tV-Power
35
(jftV-Ppwer
Spa-Francorchamps. Noem de
naam en het begint zowel bij
coureurs als liefhebbers te kriebelen.
Wat maakt het Belgische circuit zo
speciaal?
Iedere keer
dat je op dit
circuit in de
auto kruipt, is
het speciaal
Wie op Spa komt,
ademt behalve
de dennengeur,
Formule i-histo-
rie. De Formule 1
heeft in België ook uitstapjes ge
maakt naar andere circuits, maar
de editie van dit weekeinde is al
weer de 49ste op Spa.
In de Formule 1 lijkt geen plek
op de kalender heilig. Ook om de
toekomst van Spa is, om finan
ciële redenen, weieens getwijfeld.
Dat soort berichten zijn inmid
dels echter verstomd, misschien
wel met wat hulp van de vele jui
chende Max Verstappen-fans
langs de baan? „Het is zeker posi
tief voor ons", vertelt circuituitba
ter André Maes, staand langs de
La Source-hairpin bocht. De term
Verstappen-effect is bekend bij
Maes, die erkent dat dit qua bezoe
kers 'een groot verschil' maakt. Be
halve bij Nederlanders, is Spa ook
populair bij Engelsen, Duitsers en
natuurlijk Belgen. Alleen al voor
morgen verwacht hij 'meer dan ze
ventigduizend fans'.
De toeschouwers zijn echter
niet de enigen die fan zijn van
Spa. De coureurs ook. Eén van de
redenen ligt in een Formule t-au-
to op een paar tellen van La
Source, en qua afstand zo'n zes
honderd meter: Eau Rouge. Deze
bochtencombinatie bestaat uit
een snelle bocht naar links, direct
gevolgd door een steile, zwiepen
de klim naar rechts, eindigend in
een scherpe knik naar links.
De laatste twee delen van deze
bocht heten, in België, eigenlijk
Raidillon, maar in Nederland
wordt het geheel Eau Rouge ge
noemd. Het is zo'n bocht die
tv-commentatoren noemen als
eentje die 'de mannen van jon
gens onderscheidt'. Historisch ge
zien, inmiddels, want de vang
rails staan tegenwoordig verderaf,
het onverbiddelijke grind is weg
en het gras ligt verderop door as
falt uitloopruimte.
Ego-dingetje
Decennia lang was Eau Rouge vol
nemen een ego-dingetje. Jacques
Villeneuve, de wereldkampioen
van 1997, legde in 1999 met een
teamgenoot een wedje wie er het
hardst doorheen durfde. Dat lever
de twee harde klappers op. Tegen
woordig is Eau Rouge 'makkelijk
vol gas', mogen coureurs vooraf
graag zeggen.
Volgens Romain Grosjean van
het Amerikaanse Haas ligt het ech
ter genuanceerder: „Met weinig
benzine aan boord is het elke ron
de voluit, met een tank vol brand
stof is het tricky."
Volgens Grosjean is het wel nog
altijd een bocht 'waar je geen fout
wil maken'. Na Eau Rouge strekt
Spa nog zo'n zes kilometer. Met to
taal 7004 meter, het langste cir
cuit op de Formule t-kalender. Er
liggen behalve Eau Rouge nog
meer beroemde bochten, zoals -
in de Belgische volksmond - Mal-
medy en Stavelot. Zo heten ook
de dorpjes in de omgeving waar
het oorspronkelijke circuit, dat
ruim twee keer zo lang was, als
een uit openbare wegen bestaan
de driehoek lag.
Het flink veranderde Spa, dat
sinds 2003 een permanent circuit
is, telt dus genoeg bochten waar
voor coureurs graag hun bed uit
komen. Maar, vertelt Stoffel Van-
doorne, de Belgische McLa
ren-testrijder, Spa draait vooral
om 'de flow'. „Iedere keer dat je
hier in de auto kruipt, is speciaal."
Vandoorne hoeft dit weekend
niet in de Formule t-auto te krui
pen. Volgend jaar kan dat wel
eens anders zijn. „Ik heb er ver
trouwen in dat ik dan rij." Voor de
bezoekersaantallen zal dat alleen
maar goed zijn. „Hoe meer fans,
hoe beter natuurlijk", zegt Van
doorne. „We hebben met Max ge
zien dat er een hype is in Neder
land. Hopelijk, als ik volgend jaar
Formule 1 rij, is er in Belgie ook
zo'n hype", vertelt de Belgische
coureur.
De organisatie, die tot en met
2018 een contract met de Formule
1 heeft, zou het met oog op de lan
gere termijn ook niet verkeerd vin
den. „We weten niet wat de toe
komst zal zijn, maar het ziet er po
sitief uit met die twee piloten. We
zijn er zeer enthousiast over."
zaterdag 27 augustus 2016
Daan de Geus
Spa-Francorchamps
—Stoffel Vandoorne, testrijder
De beroemde bochtencombi
natie Eau Rouge op het circuit
van Spa, waar Max Verstappen,
die in de tweede training de bes
te tijd neerzette, hoopt op
nieuw succes, foto anp