Ilse bouwt een feestje Volgende maand opent nieuwe fabriek Westerscheldetunnel Lekker op vakantie in je eigen regio De tol van Westerscheldetunnel kan twee jaar eerder dan bedacht worden afgeschaft. Nog eerder kan ook, maar dan moeten de tarieven meer dan 2 procent per jaar omhoog. Dat willen Gedeputeerde Staten niet. Het is te duur om de tol voor de Westerscheldetunnel af te schaf fen. Gedeputeerde Staten stellen voor om de tarieven in elk geval de komende vier jaar gelijk te hou den. In Zeeuws-Vlaanderen en de ge meente Terneuzen in het bijzon der bestaat al langer de wens de Westerscheldetunnel (WST) op korte termijn tolvrij te maken. Om te zien wat er kan, hebben Ge deputeerde Staten vier mogelijkhe den onder de loep genomen: de tunnel zo snel mogelijk tolvrij ma ken, streven naar een zo laag mo gelijk tarief, de tunnel in eigen be heer nemen of - optie 4 - verko pen. Van al die mogelijkheden heeft het dagelijks provinciebe stuur de voor- en nadelen op een rij gezet. Alles afwegende kiezen GS ervoor de tol tot aan 2033 - het jaar dat de WST aan het rijk wordt Om te zien wat kan, heeft het dagelijks provinciebestuur vier mogelijkheden onder de loep genomen overgedragen - gelijk te houden. Dat is financieel haalbaar zolang het verkeer jaarlijks met 2 procent stijgt. En, niet onbelangrijk: „Deze keuze stelt het belang van de hui dige klant voorop", vinden GS. Alle andere varianten leveren meer nadelen dan voordelen op, al dus het dagelijks provinciebe stuur. Om de tol eerder af te schaf fen, moeten de tarieven omhoog. Want zodra tol verdwijnt, moet er tot aan 2033 geld zijn voor beheer en onderhoud van de tunnel. Dat geld moet in de jaren voor het tol vrij maken bij elkaar worden ge spaard. Hoe pakt dat dan uit? Als de tarieven jaarlijks met 2 procent stijgen en het verkeer met jaar lijks 2 procent groeit, spaart de provincie 116 miljoen euro. Dat is genoeg om twee jaar eerder te stoppen met tol heffen. Dus in Verkoop kan leiden tot hogere tarieven, vanwege rendementseisen van nieuwe eigenaar 2031. Eerder kan ook, maar dan moeten de tarieven in de jaren er voor verder omhoog. Dat zien GS niet zitten. Dat geldt vooralsnog ook voor het in eigen beheer nemen van de tunnel. Dat komt neer op het op heffen van het bedrijf NV Wester scheldetunnel en het overhevelen van zijn taken naar de provincie. In plaats van tol, gaat de provincie leges heffen. Maar om dat voor el kaar te boksen moet de Tweede Kamer de Tunnelwet wijzigen. De ze optie levert bovendien een na- heffing van de Belastingdienst op van 8 miljoen euro. Dat heeft te maken met de wijze waarop met BTW wordt omgegaan. Boven dien draait de provincie dan zelf op voor onderhoud en beheer. Tot slot is verkoop bekeken. Dat is financieel technisch een lastige. Bovendien is het onzeker of de op brengst voldoende is om alle las ten te dragen. Verkoop kan ook lei den tot hogere tarieven, vanwege rendementseisen van de nieuwe eigenaar. Om voldoende invloed te houden op de tarieven, is het ge wenst dat de provincie de helft van de aandelen houdt, aldus GS. Al met al stellen ze Provinciale Sta ten voor om de toltarieven de ko mende vier jaar gelijk te houden. Daarna wordt de aandeelhouders strategie herijkt om de toltarieven vast te kunnen stellen voor de be grotingen van 2021,2025 en 2029. Ilse DeLange met haar Common Linnets en Danny Vera bouwden zaterdagavond op het Abdijplein in Middelburg een waar muziekfeest in het kader van het Zeeland Nazomer Festival. Windparken op zijn zee zijn hot. De vraag naar zogeheten monopiles, stalen buizen die als fundament fungeren, is enorm gestegen. Drie stellen vertellen waarom ze thuisblijven. m maandag 29 augustus 2016 pzc.nl email: schouwen-duiveland@pzc.nl Tol tunnel afschaffen is te duur Jeffrey Kutterink Middelburg ZEELAND 2 FOTO LEX DE MEESTER ZEELAND 17 ZEELAND 20

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 58