Ilse bouwt een feestje
Volgende
maand
opent
nieuwe
fabriek
Westerscheldetunnel
Lekker op vakantie in je eigen regio
De tol van Westerscheldetunnel kan twee
jaar eerder dan bedacht worden
afgeschaft. Nog eerder kan ook, maar dan
moeten de tarieven meer dan 2 procent per jaar
omhoog. Dat willen Gedeputeerde Staten niet.
Het is te duur om de tol voor de
Westerscheldetunnel af te schaf
fen. Gedeputeerde Staten stellen
voor om de tarieven in elk geval
de komende vier jaar gelijk te hou
den.
In Zeeuws-Vlaanderen en de ge
meente Terneuzen in het bijzon
der bestaat al langer de wens de
Westerscheldetunnel (WST) op
korte termijn tolvrij te maken.
Om te zien wat er kan, hebben Ge
deputeerde Staten vier mogelijkhe
den onder de loep genomen: de
tunnel zo snel mogelijk tolvrij ma
ken, streven naar een zo laag mo
gelijk tarief, de tunnel in eigen be
heer nemen of - optie 4 - verko
pen. Van al die mogelijkheden
heeft het dagelijks provinciebe
stuur de voor- en nadelen op een
rij gezet. Alles afwegende kiezen
GS ervoor de tol tot aan 2033 - het
jaar dat de WST aan het rijk wordt
Om te zien wat kan,
heeft het dagelijks
provinciebestuur vier
mogelijkheden onder
de loep genomen
overgedragen - gelijk te houden.
Dat is financieel haalbaar zolang
het verkeer jaarlijks met 2 procent
stijgt. En, niet onbelangrijk: „Deze
keuze stelt het belang van de hui
dige klant voorop", vinden GS.
Alle andere varianten leveren
meer nadelen dan voordelen op, al
dus het dagelijks provinciebe
stuur. Om de tol eerder af te schaf
fen, moeten de tarieven omhoog.
Want zodra tol verdwijnt, moet er
tot aan 2033 geld zijn voor beheer
en onderhoud van de tunnel. Dat
geld moet in de jaren voor het tol
vrij maken bij elkaar worden ge
spaard. Hoe pakt dat dan uit? Als
de tarieven jaarlijks met 2 procent
stijgen en het verkeer met jaar
lijks 2 procent groeit, spaart de
provincie 116 miljoen euro. Dat is
genoeg om twee jaar eerder te
stoppen met tol heffen. Dus in
Verkoop kan leiden
tot hogere tarieven,
vanwege
rendementseisen
van nieuwe eigenaar
2031. Eerder kan ook, maar dan
moeten de tarieven in de jaren er
voor verder omhoog. Dat zien GS
niet zitten.
Dat geldt vooralsnog ook voor
het in eigen beheer nemen van de
tunnel. Dat komt neer op het op
heffen van het bedrijf NV Wester
scheldetunnel en het overhevelen
van zijn taken naar de provincie.
In plaats van tol, gaat de provincie
leges heffen. Maar om dat voor el
kaar te boksen moet de Tweede
Kamer de Tunnelwet wijzigen. De
ze optie levert bovendien een na-
heffing van de Belastingdienst op
van 8 miljoen euro. Dat heeft te
maken met de wijze waarop met
BTW wordt omgegaan. Boven
dien draait de provincie dan zelf
op voor onderhoud en beheer.
Tot slot is verkoop bekeken. Dat
is financieel technisch een lastige.
Bovendien is het onzeker of de op
brengst voldoende is om alle las
ten te dragen. Verkoop kan ook lei
den tot hogere tarieven, vanwege
rendementseisen van de nieuwe
eigenaar. Om voldoende invloed
te houden op de tarieven, is het ge
wenst dat de provincie de helft
van de aandelen houdt, aldus GS.
Al met al stellen ze Provinciale Sta
ten voor om de toltarieven de ko
mende vier jaar gelijk te houden.
Daarna wordt de aandeelhouders
strategie herijkt om de toltarieven
vast te kunnen stellen voor de be
grotingen van 2021,2025 en 2029.
Ilse DeLange met haar Common Linnets
en Danny Vera bouwden zaterdagavond op
het Abdijplein in Middelburg een waar
muziekfeest in het kader van het Zeeland
Nazomer Festival.
Windparken op zijn zee
zijn hot. De vraag naar
zogeheten monopiles,
stalen buizen die als
fundament fungeren, is
enorm gestegen.
Drie stellen
vertellen waarom
ze thuisblijven.
m
maandag 29 augustus 2016 pzc.nl email: schouwen-duiveland@pzc.nl
Tol tunnel
afschaffen
is te duur
Jeffrey Kutterink
Middelburg
ZEELAND 2 FOTO LEX DE MEESTER
ZEELAND 17
ZEELAND 20