Overlast en extra reistijd door
herstel Vlakebrug en Postbrug
ZEELAND 5
Alex Mallems verklaart het succes van het Zeeland Nazomerfestival
Alex Mallems. foto lex de meester
Vandaag begint het Zeeland
Nazomerfestival (ZNF) in de Grote
Kerk van Veere. Met Shakespeare,
'Maat voor Maat'. Wat moeten we
met zo'n oud stuk?
genreactie. Dat zie je in dit stuk:
hoe reageert het individu en hoe
reageert de maatschappij als ge
heel op een plotselinge verstren-
ging."
Olympische Spelen
„Machthebbers, machtswellust,
dat erkennen en herkennen de
mensen. Seksuele drift kun je
nooit aan banden leggen, dat is
een oerdrift - iedereen snapt dat!
Daarom is Shakespeare ook nu
nog actueel. Het individu is het
slachtoffer van de maatschappij.
Dat zie je ook aan Yuri van Gelder
op de Olympische Spelen. Mag hij
na een spannende kwalificatie
stoom afblazen en zich bezatten?
Met je gezond verstand zeg je:
geef die man een boete en laat
hem verder turnen. Maar volgens
de letter van de wet... En dan stapt
Yuri ook nog naar de rechter. Zo
past onze turner naadloos in de
wereld van Shakespeare."
Wereldrepertoire
„Maat voor Maat ligt qua in
houd en sfeer dichtbij Kabaal en
liefde van Schiller, een stuk dat we
hier al hebben laten zien. Dergelij
ke titels behoren tot het grote we
reldrepertoire, dat we in Zeeland
voor het voetlicht willen brengen.
Het is een opdracht, die het ZNF
voor zichzelf heeft geformu
leerd. Wereldtheater van een
kwaliteit, die niet onder doet
voor wat in de grote theaters
van Nederland en Vlaanderen
wordt geboden. Daar gaat het
om."
veel minder op de planken ge
bracht. Twintig jaar geleden heb
ik deze Shakespeare in de Konink
lijke Vlaamse Schouwburg in
Brussel gedaan. Mijn dochter was
toen tien jaar, ze snapte het alle
maal. Poëzie, filosofie, humor,
rechtspraak: in dit stuk krijgt ie
der zijn deel. Voor mij is deze
voorstelling geslaagd als je puber
zoon na afloop zegt dat toneel
toch leuker is dan hij dacht."
Eigentijds
heb van het stuk een eigentijdse
bewerking en vertaling gemaakt.
De rechtspraak heb ik in termen
gevangen als 'in beroep gaan', 'ver
beurd verklaren' en 'het is de wet,
niet ik die uw broer veroordeelt'.
Het religieuze laat ik terugkomen
in de naastenliefde. En ook in de
maat waarmee je gemeten wordt.
Zo komt het taalveld van de recht
spraak tegenover dat van de bijbel
te staan. 'Wat zwaar', denken nu
misschien veel mensen. Het stuk
gaat over normen en waarden. Po
litici hoor je daar elke dag over pra
ten. Shakespeare was ook een en
trepreneur, een ondernemer, die
zijn zaal vol moest krijgen om
niet failliet te gaan. Net als
het ZNF, inderdaad. Om
mensen te bereiken en te
trekken heeft Shakespeare
een evenwicht geschapen
tussen ernst en humor. Le
ven en dood, de ter dood
veroordeelde, dat is alle
maal ernstig. De komedie
zit vooral in de nevenperso
nages: de hoerenmadam,
de hoerenlopers, de pooiers.
Zij, die het oudste beroep
ter wereld vertegenwoordi
gen, worden door de plaats
vervangend hertog plotseling
buiten de wet geplaatst. We ken
nen dat in Nederland: als ge
doogbeleid een ver
bod wordt,
krijg je
een te-
Natuurlijk, we herdenken de
400ste sterfdag van de grote Engel
se theaterschrijver. Maar wie
loopt er warm voor een ruim vier
eeuwen oud verhaal over overspe
ligheid en lust, terwijl Facebook
en Twitter regeren?
Alex Mallems, artistiek leider
van het ZNF, zette de oorspronke
lijke tekst van Shakespeares Maat
voor Maat om in hedendaags Ne
derlands. Die tekst is in boekvorm
beschikbaar. Mallems heeft wel
een idee waarom een bijna verge
ten toneelstuk in een oude Zeeuw
se kerk vrijwel zeker een succes
nummer zal worden.
Meerwaarde
„De kaartverkoop loopt beter
dan ooit. Mensen weten inmid
dels: als ze verdieping willen, dan
moeten ze naar het theater gaan.
Daar krijgen ze stukken voorge
schoteld, die literair zijn, die mooi
van taal zijn. Mensen zoeken die
inhoudelijke meerwaarde. Dat is
de verklaring voor het succes van
het Zeeland Nazomerfestival. Het
slechtste wat je kunt doen is het
publiek onderschatten."
Bijzondere locatie
„We zitten in het Shakespeare-
jaar. Ik vind het belangrijk dat er
ook in Zeeland een Shakespeare te
zien is. Als wij als ZNF dat niet
doen, gaat het aan Zeeland voor
bij. Vandaar dat wij een stuk van
Shakespeare brengen, speciaal
voor deze provincie."
„De Grote Kerk van Veere is
een bijzondere locatie. Het was
ooit een kerk, een religieus ge
bouw. Toch biedt het nu geen
religieus gevoel meer. Het is meer
een burcht, een paleis, alle reli
gieuze symbolen zijn eruit ge
haald, het is een harde ruimte
met dikke zuilen. We zetten
een tribune in het midden,
iedereen heeft een goede
zichtlijn op het toneel. In
het stuk van Shakespea
re zijn kerk en staat
heel erg verweven.
Ook daarom is de Gro
te Kerk een prachtige
locatie."
Subsidie
„We hebben als
ZNF weer voor een pe
riode van vier jaar lan
delijke subsidie gekre
gen. Om die te behou
den moeten we ons on
derscheiden. Romeo en Ju-
liet wordt twee keer per
jaar in Nederland gespeeld,
Othello toch in elk geval
eens in de twee
jaar. Maat voor
Maat
wordt
Het wegdek van de Vlakebrug
wordt volledig vernieuwd. Het
werk vindt plaats tussen maan
dag 29 augustus en vrijdag 23 sep
tember. Er is steeds één rijbaan
beschikbaar voor het wegverkeer.
Verkeerslichten moeten zorgen
voor een goede doorstroming.
Ook geldt tijdens de wegwerk
zaamheden een snelheidsbeper
king van 50 km/uur.
De Postbrug is de hele donder
dag 29 september dicht voor het
wegverkeer. Fietsers kunnen wel
over de brug. Omrijden kan via
de Vlakebrug.
De hoge scheepvaart kan de
Vlakebrug niet passeren van
maandag 5 september 10 uur tot
vrijdag 9 september 10 uur en
van dinsdag 23 september 7 uur
tot vrijdag 16 september 10 uur.
De Postbrug blijft 29 septem
ber dicht van 7 tot 24 uur.
dinsdag 23 augustus 2016
Yuri van Gelder past zo in
de wereld van Shakespeare
I Maat voor Maat: première
vanavond in de Grote Kerk
van Veere. Daar te zien t/m
27 aug., 30 en 31 aug. en 1
t/m 3 sept.
Jan van Damme
VLAKE Rijkswaterstaat her
stelt in augustus en september
het kapotte wegdek van de Vla
kebrug op de N289 en de Post
brug op de N670. De asfaltlaag
op het wegdek van de bruggen
heeft op verschillende plekken
losgelaten.