Overlast en extra reistijd door herstel Vlakebrug en Postbrug ZEELAND 5 Alex Mallems verklaart het succes van het Zeeland Nazomerfestival Alex Mallems. foto lex de meester Vandaag begint het Zeeland Nazomerfestival (ZNF) in de Grote Kerk van Veere. Met Shakespeare, 'Maat voor Maat'. Wat moeten we met zo'n oud stuk? genreactie. Dat zie je in dit stuk: hoe reageert het individu en hoe reageert de maatschappij als ge heel op een plotselinge verstren- ging." Olympische Spelen „Machthebbers, machtswellust, dat erkennen en herkennen de mensen. Seksuele drift kun je nooit aan banden leggen, dat is een oerdrift - iedereen snapt dat! Daarom is Shakespeare ook nu nog actueel. Het individu is het slachtoffer van de maatschappij. Dat zie je ook aan Yuri van Gelder op de Olympische Spelen. Mag hij na een spannende kwalificatie stoom afblazen en zich bezatten? Met je gezond verstand zeg je: geef die man een boete en laat hem verder turnen. Maar volgens de letter van de wet... En dan stapt Yuri ook nog naar de rechter. Zo past onze turner naadloos in de wereld van Shakespeare." Wereldrepertoire „Maat voor Maat ligt qua in houd en sfeer dichtbij Kabaal en liefde van Schiller, een stuk dat we hier al hebben laten zien. Dergelij ke titels behoren tot het grote we reldrepertoire, dat we in Zeeland voor het voetlicht willen brengen. Het is een opdracht, die het ZNF voor zichzelf heeft geformu leerd. Wereldtheater van een kwaliteit, die niet onder doet voor wat in de grote theaters van Nederland en Vlaanderen wordt geboden. Daar gaat het om." veel minder op de planken ge bracht. Twintig jaar geleden heb ik deze Shakespeare in de Konink lijke Vlaamse Schouwburg in Brussel gedaan. Mijn dochter was toen tien jaar, ze snapte het alle maal. Poëzie, filosofie, humor, rechtspraak: in dit stuk krijgt ie der zijn deel. Voor mij is deze voorstelling geslaagd als je puber zoon na afloop zegt dat toneel toch leuker is dan hij dacht." Eigentijds heb van het stuk een eigentijdse bewerking en vertaling gemaakt. De rechtspraak heb ik in termen gevangen als 'in beroep gaan', 'ver beurd verklaren' en 'het is de wet, niet ik die uw broer veroordeelt'. Het religieuze laat ik terugkomen in de naastenliefde. En ook in de maat waarmee je gemeten wordt. Zo komt het taalveld van de recht spraak tegenover dat van de bijbel te staan. 'Wat zwaar', denken nu misschien veel mensen. Het stuk gaat over normen en waarden. Po litici hoor je daar elke dag over pra ten. Shakespeare was ook een en trepreneur, een ondernemer, die zijn zaal vol moest krijgen om niet failliet te gaan. Net als het ZNF, inderdaad. Om mensen te bereiken en te trekken heeft Shakespeare een evenwicht geschapen tussen ernst en humor. Le ven en dood, de ter dood veroordeelde, dat is alle maal ernstig. De komedie zit vooral in de nevenperso nages: de hoerenmadam, de hoerenlopers, de pooiers. Zij, die het oudste beroep ter wereld vertegenwoordi gen, worden door de plaats vervangend hertog plotseling buiten de wet geplaatst. We ken nen dat in Nederland: als ge doogbeleid een ver bod wordt, krijg je een te- Natuurlijk, we herdenken de 400ste sterfdag van de grote Engel se theaterschrijver. Maar wie loopt er warm voor een ruim vier eeuwen oud verhaal over overspe ligheid en lust, terwijl Facebook en Twitter regeren? Alex Mallems, artistiek leider van het ZNF, zette de oorspronke lijke tekst van Shakespeares Maat voor Maat om in hedendaags Ne derlands. Die tekst is in boekvorm beschikbaar. Mallems heeft wel een idee waarom een bijna verge ten toneelstuk in een oude Zeeuw se kerk vrijwel zeker een succes nummer zal worden. Meerwaarde „De kaartverkoop loopt beter dan ooit. Mensen weten inmid dels: als ze verdieping willen, dan moeten ze naar het theater gaan. Daar krijgen ze stukken voorge schoteld, die literair zijn, die mooi van taal zijn. Mensen zoeken die inhoudelijke meerwaarde. Dat is de verklaring voor het succes van het Zeeland Nazomerfestival. Het slechtste wat je kunt doen is het publiek onderschatten." Bijzondere locatie „We zitten in het Shakespeare- jaar. Ik vind het belangrijk dat er ook in Zeeland een Shakespeare te zien is. Als wij als ZNF dat niet doen, gaat het aan Zeeland voor bij. Vandaar dat wij een stuk van Shakespeare brengen, speciaal voor deze provincie." „De Grote Kerk van Veere is een bijzondere locatie. Het was ooit een kerk, een religieus ge bouw. Toch biedt het nu geen religieus gevoel meer. Het is meer een burcht, een paleis, alle reli gieuze symbolen zijn eruit ge haald, het is een harde ruimte met dikke zuilen. We zetten een tribune in het midden, iedereen heeft een goede zichtlijn op het toneel. In het stuk van Shakespea re zijn kerk en staat heel erg verweven. Ook daarom is de Gro te Kerk een prachtige locatie." Subsidie „We hebben als ZNF weer voor een pe riode van vier jaar lan delijke subsidie gekre gen. Om die te behou den moeten we ons on derscheiden. Romeo en Ju- liet wordt twee keer per jaar in Nederland gespeeld, Othello toch in elk geval eens in de twee jaar. Maat voor Maat wordt Het wegdek van de Vlakebrug wordt volledig vernieuwd. Het werk vindt plaats tussen maan dag 29 augustus en vrijdag 23 sep tember. Er is steeds één rijbaan beschikbaar voor het wegverkeer. Verkeerslichten moeten zorgen voor een goede doorstroming. Ook geldt tijdens de wegwerk zaamheden een snelheidsbeper king van 50 km/uur. De Postbrug is de hele donder dag 29 september dicht voor het wegverkeer. Fietsers kunnen wel over de brug. Omrijden kan via de Vlakebrug. De hoge scheepvaart kan de Vlakebrug niet passeren van maandag 5 september 10 uur tot vrijdag 9 september 10 uur en van dinsdag 23 september 7 uur tot vrijdag 16 september 10 uur. De Postbrug blijft 29 septem ber dicht van 7 tot 24 uur. dinsdag 23 augustus 2016 Yuri van Gelder past zo in de wereld van Shakespeare I Maat voor Maat: première vanavond in de Grote Kerk van Veere. Daar te zien t/m 27 aug., 30 en 31 aug. en 1 t/m 3 sept. Jan van Damme VLAKE Rijkswaterstaat her stelt in augustus en september het kapotte wegdek van de Vla kebrug op de N289 en de Post brug op de N670. De asfaltlaag op het wegdek van de bruggen heeft op verschillende plekken losgelaten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 33