Kantoren zat, maar op de foute plek TE KOOP TE HUUR E 17 publiek uit protest tegen aanscherping regels huis in Tholen sleutelt Job Schot graag aan z'n oude Chrevolet pick-up uit 1967, maar altijd is er het moment dat de muren op hem afkomen. „Ik moet de wind in mijn haar voe len." De kapper mag het daarom niet te kort knippen, bekent de 53-jarige schipper in het stuurhuis van de Z 201 'Job Senior'. In deze tijd van het jaar vist hij voor de Belgische kust naar garna len. Die leveren nu veel meer op dan tong en schol. De afstelling van de netten luistert nauw. Han gen ze niet goed, dan kunnen de beestjes door de mazen ontsnap pen. „De prijs is heel goed. Die kan oplopen naar zes euro voor een kilo." De zee strekt zich voor hem uit. Water om in te vissen, zo ver het oog reikt. Maar schijn bedriegt. Hij laat een kaart zien. In de rode en groene vlakken mag hij niet ko men: windmolenparken en na tuurreservaten. „Daar zitten goe de visgronden tussen." De laatste jaren zijn er steeds meer verboden gebieden bijgeko- men. Bovenop nieuwe regels van de Europese Unie. Nu is het ge noeg. Hij is boos over het verlies van bewegingsvrijheid, maar nog meer omdat autoriteiten en na tuurorganisaties doen alsof hij een crimineel is. „De visserman heeft het altijd gedaan. Alsof wij niet van de natuur houden. We le ven er nota bene van. De schade die baggeraars en windmolens aanrichten wordt met de mantel der liefde bedekt, terwijl wat wij doen daarmee vergeleken peanuts is." Na twee jaar heb ik besloten dat ik toch liever vaar. De zee blijft trekken Job Schot is een van de leiders van de actiegroep Eendracht Maakt Kracht, die zaterdag demonstreert in Rotterdam. Met ruim 50 sche pen varen ze de Nieuwe Maas op naar de cruiseterminal in hartje stad. Jobs Z 201 voorop. De visser mannen delen gebakken vis uit. Publieksvriendelijke acties willen ze houden, want ze zijn al te vaak negatief in het nieuws geweest. Er zullen kotters komen uit Stellen dam, maar ook uit Scheveningen, Urk, Breskens en Texel. De Z 201 van de Thoolse visserman komt uit het Vlaamse Oostende. „Rot terdam ligt centraal", verklaart Job de keuze voor de Maasstad om te demonstreren. „De vloot kan door varen tot het centrum van de stad. Daar kunnen we ons laten zien aan de burger, daar heb je im pact." Het vissen op de Z 201 gaat dag en nacht door. De bemanning werkt negen uur op, drie uur af. Matroos Marein vervangt collega Jan, die naar zijn hut gaat. Over drie uur neemt die op zijn beurt de plek in van Lambert, die dan zijn slaapzak opzoekt. „Als je niet meteen in slaap valt, heb je een probleem", zegt Marein, met zijn 21 jaar het jongste bemanningslid. Marein komt uit een vissersfami lie in Yerseke. „Op mosselen. Heel wat anders dan dit." In de vakan ties voer hij als kind al mee, maar hij koos voor een opleiding tot ver pleegkundige. „Na twee jaar heb ik besloten dat ik toch liever vaar. De zee blijft trekken." Zijn broer Lambert (24) heeft hem aan Job voorgesteld. Zo komt de schipper altijd aan bemannings leden. „Ik krijg ook wel aanbiedin gen van uitzendbureaus met Po len en Filipijnen, maar dat wil ik niet. Je zit hier honderd uur in de week op eikaars lip, dan moet je el kaar kunnen verstaan en van de zelfde signatuur zijn." Marein heeft zijn opleiding tot verpleegkundige wel afgemaakt. „Anders is het zonde geweest van de tijd. Het is een mooi idee dat ik later altijd nog de zorg in kan." Zo lang het nog kan, wil hij vissen. Die toekomst is onzeker, nu weer vanwege de aanlandplicht die de Europese Unie de vissers oplegt. „Een bizarre maatregel", vindt Job Schot. „Bedacht door een stelletje topkoks uit Groot-Brittannië." Die schrokken zich rot van alle vis die overboord ging tijdens een excursie op een kotter, vertelt hij. Vissers moeten nu nog te kleine exemplaren of de soorten die ze niet willen hebben, terugzetten. Een deel zwemt weg, maar een deel is dan al dood of voer voor de meeuwen. „De koks Nederlandse vangstcijfers Kabeljauw 1,4 zagen allemaal platvis drijven. Ver spilling, vonden ze." Bij de EU vonden zij gehoor. Voortaan alle bijvangst meenemen, heeft Brus sel bepaald. Niet voor de consump tie, maar als afval. „De visser moet betalen voor de verwerking bij Van Gansewinkel." Vissers zullen met de nieuwe re gels gerichter gaan vangen, rede neert de EU, tot ergernis van Schot: „Alsof we dat al niet zo veel als mogelijk doen." Met de vangst methoden en ook met de netten, legt hij uit. „Moderne netten heb ben mazen waardoor soorten die we niet willen hebben, kunnen ontsnappen." Uiteindelijk, vertelt Schot, bete kent de aanlandplicht dat jonge vis die nu nog teruggaat naar zee en kan bijdragen aan de visstand, een zinloze dood sterft. „Dat is pas verspilling." Voor het geval de burger op de wal het nog niet snapt: „De EU wil dat wij babyvis jes doodmaken." Alles wat nu overboord gaat, dient een doel, betoogt hij. Ook de vissen die dood zijn. „Het kan aas zijn voor andere vissen of voer voor de meeuwen. Hij gebaart naar de zwerm die meereist. „De meeuw ziet mij als vriend. Weet je wat er met de vogelstand ge beurt als wij niet meer mogen te ruggooien? Dat is ook biodiversi teit die verloren gaat." Als klap op de vuurpijl dreigt door de Brexit het scenario dat uit gerekend Engelse vissers zich straks niet aan de nieuwe EU-re- gels hoeven te houden. „Terwijl die nota bene door Britten zijn be dacht." Net als Marein heeft Jan (26) een plan B voor als hij moet stop pen. Hij is er twee jaar tussenuit geweest om z'n binnenvaartdiplo- ma, detailhandelsdiploma en het groot rijbewijs te halen. Terwijl hij naar de vrachtschepen kijkt die passeren, jachtjes en een groot cruiseschip: „Zij moeten betalen hiervoor, eej, en wij worden be taald. Ik vind het machtig mooi, maar als ik er op mijn 40ste uit moet, heb ik wat achter de hand." De vijftiger Job Schot zou niet weten waar hij op de wal nog te recht kan. „Ik ben te oud." Hij laat zich gelden op de WhatsApp van de actiegroep. De vissermannen moeten nu in actie komen, want de reguliere visserij organisaties zullen het tij vanachter de verga dertafels niet keren. „Er zijn er zo veel, vaak regionaal georganiseerd en ze willen hun onderhandelings positie niet verspelen." Met ruim vijftig schepen varen ze volgende week Rotterdam in, om zich te laten zien aan de men sen op de wal. Eendracht Maakt Kracht is de Whatsapp-groep ge doopt. „Een naam voor een zwem vereniging", vindt Schot. „Maar wel duidelijk. Er is zo veel ver deeldheid in de visserij, met al die verschillende instanties. Dat wil len wij zeker met onze boodschap niet." 244 leden telt de groep die spontaan omstreeks december is ontstaan. „Opeens had iedereen er genoeg van. Zonder regels werken kan niet, maar als het steeds tan den bijten is, dan wordt de visser man boos." De betonnen kantoorkolossen langs de snelweg zijn niet meer in trek. „Bedrijven willen nu een kan toor bij een station", zegt Jeroen Niemans van kennisinstituut Plat- form3i. De 'zichtlocaties' van toen plukken er de wrange vruchten van. In plaatsen als Rijswijk, Best, Almere en Capelle aan den IJssel staan jaren 80- en 90-kantoorpar- ken in al hun lelijkheid te blin ken, wachtend op een nieuwe huurder die nooit komt. De leegstaande kantoren heb ben - naast hun ligging - twee grote nadelen, zegt Liesbeth Kra mer van de Nederlandse Vereni ging van Makelaars, die gisteren het tekort bekendmaakte. „Ze zijn niet state of the art en voldoen niet aan de huidige duurzaamheidsei- sen. Het kost veel om ze om te bouwen. Sommige panden zijn ge woon niet geschikt meer." De conclusie is hard: een deel van de kantoren is ten dode opge schreven, en de leegstandscijfers geven dus eigenlijk een vertekend beeld. Van ruim acht op de tien kantoren is het maar de vraag of er ooit een bedrijf in komt. Wat moet daarmee gebeuren? Vol gens Niemans is herbestemming een minder logische oplossing dan vaak gesuggereerd wordt. „Je kunt er wel studentenwoningen van maken, maar welke student wil langs de snelweg in Capelle aan den IJssel wonen?" Volgens hem is sloop in sommi ge gevallen meer voor de hand lig gend. Er zou een soort fonds moe ten komen voor de eigenaren van verouderde kantoorpanden als ze akkoord gaan met sloop. Waar het geld vandaan moet komen? „On der meer van de bouwers die nu nieuwe kantoren willen neerzet ten. Zij hebben destijds ook gepro fiteerd van al die kantoren langs de snelweg." donderdag 25 augustus 2016 Leon van Heel Rotterdam MVY BV 2 OU HOLLAND 666* E E.G. Matroos Marein VLiSSINGtN/BRfcSKt N5 Matroos Jan brengt de bak ken vis aan wal. PETER NICOLAI 2015, in miljoenen kilo's Schol 32,2 Haring 76 Er zijn, vooral in de Randstad, te weinig kantoren. Er staat veel leeg, maar dat zijn kansloze ge vallen. DTZ Zadelhoff ziet slechts 16 procent als kansrijk. Sander van Mersbergen Nieuwegein Leegstand op een bedrijventerrein in Nieuwegein. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17