Schaamteloos subjectief 16 ZEELAND Internationale expositie Terneuzen: Beelden op de Scheldeboulevard Terneuzen profileert zich als een gemeente die kunst ziet als visitekaartje. Haar mooiste en stedelijkste locatie - de boulevard - krijgt elk jaar een extra dimensie. Naast de zeven permanente beelden zijn er deze zo mer weer bijna dertig tijde lijke buitenbeelden te zien. De helft geselecteerd door kunste naarscollectief Joseph Panne- coucke uit Vlaanderen, de andere helft door de werkgroep nieuwe beelden. De Vlamingen presente ren zich door de bank genomen als traditionele beeldhouwers in de vroegmoderne traditie. Met als leidend motief de mensfiguur. De anderen oriënteren zich op de mo derne en eigentijdse sculptuur. Dat betekent meer diversiteit qua vorm, materiaal en thema, in een vaak abstracte beeldtaal. Mijn wandeling langs de beel den start bij de fraai vernieuwde opgang naar de dijk onderaan Brasserie Westbeer. Daar staan de gehakte beelden. Hoewel: deze keer zijn enkele beelden van de groep Pannecoucke in kunststof uitgevoerd. Met een subtiele, strak en natuurgetrouw vormgegeven Steltloper van Veerle de Smet als opvallendste bijdrage. Alleen de benen en de handen volstaan om de idee te verbeelden. De gehakte beelden zijn vanzelfsprekend mas siever. Dat is geen probleem, als het om goede beelden gaat. Daar kom ik er gelukkig wel enkele van tegen. Stefaan Ponette is prima op dreef. Hij heeft een uitstekend vormgevoel, een eigen vocabulaire en originele ideeën. Zijn Dans van Salomé is daarvan een voorbeeld. En zijn - niet in steen uitgevoerde - Olympische Droom is mede door het kleurgebruik lekker eigenwijs. Maar de vrouwenbuste Awaiting van Stef Orti is klungelig van bouw en Vrijheid van Julie Ver- helst zwak van vorm en verhou ding. J. Pan weet in zijn Uncovered de vrouwengestalten strak te stile ren. Het contrast tussen de lijnen van hun lichaam en de expressie van het haar is echter te gefor ceerd. P.Nand.R. blijft met zijn op de Venus van Willendorf geïnspi reerde beelden als altijd onver stoorbaar tegendraads. Ook qua vi sie. Het contrast met de huidige schoonheidsidealen is onoverbrug baar. Tussen die waarnemingen door biedt de Scheldeboulevard zelf ruimschoots stof tot genieten. De grootse ruimte, het blauw van lucht en water, de schepen, de fiet sers en wandelaars, de keuvelaars en mijmeraars op de banken, het profiel van de bebouwing met de huizen, de flats, de woontoren en de stadhuizen. Een ideaal decor voor kunst. Het is niet altijd makkelijk om in dat decor overeind te blijven. Dat lukt Floris Brasser zeker. Zijn robuuste houten Tripltrap is een sterk teken, dat visuele kracht Ook de Scheldeboulevard zelf biedt ruimschoots stof tot genieten paart aan functionaliteit. Je kunt erop klimmen en van het uitzicht genieten. De driedelige sculptuur van Rolf Mulder overtuigt even eens. Met lijnen tekent hij een spannende vormendans in de ruimte. Verrassend is ook de bij drage van Frans Kegels. Zijn sculp tuur van gekleurde glasplaten aan palen sprankelt naast de enorme woontoren. Het strakke Samen op weg van Ton Koops is te iel voor de ruimte, de uit staalplaat om hoogkomende bloemen van Ro- salinde van Ingen Schenau zijn, hoe mooi ook, te klein om in deze omgeving te overleven. Alle door de werkgroep geselec teerde deelnemers maken op zich hun pretentie waar. Soms met een eenvoudig accent in de ruimte, zo als Hendrike Huismans, soms met een complexere bijdrage, zoals Alinda Ottens, die knap inhoude lijke referenties aan natuur en kunst combineert met geraffi neerd vorm- en materiaalgebruik. Deze week ben ik sneller bij het strand dan de weken er voor. Het is nergens voor no dig, zee heeft geen haast. Ik fiets. Al leen pittiger. En het helpt niks. De ergernis blijft en de verbijstering. 'Kerk dreigt een vesting te worden', kopte deze krant op 15 augustus jl. Wat een schaamteloze vertoning. In de Koorkerk in Middelburg is het meestal net na de preek en rond de voorbede dat er aan de deur wordt gerammeld. Met een beetje goede wil worden de monumentale deuren door toeristen geopend. Sommigen trekken hun hoofd schuchter terug bij de aanblik van een gevulde kerk. Anderen schuiven in een bankje. Voor of na het amen maken ze wat foto's. Ik vind het wel wat grappigs hebben en de gedachte Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk aan dreiging, moord en verderf is nog nooit bij me opgekomen. Objec tief is er weinig gevaar voor gelovi gen in Nederland. Te weinig om sta tistisch interessant te zijn zelfs. Je bent vrij je godsdienst te belijden en beleven. Het maakt geen biet uit of je in Nederland moslim, jood, christen of boeddhist bent. Gods dienstig zijn leidt niet tot vervol ging of marteling. Nederland is voor gelovigen van allerlei pluimage een vrijplaats sinds de Tachtigjarige Oor log. Dit gevoel van onveiligheid is sub jectief. Het is maar hoe sappel je je zelf maakt over spoken op de gang en krokodillen onder je bed. Eén ver moorde priester in Frankrijk is triest en er één te veel. Wie zo'n moord pleegt, deugt niet. Maar wat ik bedroevend vind, is de angst die mensen zich daardoor laten aanja gen. Een kerk op slot doen, beelden van beveiligingscamera's volgen tij dens de dienst: paranoia. En zo niet passend in Zeeland. Nuchtere Zeeuwen maak je toch zeker 'de pis niet lauw'? Leven gelovigen niet meer in het vertrouwen dat hun God zal voorzien in wat nodig is? Dat het niks en niemendal uitmaakt om je zorgen te maken over mor gen? Schaamteloos vind ik het om als geloofsgemeenschap de deur voor gasten te sluiten. Het risico ver moord te worden is in Nederland onvoorstelbaar klein in vergelijking tot andere plekken op deze wereld. Een kerk die op slot gaat associeer ik met echte drama's. Waar mensen, vaders, moeders en kinderen collec tief een marteldood stierven, nadat zij een kerk in vluchtten. De afgelo pen decennia zijn in Ruanda (Hu tu's, Tutsi's), Guatemala (Maya's) en Egypte (Koptische christenen) gelo vigen in hun kerken opgesloten en levend verbrand. En nog bijna dage lijks sterven christenen in bijvoor beeld Nigeria een brute dood. De christenen die ik, daar reizend, ont moette maakten op mij diepe in druk. Onbevreesd, positief en dank baar. Enthousiast reclame makend voor hun kerk op elke straathoek en minibus. Nigerianen. Weet u dat on danks de moorden gepleegd door Boko Haram Nigerianen naar Neder land komen om te evangeliseren? Omdat wij even de weg kwijt zijn en het goede nieuws uit het oog ver liezen? Ik hoop dat dat te denken geeft. En de deur van de kerk voor hen open zal staan. zaterdag 20 augustus 2016 Het decor vraagt sterke beelden Nico Out RECENSIE Rolf Mulder combineert drie sculpturen tot een spannende ruimtelijke constructie. FOTO'S NICO OUT Internationale kunstexpositie in de open lucht: Tof en met 11 sep tember op de Scheldeboulevard in Terneuzen. Aanvullende tentoon stelling in Passerelle Stadhuis. Maandag tot en met donderdag 08.30-16.30 uur. Vrijdag tot 18.00 uur. Info: beeldenopdescheldebou- levard.nl José Baars Overzicht van de kerkdiensten voor zondag staat op www.pzc.nl/monnikenwerk Stefaan Ponette speelt in op de actualiteit met Olympische Illusie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44