Fjordencruise Noorwegen 17 Een online magazine voor vrouwen die werken, tinderen en slempen Tijdschriften voor vrouwen gaan óf over ontmaagdingen óf over trapliften. Voor vrouwelijke vijftigers die niet aan nordic walking doen, is er nu online magazine 'Saar'. effeweg.nl Je hebt al Margriet, Mama, Libelle, Opzij en Vriendin die vechten om de aan dacht van vrouwe lijke lezers. En: Lin da, Jan, Beau Monde, Vogue, Harper's Bazaar en Marie Claire. Ook online is er informatie stress: honderden vloggers, blog- gers en platforms richten zich op vrouwen. Toch ontbrak er nog iets, von den bladenmakers Wies Verbeek (51) en Els Rozenbroek (59). Name lijk: specifiek leesvoer voor vrou welijke vijftigers. Een doelgroep die geen rimpelloos, maar wel een zeer actief bestaan leidt. Een door de vergrijzing rap uitdijende club ook: in 2019 is meer dan de helft van de Nederlanders 50-plusser. Daarom geloven Verbeek en Ro zenbroek dat er op de tjokvolle vrouwenbladenmarkt plek is voor Saar. Verbeek: „Zij is iemand die nog midden in het leven staat en dat wil ze weten ook. Ze loopt halve marathons, werkt zich suf, drinkt wijn met vriendinnen en tindert. Ze wil ook leuke dingen lezen. Met varifocus-bril op uiteraard." Rozenbroek: „Eigenlijk is de 50-plusfase een meer zorgeloze pe riode. De kinderen zijn het huis uit, je hebt meer tijd voor jezelf en je relatie, of je gaat juist schei den. En over het algemeen zit je beter bij kas dan een dertiger." Verbeek: „Ik heb pas rondgeke ken in Puglia. Fantastisch, en ik ben op zoek naar meer aparte va kantiebestemmingen, cursussen die ik altijd al had willen doen en restaurants waar ik uren kan klet- Op tv, maar ook in de bladen en online is de 50-plusvrouw onzichtbaar sen. Geen poffertjeszaak vol schreeuwende kinderen. Of zo'n pretentieuze hippe tent met onbe schoft personeel. Gezellig en goed, daar draait het om." Rozenbroek, voorheen bladenma ker bij Linda: „Televisie staat er be kend om, maar ook in de bladen en online is de 50-plusvrouw on zichtbaar. Letterlijk en figuurlijk. Zelfs Libelle heeft een strikt beeld- beleid: er staat geen vrouw ouder dan 45 in." Verbeek: „Ook qua inhoud blij ken vijftigers een vergeten groep. Het wemelt van de verhalen over hippe clubs, de nieuwste ma- ke-up, kinderen krijgen. Of je krijgt, zoals bij PlusOnline van MAX, informatie over trapliften en gebroken heupen en tips over struinen door de duinen met nor dic walking-stokken. Ertussenin is weinig, wij willen in dat gat springen. De ene keer met stevige ironie, dan weer kwetsbaar." Rozenbroek: „Klopt. Die onder werpen komen, evenals zorg voor hulpbehoevende ouders, of ziek tes, ruimschoots aan bod." Verbeek: „En we zullen de dis cussie over botox, plastische chi rurgie of hysterisch sporten zeker niet uit de weg gaan. Wel met een kwinkslag. Want vijftigers kun nen beter relativeren dan veerti gers als het aankomt op uiterlijke teloorgang. Ik baal van mijn rim pels maar ze zitten er nu een maal." Rozenbroek: „Halle Berry vier de onlangs haar vijftigste met een beeldschone bikinishoot. Ik be schrijf mijn gedachten in Saar. Van 'ik haat haar' tot 'ik wil haar zijn' tot 'ik wil haar personal trai ner' en 'ze staat vast honderd uur per week in de sportschool'. Voor de meeste vrouwen is zo'n voorko men niet reëel. Het leven is niet Halle Berry." Rozenbroek: „Dat is een achter haald verhaal. Volgens recente on derzoeken willen we meer dan ooit allerlei producten en dien sten uitproberen. Van antirimpel- crèmes tot drankjes en van bank stellen tot restaurants. De meeste nieuwe auto's worden aan vijfti gers verkocht. En dat zijn heus niet alleen maar Toyota's." Verbeek: „Het verschil met 50-plussers van dertig jaar terug is groot: wij durven risico's te ne men: zelf heb ik een vaste baan op gezegd voor deze start-up. En veel van mijn vriendinnen daten bij het leven." Rozenbroek: „Vroeger was een 50-plusser een mevrouw. Nu is zij een vrouw die toevallig 50 is." Verbeek: „Het is een gok. Maar ons gevoel en de cijfers zeggen dat er markt voor is en we proberen adverteerders uit de cosmetica-, reis- en verzekeringsbranche daar ook van te overtuigen." Rozenbroek: „Ik geloof heilig dat vrouwen zich herkennen in Saar." 'Op jacht naar het Noorderlicht' Vertrekdata - 8 daagse excursiereis www.effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 MIS DIT NIET! VAN: JÜ-299;- VOOR: €1099,- voordeel HURTIGRUTEn zaterdag 3 september 2016 Els Rozenbroek en Wies Verbeek (zittend), ÏOTO MARCO OKHUIZEN Annemart van Rhee Amsterdam Op wat voor onderwerpen zit de 50-plusvrouw te wachten? Els Rozenbroek In 'Margriet' of 'Elegance' kunnen vijftigers toch veel van hun ga ding vinden? Maar in die levensfase komen toch ook de minder leuke kanten van het leven om de hoek kijken: fysiek verval, mindere kansen op de arbeidsmarkt? Zijn er genoeg gegadigden voor zo'n nieuwe titel te porren? Oude ren zijn toch behoorlijk merkvast en inflexibel? En krijg je genoeg adverteerders mee om financieel te overleven op die afgeladen vrouwenbladen markt? Ga mee met deze unieke reis! We doorkruisen Noorwegen twee keer per trein en maken een cruise met de 'oude Postboot' Hurtigruten. We bezoeken gezellige Noorse steden en wie weet ziet u bij helder weer het Noorderlicht! 4, 11 nov 2016, 18, 25 feb, 17 mrt 2017 Fouten voorbehouden. Prijzen vanaf p.p. o.b.v. 2 pers. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. IN SAMENWERKING MET:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17