KIEK IN DE LUWTE Laat Shakespeare spreken over de boerkiniban 18 ZE Op een Frans strand dwingt de zedenpolitie een vrouw een deel van haar badgoed uit te doen. Ze zou een boerkini dragen. El ders waakt de kledingpolitie over de kuisheid van vrouwen door hen juist méér van hun lijfelijkheid te laten verhullen. Het is niet niks, maar ook niet nieuw. Over vrouwen, mannen, eer, recht, schijn en heiligheid schreef Shakespeare Maat voor Maat, een klassieker die Alex Mallems bij het Zeeland Nazomerfestival in Veere brengt. Godsdienst, moraal en vrouwelijke seksualiteit geven vandaag de dag nog net zo'n gedoe als vierhonderd jaar geleden. Het stuk speelt in de omgeving van Wenen, maar een Frans of Zeeuws strand zou even goed hebben gekund. Predikers lij ken opvattingen te hebben over - vooral de bescherming van - de vrou welijke eer. Kuisheid is iets wat het Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk evangelicale initiatief'Ware Liefde Wacht' evengoed propageert als een behoudender deel van de moslimge meenschap. En mannen werpen zich op als bewakers en beschermers van de vrouw. En oh, oh, wat gaat dat goed. Tot puntje bij paaltje komt. In Maat voor Maat wordt een man ter dood veroordeeld, omdat hij zijn geliefde bezwangerde voor het huwe lijk. Met elkaar liefdevol en hartstoch telijk beminnen lijkt niks mis, maar de zeden moeten worden aange scherpt. Tenminste dat vindt een pu ritein die als nieuwe machthebber naam wil maken. De zuster van de terdoodveroordeelde, een non, pleit voor haar broer. Gratie kan worden verleend, maar de voorwaarde Wie is er nu eigenlijk sterk als het gaat om het bewaken van grenzen en eerbaarheid? De zedenpolitie die een vrouw ont kleedt? De ouderling die niet vreemd, maar zich aan zijn kinderen te buiten gaat? Laat Shakespeare spre ken, beter kan het niet: Isabella: „Laat mijn broer dan al leen maar sterven als hij de enige dra ger is van die zwakte die het manne lijk geslacht als erfzonde mee draagt." Angelo: „Nee, vrouwen zijn ook zwak." Isabella: „Ja, zo breekbaar als de spiegel waarin zij zichzelf spiegelen, die breekt al even makkelijk als zij vormen aanneemt. Vrouwen zwak? De hemel sta me bij! Mannen schen den de schepping door vrouwen te misbruiken. Nee, noem ons tien keer zwak omdat wij zacht van aard zijn en lichtgelovig openstaan voor valse indrukken." Angelo: „Dat denk ik ook. Na deze getuigenis over uw eigen geslacht - en omdat wij mannen niet sterker zijn als de zonde ons lichaam doet trillen - neem ik u op uw woord. Blijf wie u bent, dat wil zeggen: een vrouw. Als u meer wilt zijn, dan blijft u er geen. Als u een vrouw wilt zijn, wat uw uiterlijk duidelijk be wijst, toon het dan." Mannen: broeders als hoeders, ik heb er mijn twijfels bij. Of ze vrou wen nu in of uit de kleren praten. Uiteindelijk is de bescherming van vrouwen bij hen niet (vooruit: altijd) in goede handen. Vrouwen moeten zichzelf redden. Meer of minder stof compenseert niks, vindt ook Shakespeare:'als zwarte sluiers de verscholen schoon heid tien keer luider prijzen dan schoonheid zelf zou kunnen etale ren'. zaterdag 27 augustus 2016 Neergestreken op de boulevard naast het standbeeld van Michiel de Ruyter. Waar komt die stoel vandaan? De oude zeeheld biedt een rustplaats in de zon en in de luwte, foto ruben oreel Overzicht van de kerkdiensten voor zondag staat op pzo.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54