Wandelen met Bert Haanstra in Middelburg en Zeeuws-Vlaanderen ZEELAND 13 Stichting brengt keur aan avontuurlijke, eigentijdse kunst samen In 2011 was het Ik- eiland in Oost- Sou burg klaar. Sinds 2009 komen kunstenaars uit de hele wereld om er tijdelijk te wonen en te werken. Ik realiseer mij niet elke dag hoe bijzonder Zeeland eigen lijk is. Tegen de stroom in zijn er mensen die kunste naars een uniek platform bie den om werk te maken dat ner gens anders zo kan ontstaan. Plek ken waar kunstenaars de ruimte krijgen om een stap verder te gaan dan in hun dagelijkse werk praktijk. Waar zij in alle rust kun nen reageren op de ruimtelijke, na tuurlijke en architectonische kwa liteiten van Zeeland en op de loca ties waar werken en exposeren sa men gaan. De Vleeshal, het CBK Zomeratelier en Facade, de Bewae- rschole en Stichting Ik bieden die ruimte. Die laatste organisatie is extra bijzonder omdat de uitgeno digde kunstenaars er ook tijdelijk wonen. Kunstenaar Jan van Mun ster bouwde er bij de voormalige Watertoren in Oost-Souburg een paviljoen voor en vijfjaar geleden werden daar de T- en de 'K'-pavil- joens als expositie-, werk- en woonruimte - aan toegevoegd. Niet iedereen had de kans om net zo als in de werkperiode in te spelen op de plek of die naar zijn hand te zetten. Het is dus geen 'normale' Ik-eiland tentoonstel ling. Maar wel een die een keur aan avontuurlijke, eigentijdse kunst van museaal niveau samen brengt. En dus alle belangstelling verdient. Eén van de rode draden door de net als de wand vullende collage van Annelies Planteijdt. Niet elk werk laat zich in een oogopslag lezen. Dat hoeft ook niet. Dat is in het leven zelf im mers ook niet zo. Soms vraagt een ervaring kauwen en herkauwen voor je hem een plaats kunt ge ven. En kun je pas achteraf woor den vinden voor wat er aan de Het is dus geen 'normale' Ik-eiland tentoonstelling hand was. Los van de ruimte die ik hier beschikbaar heb, is dat af en toe ook op deze tentoonstel ling het geval. Maar er is geen werk dat mij niet intrigeert. Of dat ook voor u geldt, kunt u de ko mende vijf weekenden uitzoeken. Met linten creëert Anna-Maria Bogner een spannende ontmoe ting van ruimte en illusie, Tanya Long doet dat met een compositie die deels op de wand is geschil derd en deels geplakt. Alexandra Roozen werkt dat thema uit in twee schitterende tekeningen, Julius Stahl en Claudia Robles-An gel verbinden het inventief met het fenomeen energie. In de 'I' hangt onder andere een enorme tekening van Femke Ge- restein waarop een vibrerend lij nenspel zich tot verdikt tot een lig gende vrouwengestalte. Op één van de wanden maakte Willem Besselink 'Piss Wall II' een muur schildering in kleurbanen die ont leend zijn aan urine. Daarvoor ligt een vloerbeeld van textiel en kunsthars van Maartje Korstanje. Drie werken die je elk op eigen wijze stil laten staan bij de licha melijke aspecten van ons bestaan. Waaraan Assam Gruber met zijn 'First Kiss' - vervormde bowling ballen in vier kleuren - een speel se dimensie toevoegt. Een derde lijn is die van reflec tie op het proces van het maken van kunst zelf. Dat krijgt vorm in twee verrassende 'schilderijen' van Piet Dieleman waarin hij on der andere glas verwerkt en bij voorbeeld in de assemblages met stoelachtige constructies die Hans Demeulenare toont. Je zou de op het werk van Bas Jan Aders geïn spireerde foto's en de film die Bo- jan Fajfric in Westkapelle maakte ook daaronder kunnen plaatsen, expositie heeft met waarnemen op zich te maken. Dat komt in het hoekpaviljoen overtuigend samen in een ensemble van werken die ook onderling elkaar versterken. niet. Haanstra wordt gezien als de regisseur die de Nederlandse sa menleving 'met een knipoog' por tretteerde. In het kader van de herdenking van Haanstra's geboortejaar publi ceerde Ronald van de Vate afgelo pen april het boek In het voetspoor van Bert Haanstra. Daarin heeft hij negen wandelingen opgenomen in regio's en steden, waar Haan stra filmde. In het boek is Veere één van de locaties. Haanstra nam daar in 1961 in opdracht van de Rijksvoorlichtingsdienst de docu mentaire Delta Phase 1 op, over de sluiting van het Veerse Gat. Als aanvulling op het boek zijn er sinds kort twee folders beschik baar met wandelingen langs film locaties in Middelburg en Zeeuws-Vlaanderen. In opdracht van het ministerie van Buitenland se Zaken maakte Haanstra in 1983 de promotiefilm Nederland. Daar voor filmde hij Middelburg vanuit de lucht. In 1961 maakte hij opna men van ringrijwedstrijden op het Molenwater. Die bleken later mislukt. In Biervliet filmde hij voor Delta Phase 1 de gebrandschil derde ramen in de Nederlandse Hervormde kerk. De folkloris tische dag van IJzendijke vond hij geschikt voor zijn documentair portret van Nederland in 1983. Wandelen langs Zeeuwse filmloca- ties van Bert Haans tra? Dat kan. Er zijn nu twee wandelfolders beschik baar, waarin filmlocaties van Bert Haanstra (1916-1997) zijn opgeno men in Middelburg, IJzendijke en Biervliet. De Nederlandse regisseur maak te internationaal gelauwerde films en documentaires. Voor Glas kreeg hij in i960 een Oscar. Zijn films Alleman (1963) en Bij de bees ten af (1972) werden voor een Os car genomineerd maar wonnen zaterdag 3 september 2016 Het draait om waarneming en reflectie in de IK-paviljoens Overzicht deel 'K'- paviljoen met wandschildering Willem Besselink en vloerbeeld Maartje Korstanje. 'Vijfjaar IK' T/m 2/10. Vlissingse- straat 239-A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 -17.00 uur en op af spraak. Opening zo. 12.00 uur. En gelstalige publicatie over 'Art in the residency' Hans Demeulenaere speelt ideeën over vorm en ruimte te gen elkaar uit In een pulserende sculptuur verbeeldt Claudia Robles-Angel hersenenergie. Jan van Damme Bert Haanstra (1916-1997) filmde in 1961 de sluiting van het Veerse Gat. Langs zijn filmlocaties zijn nu wandelingen uitgezet, foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 107