KIEK IN DE LUWTE
Laat Shakespeare spreken over de boerkiniban
18 ZE
Op een Frans strand dwingt de
zedenpolitie een vrouw een
deel van haar badgoed uit te
doen. Ze zou een boerkini dragen. El
ders waakt de kledingpolitie over de
kuisheid van vrouwen door hen juist
méér van hun lijfelijkheid te laten
verhullen. Het is niet niks, maar ook
niet nieuw. Over vrouwen, mannen,
eer, recht, schijn en heiligheid
schreef Shakespeare Maat voor Maat,
een klassieker die Alex Mallems bij
het Zeeland Nazomerfestival in
Veere brengt.
Godsdienst, moraal en vrouwelijke
seksualiteit geven vandaag de dag
nog net zo'n gedoe als vierhonderd
jaar geleden. Het stuk speelt in de
omgeving van Wenen, maar een
Frans of Zeeuws strand zou even
goed hebben gekund. Predikers lij
ken opvattingen te hebben over -
vooral de bescherming van - de vrou
welijke eer. Kuisheid is iets wat het
Monniken
werk
José Baars schrijft
wekelijks over reli
gie en kerken in
Zeeland. Kijk voor
haar blog op
pzc.nl/monniken
werk
evangelicale initiatief'Ware Liefde
Wacht' evengoed propageert als een
behoudender deel van de moslimge
meenschap. En mannen werpen zich
op als bewakers en beschermers van
de vrouw. En oh, oh, wat gaat dat
goed. Tot puntje bij paaltje komt.
In Maat voor Maat wordt een man
ter dood veroordeeld, omdat hij zijn
geliefde bezwangerde voor het huwe
lijk. Met elkaar liefdevol en hartstoch
telijk beminnen lijkt niks mis, maar
de zeden moeten worden aange
scherpt. Tenminste dat vindt een pu
ritein die als nieuwe machthebber
naam wil maken. De zuster van de
terdoodveroordeelde, een non, pleit
voor haar broer. Gratie kan worden
verleend, maar de voorwaarde
Wie is er nu eigenlijk sterk als het
gaat om het bewaken van grenzen
en eerbaarheid?
De zedenpolitie die een vrouw ont
kleedt? De ouderling die niet
vreemd, maar zich aan zijn kinderen
te buiten gaat? Laat Shakespeare spre
ken, beter kan het niet:
Isabella: „Laat mijn broer dan al
leen maar sterven als hij de enige dra
ger is van die zwakte die het manne
lijk geslacht als erfzonde mee
draagt."
Angelo: „Nee, vrouwen zijn ook
zwak."
Isabella: „Ja, zo breekbaar als de
spiegel waarin zij zichzelf spiegelen,
die breekt al even makkelijk als zij
vormen aanneemt. Vrouwen zwak?
De hemel sta me bij! Mannen schen
den de schepping door vrouwen te
misbruiken. Nee, noem ons tien keer
zwak omdat wij zacht van aard zijn
en lichtgelovig openstaan voor valse
indrukken."
Angelo: „Dat denk ik ook. Na deze
getuigenis over uw eigen geslacht -
en omdat wij mannen niet sterker
zijn als de zonde ons lichaam doet
trillen - neem ik u op uw woord.
Blijf wie u bent, dat wil zeggen: een
vrouw. Als u meer wilt zijn, dan
blijft u er geen. Als u een vrouw wilt
zijn, wat uw uiterlijk duidelijk be
wijst, toon het dan."
Mannen: broeders als hoeders, ik
heb er mijn twijfels bij. Of ze vrou
wen nu in of uit de kleren praten.
Uiteindelijk is de bescherming van
vrouwen bij hen niet (vooruit: altijd)
in goede handen. Vrouwen moeten
zichzelf redden.
Meer of minder stof compenseert
niks, vindt ook Shakespeare:'als
zwarte sluiers de verscholen schoon
heid tien keer luider prijzen dan
schoonheid zelf zou kunnen etale
ren'.
zaterdag 27 augustus 2016
Neergestreken op de boulevard naast het standbeeld van Michiel de Ruyter. Waar komt die stoel vandaan? De oude zeeheld biedt een
rustplaats in de zon en in de luwte, foto ruben oreel
Overzicht van de kerkdiensten
voor zondag staat op
pzo.nl/monnikenwerk