Sunday Sun
maakt indruk
Al jaren een bezig baasje
Nijntje komt d'r an!
njjntie
ik ope a dat dan mag
dick
bruna
later als ik groot ben
dacht nijntje op een dag
ca ik een fietstocht maken
ik hoop dat dat dan mag
laeter a ik groat bin
docht nijntje op een dag
gae ik een fietstocht maeke
Probleempot voor busvervoer bevat 1,2 miljoen euro
De provincie legt 1,2 miljoen euro op
de plank om de komende jaren
knelpunten in het Zeeuwse
busvervoer aan te kunnen pakken.
Publiek op Abdijplein laat zich
verleiden tot meezingen.
Hij is 81 jaar en 75 jaar lid van sv Walcheren en
nu is Guus Schoute ook nog erelid van de club.
Nog zeven nachtjes slapen en dan is het zover! Het boek
Nijntje op de Fiets is in het Zeeuws vertaald. Woensdag 7
september wordt het om 14.00 uur gepresenteerd in de
Drvkkerij in Middelburg. Hieronder alvast een voorproefje:
Sinds vorig jaar wordt het busver
voer anders uitgevoerd. De vraag
bepaalt waar wel en geen bussen
worden ingezet. Vervoerder Con-
nexxion verkreeg de concessie
voor een periode van tien jaar.
Het nieuwe systeem had aanloop
problemen die goeddeels zijn op
gelost. De vervoersvergunning
loopt echter nog negen jaar. In die
tijdspanne kan de vraag naar bus
vervoer sterk wijzigen per dorp en
stad.
Voor de komende jaren hebben
Gedeputeerde Staten gisteren dan
ook 1,2 miljoen euro vrijgemaakt
om plotseling opdoemende knel
punten op te lossen, zowel in de
dienstregeling als in de infrastruc
tuur. Dat laatste gaat onder meer
over het opknappen bushaltes. Ze
zijn het visitekaartje van de streek
bus. Als je ze laat versloffen, no
digt dat niet uit om de bus te ne
men, redeneren GS. De provincie
laat de noodzaak om een bushalte
te renoveren, afhangen van de sta
tistieken. Loopt de vraag nu al
sterk terug of is bekend dat de
Connexxion de halte op termijn
toch opheft, dan wordt daar geen
geld aan gespendeerd, zegt gede
puteerde Harry van der Maas (ver
voer, SGP).
De knelpuntenpot kan daar
naast worden aangesproken voor-
fietsvoorzieningen bij bushaltes.
Sinds vorig jaar zijn veel busreizi
gers langer onderweg, omdat bus
sen in de nieuwe opzet bijna al
leen nog maar stoppen bij haltes
aan de rand van het dorp. Dat ver
eist goede en veilige parkeerplaat
sen, zodat fietsen niet worden ge
stolen en beschadigd.
Een andere ontwikkeling is de
mogelijk inzet van elektrisch fiet
sen als alternatief voor de halte
taxi. Met het busvervoer nieuwe
stijl zijn in West-Zeeuws-Vlaande-
ren veel haltes verloren gegaan.
Die reizigers nemen nu de relatief
dure haltetaxi. Daarom wil de pro-
De provincie bekijkt
of reizigers die vaak
de haltetaxi nemen,
een e-bike kan
worden aangeboden
vincie nagaan of frequente gebrui
kers kunnen worden aangespoord
een elektrische fiets te kopen. GS
zinspelen zelfs op het aanbieden
van e-bikes.
Verder blijkt nu al dat de vrijwil
ligers van de buurtbussen geld te
kortkomen. Daarom verhogen GS
het jaarbudget met 20.000 naar
110.000 euro. De buurtbusvereni
gingen hebben dat extra geld on
der meer nodig als advertentiebud
get voor de werving van vrijwill-
gers.
De provincie en Connexxion te
kenen morgen tevens een overeen
komst over het zogeheten conces-
siemanagement. Van der Maas:
„Een busconcessie is niet statisch.
Het vervoer en de vraag is dyna
misch. Dat blijft zich ontwikke
len. Kijk bijvoorbeeld naar beta
lingssystemen die door nieuwe
technieken zullen veranderen.
Met deze overeenkomst houden
we de vinger aan de pols. Uiteinde
lijk gaat het erom dat de reiziger
tevreden is, anders raken we klan
ten kwijt."
•ZEELAND a. M.
woensdag 31 augustus 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
•ZEELAND 12
Geld voor knelpunten OV
Frank Balkenende
Middelburg