kruidenier Vaderschapsverlof: we willen wel, maar doen het niet 16 ECONOMIE Nederlandse specialisten gaan de skyline van New York veranderen: zij voegen er een enorm reuzenrad aan toe. Kosten: nu al 580 miljoen euro. In de schijnwerpers Of het nou in de kruidenierswinkel van zijn vader in het Zeeuwse Axel was of in de direc tiekamer van zakenbank JP Morgan Chase in New York, om zeven uur 's ochtends is Dick Boer aan het werk. „Een kruidenier is altijd vroeg aan het werk", hield de topmman van toen nog Ahold de slaperige Amerikaanse za kenbankiers voor. Dat voorbeeldige arbeidsethos heeft Boer van huis uit meegekregen. Voor dag en dauw was hij al aan het vakkenvullen in de Vivo- winkel van zijn vader. Tot die winkel werd weggeconcurreerd door een Albert Heijn. Maar lang bij de pakken neerzitten was er niet bij. Met een reformwinkel ging de fami lie Boer verder in de food. Een sector die Boer nooit meer zou verlaten. Na zijn studie aan de HEAO en een studie Bedrijfskunde kwam Boer in 1988 bij Ahold terecht. Hij werd baas van de Tsjechische su permarkten en na wat omzwervingen bin nen het concern werd hij in 2002 de baas van Albert Heijn. Onder zijn leiding zette Al- bert Heijn veel meer in op duurzaamheid, biologisch eten en maatschappe lijke betrokken heid. Dick Boer liet ook een andere kant zien als baas bij Albert Heijn. Hij ontketende een ongekende prijzenslag in de supermarktwe reld die concur rent Laurus de af grond in duwde. Daarmee werd Albert Heijn on betwist de num mer één in super marktland. Een jaar later was Dick Boer de 'foodpersonality' van het jaar. In 2011 volgde de be loning toen hij de hoogste baas van het hele concern werd. Dat leek de bekro ning van een lange carrière. Tot Delhaize op de stoep stond om over een fusie te praten. Boer is hierdoor sinds kort de baas over een nog veel groter concern. Maar dat betekent niet dat hij nu met zijn hoofd in de wolken loopt. De maatschappelijke betrokkenheid die hij van huis uit meekreeg blijft een be langrijke rol spelen. Zo was hij een van de initiatiefnemers van NL2025, een initiatief van topmensen uit bedrijfsleven en culture le hoek om maatschappelijke verbeteringen te bevorderen. Peet Vogels CC m O CD O Flitsen Ahold Delhaize Intertrust Aegon Kas Bank BIG APPLE Om de zoveel tijd laait de discussie over uit breiding van het va derschapsverlof weer op. Vandaag doet D66 een duit in het zakje in haar nieuwe verkiezingsprogram ma. Drie maanden gunnen de de mocraten de kersverse papa's. Hoewel het draagvlak voor een langer vaderschapsverlof groeit, komt het niet van de grond. Hoe kan dat? Er zijn demografische redenen voor, maar ook culturele en econo mische. De vergrijzing in Neder land neemt niet zulke dramati sche vormen aan als in Frankrijk en Duitsland. Maar dat is niet de enige reden. Hoe kan een modern en geëmancipeerd land zo achter lopen op de Europese norm? Het probleem is dat veel bedrij ven in Nederland het vaderschaps verlof vooral zien als kostenpost, denkt Joris Toonders van internet- marketingbureau Yonego. Een ouderwetse gedachte, vindt hij. Jaren 50 D66 heeft dezelfde mening: de ver lofregeling is blijven hangen in de jaren 50. D66 wil mannen voortaan in de periode dat ze vrij zijn 70 procent van hun salaris doorbetalen. Die kosten kan de werkgever verhalen bij de over heid. Het plan zou 200 miljoen eu ro op jaarbasis kosten. Volgens Toonders van Yonego Analyse loopt de discussie telkens spaak op gesteggel over de kosten. Het internetmarketingbedrijf is een van de weinige bedrijven die het wél goed heeft geregeld voor de vaders: zij hebben recht op vier weken betaald verlof. Tot nu toe heeft één van de 70 -veelal jonge mannelijke - mede werkers er bij Yonego gebruik van gemaakt. Ongetwijfeld volgen er meer. Toonders, zelf nog geen vader, denkt niet in kosten. Hij ziet de verlofregeling als een investering in zijn mensen. „Bij ons staat het geluk van de werknemers voorop. Als zij gelukkig zijn, dan zijn ze gemotiveerder, loyaler en produc tiever. Als je zo'n bijzondere ge beurtenis in je leven meemaakt als de geboorte van een kind, dan moet je veel tijd kunnen doorbren gen met elkaar. Dan is het fijn als je baas daar begrip voor heeft." Zijn bedrijfsfilosofie sluit aan bij allerlei wetenschappelijk on derzoeken. Die wijzen uit dat het zeer nuttig is als de vader na de ge boorte meer tijd doorbrengt met zijn kleintje. Zo is het niet alleen goed voor de ontwikkeling van het kind, het draagt bij aan de car rière van vrouwen en een hogere arbeidsparticipatie van moeders. Juist op dit vlak valt winst te be halen; Nederland is koploper part time banen. Veel vrouwen beslui ten na een geboorte in deeltijd te gaan werken. Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek ziet wel een verschuiving, maar die gaat héél langzaam, bena drukt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. „Hoogopgeleide mannen zijn iets minder gaan wer ken, maar de vrees om hun car rièrekansen te vergooien, houdt velen tegen. En je moet het je kun nen veroorloven." Wereldbeeld Peter Tromp van het Vader Ken nis Centrum heeft nog een andere verklaring. Het heeft met onze cul tuur te maken, stelt hij. „Wij heb ben nog steeds een vrij traditio neel wereldbeeld als het aankomt op verdeling van de zorgtaken." MKB-Nederland ziet het pro bleem niet. De werkgeversclub zegt mannen 'geen strobreed in de weg te leggen'. „Vaders kun nen net zo veel vrije dagen opne men als ze willen. Er zijn genoeg verlofregelingen. Daarbij: het is niet nodig om dit wettelijk te rege len. Dat ook prima in onderling overleg", aldus een zegsvrouw. O Geboren op 31 augustus 1957 in Axel. Lid van het dagelijks bestuur van werkgeversclub VNO-NCW. Getrouwd en vader van vier kinderen. Mylan halveert onder druk van de publieke opinie de prijs van de EpiPen, een prikpen tegen allergische reacties. De farmaceut kreeg onlangs een stortvloed van kritiek over zich heen. Presidentskandidate Hillary Clinton sprak voor de prijsverlaging van 'een bedrijf dat misbruik maakt van zijn klanten'. SNS Bank heeft haar nettowinst afgelo pen halfjaar met een kwart zien dalen naar 181 miljoen euro. Die daling ontstond vooral door de lage rente en hogere wettelijke heffingen. O vrijdag 26 augustus 2016 Het gefuseerde supermarktcon cern kon de be leggers bekoren na gunstige cij fers. De financiële dienstverlener begon positief, maar de stem ming sloeg snel om. De verzekeraar kreeg gisteren gevoelige klap pen in de AEX. De bank zag de winst verdam pen en schrapte het interim-divi dend. O o --n -a Natasja de Groot Waarom krijgen jonge va ders in België, Frankrijk, En geland, Duitsland of Zwe den minstens twee weken vrij om van hun pasgeboren kind te genieten, terwijl de pret bij ons vanaf volgend jaar na vijf dagen op is?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16