10 NI Hij speelde in de soundtracks van Turks Fruit' en 'Baantjer' en in die van 'Sesamstraat'. Bovenal was hij een fenomenale jazzmuzikant die samen met alle groten der aarde het podium deelde: „Ik bezorg mensen blijkbaar traantjes met mijn muziekskes." Ik dacht heel simpel: ik koop een ticket en verhuis naar de States Hij heet eigenlijk Jean Baptiste Frédéric Isidor baron Thielemans. Maar het is zijn bijnaam 'Toots' waarmee de grootste Brusselaar in de muziekgeschiedenis de we reld van de jazz verovert. De mondharmonica is onlosma kelijk verbonden met zijn naam. Een instrument dat hij in de Brus selse volkswijk Marollen al jong leert bespelen om zijn ast ma-klachten te verminderen. „Mijn dokter leek dat wel een goed idee. Bovendien hadden wij thuis een biercafé en zo kon ik in het weekeinde spelen", zei hij eens in een interview. Thiele mans speelt zijn lippen blauw in het café van zijn ouders, maar toch is het niet de mondharmoni ca waarmee hij in eerste instantie furore maakt. Dat doet hij als gita rist in de band van de Belgische zanger en entertainer Bobbejaan Schoepen. Diep in zijn hart is hij ver knocht aan de jazzmuziek uit Amerika. Als hij dan de kans krijgt om mee te spelen in een Eu ropese tour van de beroemde Amerikaanse jazzmusicus Benny Goodman neemt hij een beslis sing die zijn leven drastisch zal veranderen. „Ik dacht heel sim pel: ik koop een ticket en verhuis naar de States." En zo komt een Belgische volksjongen in 1952 terecht in de band van de legendarische saxofo nist Charlie Parker. „Dat was een totaal andere wereld dan het klei ne en bescheiden België", vertelt hij in 2010. „Jazzmuzikanten leid den geen royaal of luxe leven. Daarnaast waren de meeste muzi kanten met wie ik speelde zwart en ik heb in die jaren vreselijk veel discriminatie van dichtbij meegemaakt." Zijn warme persoonlijkheid, maar vooral zijn instinctieve ta lent zorgen ervoor dat hij een veelgevraagd gastmuzikant wordt. Al snel werkt hij met grootheden zoals Ella Fitzgerald, Bill Evans, Peggy Lee en Benny Goodman. „Het was een heel mooie tijd en ik kreeg van al deze sterren heel veel vrijheid. Zij leer den mij ook om een professional te worden." Maar wel eentje die altijd ver langt naar zijn eigen België. Naar zijn huis vol met vogeltjes die meeblazen op de tonen van zijn mondharmonica. „Brussel was al vanaf de eerste dag mijn thuisha ven. Als ik thuis ben, leid ik een heel gewoon leven met mijn vrouw." In 1962 brengt hij de evergreen [/ooi_INl5R]Blueserre uit, die wordt gecoverd door sterren zoals Quincy Jones en Benny Good man. „Ik noem dat nummer mijn social security number. Ik krijg er jaarlijks royalty's van. Het is mijn pensioen." Thielemans houdt de Toots' Thielemans 1922-2016 zaken graag simpel en noemt zijn werk 'mondmuziekskes'. Maar hij weet ook heel goed dat het zijn kracht is. „Toen ik in 1980 een her senbloeding kreeg waardoor ik niet zo goed gitaar meer kon spe len, ben ik volledig overgestapt op de mondharmonica. Ik bezorg blijkbaar mensen traantjes met mijn muziekskes, daar ben ik mij wel van bewust." Zijn spel gaat door merg en been en niet alleen bij de gewone sterveling. In de jaren 70, 80 en 90 gaan ook megasterren zoals Paul Simon, Sting en Billy Joel voor de bijl. Die laatste heeft er al les voor over om Thielemans in 1983 op zijn album An Innocent Man te laten spelen: „Ik heb mijn hele band en entourage naar Pa rijs laten vliegen. Toots komt met de trein en heeft binnen 10 minu ten zijn mondharmonica op tape staan." Natuurlijk is de Brusselaar trots op al deze uitnodigingen. „Maar vaak vond ik het allemaal wat overdreven. Dan kwam ik sa men met alleen mijn manager en een tasje met mondharmonica's binnenwandelen." In Nederland wordt Thielemans in 1973 bekend van de film Turks Fruit waarvan hij de soundtrack inspeelt. Later werd zijn song Cir cle of Smile ook gebruikt als begin- tune van de serie Baantjer. „Het is grappig dat ik in Nederland voor al om die nummers bekend ben, terwijl ik bijvoorbeeld ook de mu ziek van Sesamstraat heb inge speeld." De laatste jaren voelt Thiele mans zijn einde naderen en is hij kritisch op zijn spel. „Als ik oude beelden van mezelf terugkijk, zie en hoor ik wel dat ik vroeger veel sneller kon spelen. Maar aan de andere kant komt elke noot recht uit mijn hart. Als ik maar één noot nodig heb om mensen te ra ken, dan speel ik die noot met al les wat ik in mij heb." Hij keek met tevredenheid te rug: „Als ik ga heb ik in ieder ge val iets tastbaars achtergelaten. Dat is toch mooi voor een simpe le jongen uit een volkswijk van Brussel?" dinsdag 23 augustus 2016 Een volksjongen met een mondharmonica uit Brussel Jean-Paul Heek 'Toots' Tielemans ruim tien jaar geleden in Brussel FOTO GETTY IMAGES Brussel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 10