WIM HOFMAN Kamer ZEELAND 11 In de kamer stond haast niets. In de muur zat een spijker, maar die kon wachten. Er stond een bed, maar zonder matras. Mijn ouders hadden nog wel een matras voor me en omdat ik besloten had dat per trein te vervoe ren had ik er een touw omheen gebonden, zo dat het kleiner leek. Ik herinner me dat de reis wel lastig was. Ik had ook nog een zware hand koffer bij me. Koffers met wieltjes waren er nog niet. Die kwamen pas nadat de laatste kruier verdwenen was en zandpaden en hobbel keien plaats gemaakt hadden voor asfalt. Je kon in die tijd de deuren van de trein nog zelf open doen en kon dus mijn spullen mooi in het halletje plaatsen. Ik bleef bij mijn matras (kapok, met noppen) in het halletje staan en zorgde ervoor dat medereizigers er weinig last van hadden. De busreis die erna volgde was iets ingewikkelder, want telkens als iemand uit wilde stappen, moest het matras de bus uit en ik ook, waarna ik er eerst weer in moest, zodat ik het zware matras aan het touw weer naar binnen kon trekken. Meestal werd ik wel gehol pen. Later kon ik nog een tafeltje en een stoel op de kop tikken, maar die heb ik wijselijk niet per trein en bus vervoerd. Een expeditiebedrijf zorgde voor het transport en voor een paar op de meubelen geplakte etiketten met daarop in zwarte letters: Van Gend en Loos. Een nieuwe kamer betrekken is altijd even wennen. Dat het bed in de hoek is geschoven is logisch, zo groot is een studentenkamer nu meestal ook weer niet. Dat het tafeltje bij het raam moet is vanzelfsprekend. Dat de stoel er bij staat is voor de hand liggend: er moet im mers gestudeerd worden. Wat aan die spijker in de muur te hangen? Dat is een mooie vraag voor in een eerste nacht, in een nog vreemde kamer, liggend op een noppenmatras. BRIEVEN Yuri Stel dat Yuri van Gelder (to au gustus) een medaille gewon nen had. Dan had de koning hem bij thuiskomst moeten fe liciteren. Kan dit? Het gaat om een ontslagen sergeant uit zijn leger. Vermoedelijk moest bar bertje Yuri tijdig hangen om dit probleem te vermijden. Elektrisch rijden De mythe van het 'elektrisch rijden' ontmaskerd? Staatssecre taris Wiebes (to augustus) is er achter gekomen dat het groe ne imago van 'hybride auto's' op leugens en halve waarheden berust en dat de politiek die nog eens beloont met waanzin nig belastingvoordeel voor de gebruiker (misbruiker). Onder het voorwendsel van techni sche vooruitgang, werkgelegen heid en vooral economische groei is met ons aller belasting geld gesmeten. Verzwegen werd dat dergelijke monsterlijke vehikels veel meer vervuilen en absoluut niet bijdragen aan een schoner milieu, integendeel. Hopelijk durven meer politici het voor beeld van Wiebes te volgen om de mythes en zeepbellen van de grijp- en graai-economie te ontmaskeren. Burgers kunnen best een hand je helpen door ons niet te laten verleiden door reclamesmoe- zen en onze eigen hebzucht. Laten we bewust worden van onze rijkdommen en die beter en eerlijker verdelen, zodat ie dereen er in welzijn op vooruit gaat, vooral onze kinderen. Elektrisch rijden II Het aandrijvingsrendement van een auto (van de benzine tot aan wielen) is 25 procent. Zelfs voor een 100 procent E-auto, van brandstof en stroom uit een energiecentrale via stopcontact thuis en accu tot aan wielen is dit ook 25 procent Uitlaatgassen en afvalwarmte worden verplaatst van auto naar de energiecentrale. Hier miljarden subsidiegeld aan be steden is niet erg zinvol. Om dit te begrijpen is geen hogere wiskunde nodig. Zelfs een kerncentrale produceert meer afvalwarmte als stroom en via koeltorens vaak ook nog broei kasgassen. Alleen bij 100 pro cent stroom uit zon en wind le vert een 100 procent E-auto een nuttige bijdrage aan de mi lieuverbetering, maar gaat er nog steeds 30 procent aan energie verloren. Wieringa 'Parasieten' van de heer Wier- inga (5 augustus) leest als een trein. Inhoudelijk heb ik wat opmerkingen. Er zijn helaas zo wel in het reguliere als in het alternatieve circuit misstanden en fouten te betreuren, met ge volgen. Ik heb zelf heel wat mensen in mijn omgeving ver loren ondanks en ik vrees ook aan reguliere behandeling. Dit is geheel legaal. Dan "is er alles aan gedaan".Ook met alter natieve behandelingen haalde niet iedereen het. Gelukkig zijn er velen wel gered kunnen worden dankzij de reguliere ge neeskunde en ook dankzij alter natieve behandelingen en ook dankzij een combinatie hier van. Mensen die door de heer Wier- inga kwakzalver of parasiet ge noemd worden, zijn niet alle maal kwakzalver of parasiet, maar veelal deskundig en wijs. De mens totaal zien en vanuit mensenliefde en integriteit de handen ineen, dat is waar ik voor pleit. Koopkracht De koopkracht van mensen die werken (18 augustus) neemt volgend jaar toe met 1,1 pro cent en de koopkracht van ge pensioneerden daalt met 0,7 procent. Dit verschil van 1,8 procent is slechts het verschil in één jaar. Maar koopkracht verlies van ouderen doet zich al vele jaren voor. De pensioe nen volgen immers al sinds 2004 niet meer de index van de lonen en zijn al jaren gelijk gebleven of zelfs gedaald. Volgens het artikel wordt als compensatie gedacht aan een lager eigen risico voor de zorg. Volgens prof. Schut zou dan ie dereen meer zorgpremie moe ten betalen. En dat zou neerko men op "belastingverhoging waardoor arbeid en producten duurder worden en dat kan ne gatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid". Dat is echter een verkeerde voorstel ling van zaken. Een hogere zorgpremie wordt niet betaald door de werkgever, maar uit het netto inkomen van zowel werknemers als gepensioneer den. Asielzoekers Er is een duidelijk tekort aan huizen voor asielzoekers met een verblijfsvergunning (9 au gustus). Vlissingen heeft ruim te in het al jaren braakliggende Scheldekwartier waar serieuze huizenbouw nog steeds niet lukt. Waarom hier geen huizen bouwen voor (onder andere) deze mede-mensen. Waarom voor toeristen op de Vlissingse boulevard een Res cue-show en waarom geen Res cue voor deze asielzoekers. Met een beetje enthousiasme en lef moet dit toch lukken! Denk dat iedereen - ook Vlissingen - hier wel bij vaart. vrijdag 26 augustus 2016 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator U kunt uw brief (max. 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of aan Lezersredaceur PZC, Postbus 5046, 4389 KA Vlissingen of 08801-30210 J. W. Minderhout, Vredehoflaan 326, Vlissingen André Groenenberg, Nieuwe Oostersestraat 32, Mid delburg H. Steehouwer, Zuidsingel 69, Middelburg 1 Tommy Wieringa. Tanita Schuit Meidoornstraat 1, Colijnsplaat Sam van der Zee Spanjaardstraat 46, Middelburg W. N. Osterman, De Kempenaerst 2, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 39