Première van werk Eisengaop Abdijplein Volledige rust of eeuwige deining 15 - 40% KORTING bin n9n uit 4 ZEELAND Het muziekprogramma van het Zeeland Nazomerfesti val, op het Abdijplein in Middelburg, wordt vanavond inge luid met een wereldpremière van Zeeuwse bodem. Het Cello8tet Amsterdam zal - naast werk van Philip Glass en Canto Ostinato van Simeon ten Holt - nieuw werk van de Middelburgse componist Douwe Eisenga uitvoeren: Bliss. Eisenga schreef het stuk in op dracht van het festival, waarvoor hij eerder de muziek bij de locatie voorstellingen Wiek (2009) en De schrijver, zijn vrouw, haar minnares (2014) verzorgde. Speciaal voor Bliss wordt het Cello8tet uitge breid met vier saxofonisten, zoals de wens van festivaldirecteur Henk Schoute was. Een mooie, maar ook uitdagen de opdracht, vond Eisenga. „De combinatie van acht celli ken ik wel en saxofoon ken ik zelfs uiter mate goed, maar hoe die twee bij elkaar komen, was wel de vraag. Er bestond nog geen repertoire voor." Het was vooral zoeken naar de goede balans. „Je moet ervoor zorgen dat die vier saxofoons de acht celli niet wegblazen." Bliss is een stuk van tien minu ten geworden. Eisenga noemt het 'een ritmisch spektakel'. „Na een wat rustig intro dendert het acht minuten lang door." De composi tie bevat veel razendsnelle canon achtige figuren. „Daardoor krijg je een golfbeweging van instrumen ten die achter elkaar aan jagen." Voorwaarde is dat het heel exact wordt gespeeld. „Anders wordt het een brij. Ik heb de mazzel dat de muzikanten top of the bill zijn. Woensdag hebben we gerepe teerd. Gaandeweg zag je de mond hoeken steeds meer in grijnsstand staan. Dat is een goed teken." 'Dezelfde zee', naar de roman van Amos Oz. Regie en bewerking: Rosa Vandervost. Spel: Lucas Vandervost, Mieke De Groote, jonas De Vuyst en Evgenia Brendes. Gezien: do 25/8, bo- tenloods haven Kloosternol, Scharen- dijke. Dezelfde zee van Amos Oz is een roman uit 2999, maar eigenlijk is het geen ro man. Het is eerder een prozage dicht, soms aan de vorm herken baar (de korte regels, het vele wit op de pagina), soms aan de in houd (de verstilling, de keuze van de woorden). Het onderwerp (de dood, de existentiële eenzaam heid) wordt omzichtig benaderd, de personages zijn aan tijd en plaats ontstegen. Vier van hen behoren zeker en vast tot de levenden. Het zijn me neer Albert Danon, een oudere man, zachtaardig, belastingadvi seur van beroep, weduwnaar. Zijn enige zoon Rico, op reis in de bergen van Tibet, om zichzelf te vinden. Rico's vriendin Dita, de enige die meer in haar lijf dan in haar hoofd zit, sensueel. Ten slotte nog Bettine, vakgenote en goede vriendin van meneer Da- non, maar vooral gesteld op haar vele uren met een boek, alleen. Die vier zien we ook op toneel, maar er zijn nog meer persona ges. De belangrijkste die alleen in haar essentie aanwezig is, is Na- dia, de aan kanker overleden vrouw van meneer Danon. Dat is Het lukt de acteurs heel mooi om héél dicht bij zichzelf te blijven. Want daar wonen de woorden nog niet zo heel lang geleden, het gemis moet nog verwerkt wor den, met rouw in diverse stadia. Boosheid, in de steek gelaten zijn bij de zoon bijvoorbeeld. Die daar om ook zijn vriendin ontvlucht, troost zoekt bij een prostituee in dat verre land. Iedereen doet van alles, maar ei genlijk niets. Alles is woord ge worden, de rest zweeft tussen ver beelding en mogelijkheid. Een af tasten. Waarom trekt Dita in bij de vader van haar (ex?)vriend en tart ze daar zijn grenzen met haar sensuele lijf. Waarom laat de va der dat gebeuren? Iedereen weet maar al te goed dat er nauwelijks meer een werkelijkheid bestaat. Wat voorbij is, komt nooit te rug. Uiteindelijk is iedereen ver schrikkelijk alleen. Niet pijnlijk maar wel zonder veel troost, be rustend. Dezelfde zee is een toneel van woorden. Die worden zorgvuldig gesproken en zijn letter voor let ter compleet. Het woord als evoca tie. (Niets van communicatie, er is geen heen en weer, geen dia loog.) Dat is ongebruikelijk, maar een weldaad. De werkelijkheid is niet meer dan de werkelijkheid van het moment, en is van wie hem toestaat om daar en dan even te bestaan. De werkelijkheid is maar van één persoon. Dus spreekt er altijd maar één. Nooit tegen de ander. Wel óver de an der. Het lukt alle vier acteurs heel mooi om héél dicht bij zichzelf te blijven. Want daar wonen de woorden. Dezelfde zee is natuurlijk ook een toneel van beelden. Een enorm groot speelveld. Een groot schilderij, opgebouwd uit 24 klei nere. (Ieder in zijn omlijsting ma ken de delen samen het geheel.) Vier nietige personages die hun plaats kennen, soms even plaats innemend, meestal plaats rui mend. Een golven, een aanspoe len. Ach natuurlijk, dit hier, deze speelplek, is eigenlijk een strand. De plek waar twee werelden el kaar ontmoeten, de oneindige en de lokale. De onbeperkte en de in geperkte. De smalle strook waar rust en deining beide heersen. Waar je als mens 'aanspoelt', land- uitwaarts. Dezelfde zee kan je op twee ma nieren bekijken: vanuit volledige rust of vanuit eeuwige deining. op vele showroom modellen WOONPLAZA vrijdag 26 augustus 2016 Rolf Bosboom Middelburg Concert: Vanavond, Abdijplein in Middelburg, 21.00 uur. RECENSIE Willem Nijssen Evgenia Brendes en Lucas Vandervost in de locatievoorstelling Dezelfde zee van het Zeeland Nazo merfestival. FOTO LEX DE MEESTER Voorstelling: Dezelfde zee', t/m 3 september dagelijks (m.u.v. 28 en 29 augustus) te zien op het Zeeland Nazomerfestival, in de botenloods van haven Klooster nol bij Scharendijke. Aanvang: 20.30 uur. Voor meer informatie: www.theaterzeelandia.nl. Lees alle verslagen en eerdere re censies van het Zeeland Nazo merfestival terug op www.pzc.nl/ nazomerfestival. Schouwersweg 7 Heinkenszand 0113 21 58 38 binnenuit.nl 9.000m2 inspiratie 100 woonmerken persoonlijk woonadvies Het is September Sale bij BinnenUit Buitenmeubelen en Buitenverlichting... Dat betekent kortingen van 15 tot 40% op vele showroommodellen. Tuinbanken, tuintafels, parasols, barbecues en loungemeubelen, alles mag straks pronken in uw tuin! Kom snel langs en profiteer bij BinnenUit Buitenmeubelen en Buitenverlichting of kijk op binnenuit.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 32