Kostbare
principes
Zegeltjes plakken voor de
Bosch is
ook de klos
20 ECONOMIE
z
E
Duitse autobouwer moet in Amerika wél de
Terwijl de Amerikanen VW het vel
over de oren trekken, blijft het in
Europa rustig. De auto's krijgen een
update, en dat is het wel zon beetje.
vs
M
In de schijnwerpers
Als mathematicus spoort Ben-Artzi cij
fermatige onregelmatigheden op, en
als risicomanager bij Deutsche Bank
werd hij ingehuurd om aan de bel te trekken
als die onregelmatigheden zich voordeden.
Toen de Israëliër in 2010, kort nadat hij bij
Deutsche Bank begon, ontdekte dat collega's
doelbewust de waarde van derivaten te hoog
in de boeken zetten, sloeg hij dus alarm. Van
de advocaat van de firma kreeg hij het ver
zoek de ontdekking vooral binnenskamers te
houden. Maar dan kende hij Ben-Artzi nog
niet. Die stapte naar toezichthouder SEC.
Dat Ben-Artzi tegen de stroom in durft te
zwemmen, had de bank kunnen weten. Hij
is de neef van de premier van Israël, Benja
min Netanyahu, maar is niet bepaald een po
litieke geestverwant. Net als broer Jonathan
is Eric pacifist. In
2003 noemde hij
Israël ondemocra
tisch en zei hij
dat het land ver
keerd met Pales-
tijnen omgaat.
Wat hij van zijn
oom vindt? „Ik
denk dat mijn
rechtse familiele
den goede men
sen zijn, ik denk
Haalde een alleen dat ze het
bachelor wiskun- bij het verkeerde
de aan de eind hebben."
universiteit van Zijn stap naar
Jeruzalem. de SEC kostte
Promoveerde hem zijn baan bij
in New York. Deutsche Bank
Zat onder en zijn carrière
meer bij Gold- op Wall Street,
man Sachs voor Zijn principes lie-
hij kortstondig ten hem berooid
bij Deutsche achter, zei hij gis-
Bank werkte. teren in The Fi
nancial Times.
Toch weigert hij
het geld dat de SEC hem toekent. Dat is door
Deutsche Bank opgehoest, en dat vindt
Ben-Artzi principieel onjuist. Werknemers
en aandeelhouders van de bank zijn slachtof
fer van het bedrog, stelt hij. Het zijn de frau
derende managers die moeten boeten. „Als
zij de boete betalen, strijk ik met alle liefde
het bedrag op." Overigens moet hij de belo
ning deels toch accepteren. Zijn advocaten
en ex-vrouw zijn niet gediend van Ben-Art-
zi's principes, en hebben een deel van het be
drag geclaimd.
N
H
CC
UJ
£0
O
Ui
Flitsen
Maersk
Brunei
Vopak
Air France-
KLM
De productie in de Volkswagen-fa-
brieken in het Duitse Emden liep
gisteren compleet vast. Zo erg dat
voor 80 procent van de 9.000
werknemers werktijdverkorting
werd aangevraagd.
Heeft het gelieg, gemanipuleer
en gesjoemel in Dieselgate dan
eindelijk zijn weerslag op de Duit
se autobouwer? Welnee. De oor
zaak van de problemen was een or
dinair betalingsconflict met een le
verancier. Die weigert daarom
stoelen en versnellingsbakken te
leveren. Uiterst vervelend, maar
het wordt wel weer opgelost.
Het blijft opvallend hoe soepei
tjes de autobouwer uit het Duitse
Wolfsburg in haar thuiscontinent
Dieselgate van zich af schudt. Ter
wijl het in Amerika al voor ruim
15 miljard heeft moeten schikken,
een bedrag dat zelfs nog kan op
lopen, lijkt het haast alsof de Euro
pese autoriteiten het allemaal wel
prima vinden. Een beetje sjoeme
len? Och. Bewust het milieu naar
de gallemiezen helpen? Tja.
Even hebben ze het geprobeerd,
een verzameling Nederlandse con
sumenten. Onder de noemer
Volkswagenaudiclaim.nl stapten
ze naar de rechter om genoegdoe
ning te eisen. Al vrij snel oordeel
de de rechter dat de fabrikant al
zorgt voor een gratis software-up
date. Daarmee is ook de schade
verholpen, aldus de rechter in
juni jongstleden.
Een vreemde redenering, vindt
advocaat Berth Brouwer van Fort
Advocaten, die de stichting bij-
stond. „Als
het alleen
aan de soft
ware zou lig
gen, waarom
hebben ze
die dan niet
meteen goed
gemaakt? Er
moet dus
ook een pro
bleem in de
motor zitten."
Tot nu toe hebben 12.500 Neder
landse VW-rijders een oproep ge
kregen om hun auto te laten upda
ten, laat Volkswagen-woordvoer
der Dennis Homberg weten.
„Daarvan zijn er inmiddels zo'n
5.000 in de werkplaats geweest."
Volgens Homberg combineren
klanten de update in veel gevallen
met een onderhoudsbeurt. Daar
om duurt het even voordat alle ei
genaren zich melden. Binnenkort
krijgen ook de 40.000 bezitters
van een Volkswagen met een 1.2
TDI motor een uitnodiging voor
een update. Later volgen nog eens
meer dan 100.000 voertuigen met
een andere motor.
Advocaat Brouwer suggereert
dat na de herstelacties wellicht
nieuwe claimpogingen volgen. „Ik
neem aan dat de auto's na de upda
te weer worden onderzocht. Als
dan blijkt dat ze bijvoorbeeld ver
mogen hebben verloren, biedt dat
misschien ruimte voor een nieu
we zaak."
Het is allemaal nog hoogst onge
wis, en het contrast met de VS is
groot. Daar hebben bezitters van
een Volkswagen met een besmet
te motor het recht de auto terug
te verkopen, voor de waarde die
Nee, dit plan is geen 'Wij van
Wc-eend adviseren Wc-eend', be
zweert bestuurder Willem Smelik
van investeringsfonds Meewind.
„Wij hoeven er zelf niet beter van
te worden, het gaat om het princi
pe."
Elke burger moet kunnen inves
teren in de windparken op zee die
komende jaren worden neergezet.
„Het draagvlak voor verduurza
ming van onze energievoorzie
ning kan zo worden vergroot en
de overgang daarnaar versneld",
denkt Meewind.
Dat draagvlak laat vaak nog te
wensen over. 'Subsidieslurpers',
vinden veel Nederlanders. Jaar
lijks trekt het kabinet miljarden
euro's uit voor wind op zee. Geld
dat bedrijven en burgers moeten
ophoesten via een hogere energie
nota. „Die miljaren komen nu re-
recht bij buitenlandse multinatio
nals." Zo werd begin juli bekend
dar het Deense Dong Energy voor
de Zeeuwse kust windpark Borsse-
le gaat bouwen. „Wij roepen mi
nister Kamp op financiële partici
patie door burgers verplicht te stel
len."
Concreet wil Meewind een vijf
de van de financiering van offsho
re windparken door burgers en la
gere overheden laten plaatsvin
den. Dat kan op drie manieren,
schrijft het beleggingsfonds aan
minister Henk Kamp.
Allereerst door het (ver)kopen
van aandelen, tweede optie: het la
ten lopen via de energiemaat
schappij. De laatste mogelijkheid
is de meest opmerkelijke. Smelik:
„Het kan ook via een spaarsys
teem bij de supermarkt in de
vorm van koopzegels. Nederlan
ders zijn daaraan gewend. Op alle
manieren wordt deelname breed
toegankelijk."
Een vergoeding wil hij best hebben. Maar
dan wel van de juiste partij. Eric Ben-Artzi,
voorheen risicomanager bij Deutsche
Bank, weigert een beloning van 8 miljoen
dollar van beurswaakhond SEC.
Sander van Mersbergen
I
Mediabedrijf Viacom en aandeelhouder
Sumner Redstone zijn het na een maanden
lange machtsstrijd eens geworden met top
man Philippe Dauman over het beëindigen van
diens contract. Dauman krijgt 72 miljoen dollar
mee van het moederbedrijf van zenders als
MTV, Comedy Central en Nickelodeon.
Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV
heeft in de eerste helft van dit jaar een net
towinst van 4,5 miljoen euro geboekt, tegen
een plusje van slechts een ton een jaar eerder.
O
zaterdag 20 augustus 2016
Er wordt gespe
culeerd over een
splitsing van het
scheepvaart- en
olieconcern.
De detacheer-
der is somber
over de nabije
toekomst.
■m
De tanks zitten
propvol, maar
het olie-opslag-
bedrijf boekte
grote afschrijvin
gen.
Grondpersoneel
zet vanaf van
daag 'geen stap
te veel meer'.
O
o
E
o
VW kachelt
in Europa
gewoon door
Sander van Mersbergen
Rotterdam/Wolfsburg
Naast Volkswagen heeft ook
Bosch, de grote Duitse fabri
kant van auto-onderdelen,
het zwaar te verduren in de
Verenigde Staten.
Volgens justitie was Bosch on
derdeel van een 'massieve, de
cennialange samenzwering
met Volkswagen'.
Bosch zou de software ontwik
keld hebben die nodig was om
de auto te laten 'voelen' of hij
zich in een testruimte bevond
of niet.
Bosch heeft inmiddels 650 mil
joen euro apartgezet om aan
eventuele toekomstige claims
te kunnen voldoen.
Bij Appie of Jumbo zegeltjes spa
ren voor windmolens op zee.
Klinkt gek? Niet volgens investe
ringsfonds Meewind. Dat vraagt
het kabinet gewone Nederlan
ders te laten participeren bij de
aanleg van windparken.
David Bremmer
Haarlem