bekijken van vi
deo's. Maar dat is puur voorberei
ding. Van der Garde: „Als jij als ge
dachte hebt 'ik moet oppassen',
dan word je om de oren gereden."
Instinct telt. „Waar zit je, waar
is een gaatje, ga je het halen?"
Toch moet de coureur bij de start
niet meer dan op '98, 99 procent
rijden'.
Tussen de oren
Het idee dat een succesvolle race
voor een belangrijk deel in de eer
ste bocht wordt bepaald, moet
niet te veel tussen de oren zitten.
Grosjean had in zijn beginjaren
soms 'op het verkeerde moment
het verkeerde doel voor ogen'. „Ik
heb dat moeten leren." Tot dat mo
ment kon Grosjean vaak op kri
tiek rekenen.
Ook Max Verstappen kreeg de
laatste tijd kritiek. Onder meer
vanwege zijn manier van duelle
ren op Spa, in de ronden na een
startcrash met Ferrari-coureurs Se
bastian Vettel en Kimi Raikkönen.
Van der Garde noemt dat 'puur
een race-incident'.
Om een herhaling in Monza,
voor eigen publiek, te voorkomen
gaan de Ferrari-coureurs proberen
elkaar wat meer ruimte te geven.
Ze zullen nooit toegeven er min
der hard in te gaan. Maar hebben
ze wat betreft de eerste bocht hun
huiswerk gedaan? „De vraag stel
len is 'm beantwoorden", grinnikt
Vettel.
SPANNING
Verstappen wacht heksenketel op thuiscircuit Ferrari
fcj FIN
Kimi Raikkönen
zaterdag 3 september 2016
Prima Variante, de uitdaging
voor Verstappen in Monza
Daan de Geus
Monza
MONZA Max Ver
stappen komt ze
sinds zijn overstap
naar Red Buil con
stant tegen, zo lijkt
het: de Ferrari-cou
reurs. Met name Kimi
Raikkönen en Ver
stappen lijken elkaar
maar niet te kunnen
ontlopen, met scher
mutselingen tot ge
volg. Wie naar de
stand kijkt (zie grap
hic) ziet waarom.
Red Buil staat sinds
kort tweede bij de
teams, maar die strijd
is nog spannend. Dat
geldt ook voor die bij
de coureurs. Sebasti
an Vettel, Raikkönen
en Verstappen staan
binnen dertien pun
ten, met nummer
drie Daniel Ricciardo,
Verstappens teamge
noot, ook in de buurt.
Op Monza lijkt het
tijd voor de volgende
ronde van de strijd
tussen Red Buil en
Ferrari.
Nederlandse Red Bull-coureur in felle strijd om WK-punten verwikkeld met Ferrari's Raikkönen en Vettel.
1 NED
Max Verstappen
30 juli 1997 (18) Geboren
32 GP-starts
4 Podiums
1 GP-zeges
O Wk-TITELS
DUI
Sebastian Vettel
Geboren 3 juli 1987 (29)
170
84
42
4 TTTf
78
61
17 okt. 1979 (36)
244
GP-starts
Podiums
GP-zeges
WK-titels
WK-punten
seizoen 2016
Tussenstand rijders
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 232
2. Nico Rosberg (Mercedes)
3. Daniel Ricciardo (Red Buil)
4. Sebastian Vettel (Ferrari)
5. Kimi Raikkönen (Ferrari)
6. Max Verstappen (Red Buil)
7. Valtteri Bottas (Williams)
Puntentelling per race
Klassering 1 2 3 4 5 6 7 8
Punten 25 18 15 12 10 8 6 4
Tussenstand constructeurs
1. Mercedes
223
151
128
124
115
62
9 10
2 1
455
2. Red Bull Racing
274
3. Ferrari
252
4. Force India Mercedes
103
5. Williams Mercedes
101
6. Mclaren Honda
48
7. Toro Rosso Ferrari
45
BRON: FIA FORMULA 1 .COM STATSF1 .COM
A® V9