neer
jspEjj
fir I
Brand eist
tweede leven
24 °C
Leraren weten niet hoe ze hun leerlingen moeten instrueren
Kinderen worden te weinig getraind in
schrijfvaardigheid waardoor zij slecht
leren begrijpelijke teksten te
schrijven. Leraren schieten tekort.
Walcheren
In Hart&Ziel
Nijmeijer?i
»P8 J
Op wereldreis
met je dreumes,
kan dat?
Hoe gaat
het nu
metTanja
Een 92-jarige vrouw is gisteren
in het ziekenhuis overleden aan
de verwondingen die ze opliep
tijdens de brand in verzorgings
tehuis Nieulande in Krabbendij-
ke. Daarbij kwam zondag al een
96-jarige man om het leven.
Van de acht uur per week die lera
ren aan taal besteden, gaat slechts
drie kwartier naar het maken van
teksten. De leerlingen krijgen nau
welijks uitleg over hoe ze dat het
beste kunnen doen, omdat leraren
niet goed weten hoe ze hun pupil
len moeten instrueren, constateren
twee promovendi van de Universi
teit Utrecht (UU).
„Kinderen krijgen nu te horen
dat ze over een bepaald onderwerp
een tekstje moeten schrijven", ver
klaart Monica Koster. „Die kinde
ren schrijven direct op wat in ze op
komt, waardoor de tekst onsamen
hangend en onbegrijpelijk wordt."
Koster en collega Renske Bouwer
onderzochten op 52 basisscholen
hoe het schrijfniveau kan worden
opgekrikt. Aanleiding was een rap
port van de Onderwijsinspectie uit
2010, waarin de noodklok werd ge
luid over de schrijfvaardigheid van
kinderen. Tweederde van de leerlin
gen was niet in staat een simpele
boodschap op papier over te breng
en. De gemiddelde kwaliteit van de
schrijflessen op de basisscholen
was onvoldoende. Uit het onder
zoek, waarop het duo vrijdag pro
moveert, blijkt dat er op tal van ba
sisscholen niets is veranderd. De
scholen steken vooral energie in le
zen en woordenschat. In de lesboe
ken komt schrijfvaardigheid
slechts mondjesmaat aan de orde.
Ook op de pabo's is nauwelijks aan
dacht voor schrijfvaardigheid.
Inmiddels beklagen zelfs hoge
scholen en universiteiten zich over
het niveau van de teksten die stu
denten maken. Amos van Gelde
ren, lector taalverwerving aan de
Hogeschool Rotterdam en onder
zoeker bij het Kohnstamm Insti-
Amper verbetering
in schrijven sinds
onderzoek van
Inspectie uit 2010
tuut (centrum voor onderwijson
derzoek van de UvA): „De genera
tie van nu houdt zijn hele leven
last van die geringe schrijfvaardig
heid." Het ministerie van Onder
wijs zegt dat de afgelopen jaren
hard is gewerkt om meer kennis
over verbetering van het schrijfon
derwijs te vergaren. Samen met le
raren ontwikkelden de onderzoe
kers de methode Tekster die op
2.766 leerlingen is getest. Als kinde
ren in de groepen 6,7 en 8 opdrach
ten krijgen die beter op hun bele
vingswereld aansluiten én betere
uitleg krijgen, stijgt hun niveau in
vier maanden tijd evenveel als nor
maal in anderhalf jaar.
Nieuwsmedia
Marinus Almekinders mocht
al weer terug naar zijn kamer
vanwaaruit hij uitkijkt op het
uitgebrande appartement.
FOTO MARCELLE DAVIDSE
ZEELAND2
Kinderen schrijven slecht
Ellen van Gaaien
Utrecht
»P8
dinsdag 30 augustus 2016
De PZC is onderdeel van
Vrij zonnig en droog
pzc.nl
Voor het
laatste nieuws
Geen krant
ontvangen?
Bel 088-0561510
Prijs €2,00
258e jaargang
nr 204
7 11688
5 5 5 5 30