Sunday Sun maakt indruk Al jaren een bezig baasje Nijntje komt d'r an! njjntie ik ope a dat dan mag dick bruna later als ik groot ben dacht nijntje op een dag ca ik een fietstocht maken ik hoop dat dat dan mag laeter a ik groat bin docht nijntje op een dag gae ik een fietstocht maeke Probleempot voor busvervoer bevat 1,2 miljoen euro De provincie legt 1,2 miljoen euro op de plank om de komende jaren knelpunten in het Zeeuwse busvervoer aan te kunnen pakken. Publiek op Abdijplein laat zich verleiden tot meezingen. Hij is 81 jaar en 75 jaar lid van sv Walcheren en nu is Guus Schoute ook nog erelid van de club. Nog zeven nachtjes slapen en dan is het zover! Het boek Nijntje op de Fiets is in het Zeeuws vertaald. Woensdag 7 september wordt het om 14.00 uur gepresenteerd in de Drvkkerij in Middelburg. Hieronder alvast een voorproefje: Sinds vorig jaar wordt het busver voer anders uitgevoerd. De vraag bepaalt waar wel en geen bussen worden ingezet. Vervoerder Con- nexxion verkreeg de concessie voor een periode van tien jaar. Het nieuwe systeem had aanloop problemen die goeddeels zijn op gelost. De vervoersvergunning loopt echter nog negen jaar. In die tijdspanne kan de vraag naar bus vervoer sterk wijzigen per dorp en stad. Voor de komende jaren hebben Gedeputeerde Staten gisteren dan ook 1,2 miljoen euro vrijgemaakt om plotseling opdoemende knel punten op te lossen, zowel in de dienstregeling als in de infrastruc tuur. Dat laatste gaat onder meer over het opknappen bushaltes. Ze zijn het visitekaartje van de streek bus. Als je ze laat versloffen, no digt dat niet uit om de bus te ne men, redeneren GS. De provincie laat de noodzaak om een bushalte te renoveren, afhangen van de sta tistieken. Loopt de vraag nu al sterk terug of is bekend dat de Connexxion de halte op termijn toch opheft, dan wordt daar geen geld aan gespendeerd, zegt gede puteerde Harry van der Maas (ver voer, SGP). De knelpuntenpot kan daar naast worden aangesproken voor- fietsvoorzieningen bij bushaltes. Sinds vorig jaar zijn veel busreizi gers langer onderweg, omdat bus sen in de nieuwe opzet bijna al leen nog maar stoppen bij haltes aan de rand van het dorp. Dat ver eist goede en veilige parkeerplaat sen, zodat fietsen niet worden ge stolen en beschadigd. Een andere ontwikkeling is de mogelijk inzet van elektrisch fiet sen als alternatief voor de halte taxi. Met het busvervoer nieuwe stijl zijn in West-Zeeuws-Vlaande- ren veel haltes verloren gegaan. Die reizigers nemen nu de relatief dure haltetaxi. Daarom wil de pro- De provincie bekijkt of reizigers die vaak de haltetaxi nemen, een e-bike kan worden aangeboden vincie nagaan of frequente gebrui kers kunnen worden aangespoord een elektrische fiets te kopen. GS zinspelen zelfs op het aanbieden van e-bikes. Verder blijkt nu al dat de vrijwil ligers van de buurtbussen geld te kortkomen. Daarom verhogen GS het jaarbudget met 20.000 naar 110.000 euro. De buurtbusvereni gingen hebben dat extra geld on der meer nodig als advertentiebud get voor de werving van vrijwill- gers. De provincie en Connexxion te kenen morgen tevens een overeen komst over het zogeheten conces- siemanagement. Van der Maas: „Een busconcessie is niet statisch. Het vervoer en de vraag is dyna misch. Dat blijft zich ontwikke len. Kijk bijvoorbeeld naar beta lingssystemen die door nieuwe technieken zullen veranderen. Met deze overeenkomst houden we de vinger aan de pols. Uiteinde lijk gaat het erom dat de reiziger tevreden is, anders raken we klan ten kwijt." •ZEELAND a. M. woensdag 31 augustus 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl •ZEELAND 12 Geld voor knelpunten OV Frank Balkenende Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 29