neer jspEjj fir I Brand eist tweede leven 24 °C Leraren weten niet hoe ze hun leerlingen moeten instrueren Kinderen worden te weinig getraind in schrijfvaardigheid waardoor zij slecht leren begrijpelijke teksten te schrijven. Leraren schieten tekort. Walcheren In Hart&Ziel Nijmeijer?i »P8 J Op wereldreis met je dreumes, kan dat? Hoe gaat het nu metTanja Een 92-jarige vrouw is gisteren in het ziekenhuis overleden aan de verwondingen die ze opliep tijdens de brand in verzorgings tehuis Nieulande in Krabbendij- ke. Daarbij kwam zondag al een 96-jarige man om het leven. Van de acht uur per week die lera ren aan taal besteden, gaat slechts drie kwartier naar het maken van teksten. De leerlingen krijgen nau welijks uitleg over hoe ze dat het beste kunnen doen, omdat leraren niet goed weten hoe ze hun pupil len moeten instrueren, constateren twee promovendi van de Universi teit Utrecht (UU). „Kinderen krijgen nu te horen dat ze over een bepaald onderwerp een tekstje moeten schrijven", ver klaart Monica Koster. „Die kinde ren schrijven direct op wat in ze op komt, waardoor de tekst onsamen hangend en onbegrijpelijk wordt." Koster en collega Renske Bouwer onderzochten op 52 basisscholen hoe het schrijfniveau kan worden opgekrikt. Aanleiding was een rap port van de Onderwijsinspectie uit 2010, waarin de noodklok werd ge luid over de schrijfvaardigheid van kinderen. Tweederde van de leerlin gen was niet in staat een simpele boodschap op papier over te breng en. De gemiddelde kwaliteit van de schrijflessen op de basisscholen was onvoldoende. Uit het onder zoek, waarop het duo vrijdag pro moveert, blijkt dat er op tal van ba sisscholen niets is veranderd. De scholen steken vooral energie in le zen en woordenschat. In de lesboe ken komt schrijfvaardigheid slechts mondjesmaat aan de orde. Ook op de pabo's is nauwelijks aan dacht voor schrijfvaardigheid. Inmiddels beklagen zelfs hoge scholen en universiteiten zich over het niveau van de teksten die stu denten maken. Amos van Gelde ren, lector taalverwerving aan de Hogeschool Rotterdam en onder zoeker bij het Kohnstamm Insti- Amper verbetering in schrijven sinds onderzoek van Inspectie uit 2010 tuut (centrum voor onderwijson derzoek van de UvA): „De genera tie van nu houdt zijn hele leven last van die geringe schrijfvaardig heid." Het ministerie van Onder wijs zegt dat de afgelopen jaren hard is gewerkt om meer kennis over verbetering van het schrijfon derwijs te vergaren. Samen met le raren ontwikkelden de onderzoe kers de methode Tekster die op 2.766 leerlingen is getest. Als kinde ren in de groepen 6,7 en 8 opdrach ten krijgen die beter op hun bele vingswereld aansluiten én betere uitleg krijgen, stijgt hun niveau in vier maanden tijd evenveel als nor maal in anderhalf jaar. Nieuwsmedia Marinus Almekinders mocht al weer terug naar zijn kamer vanwaaruit hij uitkijkt op het uitgebrande appartement. FOTO MARCELLE DAVIDSE ZEELAND2 Kinderen schrijven slecht Ellen van Gaaien Utrecht »P8 dinsdag 30 augustus 2016 De PZC is onderdeel van Vrij zonnig en droog pzc.nl Voor het laatste nieuws Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 Prijs €2,00 258e jaargang nr 204 7 11688 5 5 5 5 30

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1