Kantoren zat, maar op de foute plek
TE KOOP
TE HUUR
E 17
publiek uit protest tegen aanscherping regels
huis in Tholen
sleutelt Job Schot
graag aan z'n
oude Chrevolet
pick-up uit 1967,
maar altijd is er
het moment dat
de muren op hem afkomen. „Ik
moet de wind in mijn haar voe
len." De kapper mag het daarom
niet te kort knippen, bekent de
53-jarige schipper in het stuurhuis
van de Z 201 'Job Senior'.
In deze tijd van het jaar vist hij
voor de Belgische kust naar garna
len. Die leveren nu veel meer op
dan tong en schol. De afstelling
van de netten luistert nauw. Han
gen ze niet goed, dan kunnen de
beestjes door de mazen ontsnap
pen. „De prijs is heel goed. Die
kan oplopen naar zes euro voor
een kilo."
De zee strekt zich voor hem uit.
Water om in te vissen, zo ver het
oog reikt. Maar schijn bedriegt.
Hij laat een kaart zien. In de rode
en groene vlakken mag hij niet ko
men: windmolenparken en na
tuurreservaten. „Daar zitten goe
de visgronden tussen."
De laatste jaren zijn er steeds
meer verboden gebieden bijgeko-
men. Bovenop nieuwe regels van
de Europese Unie. Nu is het ge
noeg. Hij is boos over het verlies
van bewegingsvrijheid, maar nog
meer omdat autoriteiten en na
tuurorganisaties doen alsof hij
een crimineel is. „De visserman
heeft het altijd gedaan. Alsof wij
niet van de natuur houden. We le
ven er nota bene van. De schade
die baggeraars en windmolens
aanrichten wordt met de mantel
der liefde bedekt, terwijl wat wij
doen daarmee vergeleken peanuts
is."
Na twee jaar heb
ik besloten dat ik
toch liever vaar. De
zee blijft trekken
Job Schot is een van de leiders van
de actiegroep Eendracht Maakt
Kracht, die zaterdag demonstreert
in Rotterdam. Met ruim 50 sche
pen varen ze de Nieuwe Maas op
naar de cruiseterminal in hartje
stad. Jobs Z 201 voorop. De visser
mannen delen gebakken vis uit.
Publieksvriendelijke acties willen
ze houden, want ze zijn al te vaak
negatief in het nieuws geweest. Er
zullen kotters komen uit Stellen
dam, maar ook uit Scheveningen,
Urk, Breskens en Texel. De Z 201
van de Thoolse visserman komt
uit het Vlaamse Oostende. „Rot
terdam ligt centraal", verklaart Job
de keuze voor de Maasstad om te
demonstreren. „De vloot kan door
varen tot het centrum van de stad.
Daar kunnen we ons laten zien
aan de burger, daar heb je im
pact."
Het vissen op de Z 201 gaat dag
en nacht door. De bemanning
werkt negen uur op, drie uur af.
Matroos Marein vervangt collega
Jan, die naar zijn hut gaat. Over
drie uur neemt die op zijn beurt
de plek in van Lambert, die dan
zijn slaapzak opzoekt. „Als je niet
meteen in slaap valt, heb je een
probleem", zegt Marein, met zijn
21 jaar het jongste bemanningslid.
Marein komt uit een vissersfami
lie in Yerseke. „Op mosselen. Heel
wat anders dan dit." In de vakan
ties voer hij als kind al mee, maar
hij koos voor een opleiding tot ver
pleegkundige. „Na twee jaar heb
ik besloten dat ik toch liever vaar.
De zee blijft trekken."
Zijn broer Lambert (24) heeft
hem aan Job voorgesteld. Zo komt
de schipper altijd aan bemannings
leden. „Ik krijg ook wel aanbiedin
gen van uitzendbureaus met Po
len en Filipijnen, maar dat wil ik
niet. Je zit hier honderd uur in de
week op eikaars lip, dan moet je el
kaar kunnen verstaan en van de
zelfde signatuur zijn."
Marein heeft zijn opleiding tot
verpleegkundige wel afgemaakt.
„Anders is het zonde geweest van
de tijd. Het is een mooi idee dat ik
later altijd nog de zorg in kan." Zo
lang het nog kan, wil hij vissen.
Die toekomst is onzeker, nu
weer vanwege de aanlandplicht
die de Europese Unie de vissers
oplegt. „Een bizarre maatregel",
vindt Job Schot. „Bedacht door
een stelletje topkoks uit
Groot-Brittannië." Die schrokken
zich rot van alle vis die overboord
ging tijdens een excursie op een
kotter, vertelt hij. Vissers moeten
nu nog te kleine exemplaren of de
soorten die ze niet willen hebben,
terugzetten. Een deel zwemt weg,
maar een deel is dan al dood of
voer voor de meeuwen. „De koks
Nederlandse
vangstcijfers
Kabeljauw 1,4
zagen allemaal platvis drijven. Ver
spilling, vonden ze." Bij de EU
vonden zij gehoor. Voortaan alle
bijvangst meenemen, heeft Brus
sel bepaald. Niet voor de consump
tie, maar als afval. „De visser moet
betalen voor de verwerking bij
Van Gansewinkel."
Vissers zullen met de nieuwe re
gels gerichter gaan vangen, rede
neert de EU, tot ergernis van
Schot: „Alsof we dat al niet zo veel
als mogelijk doen." Met de vangst
methoden en ook met de netten,
legt hij uit. „Moderne netten heb
ben mazen waardoor soorten die
we niet willen hebben, kunnen
ontsnappen."
Uiteindelijk, vertelt Schot, bete
kent de aanlandplicht dat jonge
vis die nu nog teruggaat naar zee
en kan bijdragen aan de visstand,
een zinloze dood sterft. „Dat is
pas verspilling." Voor het geval de
burger op de wal het nog niet
snapt: „De EU wil dat wij babyvis
jes doodmaken."
Alles wat nu overboord gaat,
dient een doel, betoogt hij. Ook
de vissen die dood zijn. „Het kan
aas zijn voor andere vissen of voer
voor de meeuwen. Hij gebaart
naar de zwerm die meereist. „De
meeuw ziet mij als vriend. Weet
je wat er met de vogelstand ge
beurt als wij niet meer mogen te
ruggooien? Dat is ook biodiversi
teit die verloren gaat."
Als klap op de vuurpijl dreigt
door de Brexit het scenario dat uit
gerekend Engelse vissers zich
straks niet aan de nieuwe EU-re-
gels hoeven te houden. „Terwijl
die nota bene door Britten zijn be
dacht."
Net als Marein heeft Jan (26)
een plan B voor als hij moet stop
pen. Hij is er twee jaar tussenuit
geweest om z'n binnenvaartdiplo-
ma, detailhandelsdiploma en het
groot rijbewijs te halen. Terwijl
hij naar de vrachtschepen kijkt
die passeren, jachtjes en een groot
cruiseschip: „Zij moeten betalen
hiervoor, eej, en wij worden be
taald. Ik vind het machtig mooi,
maar als ik er op mijn 40ste uit
moet, heb ik wat achter de hand."
De vijftiger Job Schot zou niet
weten waar hij op de wal nog te
recht kan. „Ik ben te oud." Hij laat
zich gelden op de WhatsApp van
de actiegroep. De vissermannen
moeten nu in actie komen, want
de reguliere visserij organisaties
zullen het tij vanachter de verga
dertafels niet keren. „Er zijn er zo
veel, vaak regionaal georganiseerd
en ze willen hun onderhandelings
positie niet verspelen."
Met ruim vijftig schepen varen
ze volgende week Rotterdam in,
om zich te laten zien aan de men
sen op de wal. Eendracht Maakt
Kracht is de Whatsapp-groep ge
doopt. „Een naam voor een zwem
vereniging", vindt Schot. „Maar
wel duidelijk. Er is zo veel ver
deeldheid in de visserij, met al die
verschillende instanties. Dat wil
len wij zeker met onze boodschap
niet." 244 leden telt de groep die
spontaan omstreeks december is
ontstaan. „Opeens had iedereen er
genoeg van. Zonder regels werken
kan niet, maar als het steeds tan
den bijten is, dan wordt de visser
man boos."
De betonnen kantoorkolossen
langs de snelweg zijn niet meer in
trek. „Bedrijven willen nu een kan
toor bij een station", zegt Jeroen
Niemans van kennisinstituut Plat-
form3i. De 'zichtlocaties' van toen
plukken er de wrange vruchten
van. In plaatsen als Rijswijk, Best,
Almere en Capelle aan den IJssel
staan jaren 80- en 90-kantoorpar-
ken in al hun lelijkheid te blin
ken, wachtend op een nieuwe
huurder die nooit komt.
De leegstaande kantoren heb
ben - naast hun ligging - twee
grote nadelen, zegt Liesbeth Kra
mer van de Nederlandse Vereni
ging van Makelaars, die gisteren
het tekort bekendmaakte. „Ze zijn
niet state of the art en voldoen niet
aan de huidige duurzaamheidsei-
sen. Het kost veel om ze om te
bouwen. Sommige panden zijn ge
woon niet geschikt meer."
De conclusie is hard: een deel
van de kantoren is ten dode opge
schreven, en de leegstandscijfers
geven dus eigenlijk een vertekend
beeld. Van ruim acht op de tien
kantoren is het maar de vraag of
er ooit een bedrijf in komt.
Wat moet daarmee gebeuren? Vol
gens Niemans is herbestemming
een minder logische oplossing
dan vaak gesuggereerd wordt. „Je
kunt er wel studentenwoningen
van maken, maar welke student
wil langs de snelweg in Capelle
aan den IJssel wonen?"
Volgens hem is sloop in sommi
ge gevallen meer voor de hand lig
gend. Er zou een soort fonds moe
ten komen voor de eigenaren van
verouderde kantoorpanden als ze
akkoord gaan met sloop. Waar het
geld vandaan moet komen? „On
der meer van de bouwers die nu
nieuwe kantoren willen neerzet
ten. Zij hebben destijds ook gepro
fiteerd van al die kantoren langs
de snelweg."
donderdag 25 augustus 2016
Leon van Heel
Rotterdam
MVY BV
2 OU
HOLLAND 666* E E.G.
Matroos Marein
VLiSSINGtN/BRfcSKt N5
Matroos Jan
brengt de bak
ken vis aan wal.
PETER NICOLAI
2015, in miljoenen kilo's
Schol 32,2
Haring 76
Er zijn, vooral in de Randstad, te
weinig kantoren. Er staat veel
leeg, maar dat zijn kansloze ge
vallen. DTZ Zadelhoff ziet
slechts 16 procent als kansrijk.
Sander van Mersbergen
Nieuwegein
Leegstand op een bedrijventerrein in Nieuwegein. foto anp