Kostbare principes Zegeltjes plakken voor de Bosch is ook de klos 20 ECONOMIE z E Duitse autobouwer moet in Amerika wél de Terwijl de Amerikanen VW het vel over de oren trekken, blijft het in Europa rustig. De auto's krijgen een update, en dat is het wel zon beetje. vs M In de schijnwerpers Als mathematicus spoort Ben-Artzi cij fermatige onregelmatigheden op, en als risicomanager bij Deutsche Bank werd hij ingehuurd om aan de bel te trekken als die onregelmatigheden zich voordeden. Toen de Israëliër in 2010, kort nadat hij bij Deutsche Bank begon, ontdekte dat collega's doelbewust de waarde van derivaten te hoog in de boeken zetten, sloeg hij dus alarm. Van de advocaat van de firma kreeg hij het ver zoek de ontdekking vooral binnenskamers te houden. Maar dan kende hij Ben-Artzi nog niet. Die stapte naar toezichthouder SEC. Dat Ben-Artzi tegen de stroom in durft te zwemmen, had de bank kunnen weten. Hij is de neef van de premier van Israël, Benja min Netanyahu, maar is niet bepaald een po litieke geestverwant. Net als broer Jonathan is Eric pacifist. In 2003 noemde hij Israël ondemocra tisch en zei hij dat het land ver keerd met Pales- tijnen omgaat. Wat hij van zijn oom vindt? „Ik denk dat mijn rechtse familiele den goede men sen zijn, ik denk Haalde een alleen dat ze het bachelor wiskun- bij het verkeerde de aan de eind hebben." universiteit van Zijn stap naar Jeruzalem. de SEC kostte Promoveerde hem zijn baan bij in New York. Deutsche Bank Zat onder en zijn carrière meer bij Gold- op Wall Street, man Sachs voor Zijn principes lie- hij kortstondig ten hem berooid bij Deutsche achter, zei hij gis- Bank werkte. teren in The Fi nancial Times. Toch weigert hij het geld dat de SEC hem toekent. Dat is door Deutsche Bank opgehoest, en dat vindt Ben-Artzi principieel onjuist. Werknemers en aandeelhouders van de bank zijn slachtof fer van het bedrog, stelt hij. Het zijn de frau derende managers die moeten boeten. „Als zij de boete betalen, strijk ik met alle liefde het bedrag op." Overigens moet hij de belo ning deels toch accepteren. Zijn advocaten en ex-vrouw zijn niet gediend van Ben-Art- zi's principes, en hebben een deel van het be drag geclaimd. N H CC UJ £0 O Ui Flitsen Maersk Brunei Vopak Air France- KLM De productie in de Volkswagen-fa- brieken in het Duitse Emden liep gisteren compleet vast. Zo erg dat voor 80 procent van de 9.000 werknemers werktijdverkorting werd aangevraagd. Heeft het gelieg, gemanipuleer en gesjoemel in Dieselgate dan eindelijk zijn weerslag op de Duit se autobouwer? Welnee. De oor zaak van de problemen was een or dinair betalingsconflict met een le verancier. Die weigert daarom stoelen en versnellingsbakken te leveren. Uiterst vervelend, maar het wordt wel weer opgelost. Het blijft opvallend hoe soepei tjes de autobouwer uit het Duitse Wolfsburg in haar thuiscontinent Dieselgate van zich af schudt. Ter wijl het in Amerika al voor ruim 15 miljard heeft moeten schikken, een bedrag dat zelfs nog kan op lopen, lijkt het haast alsof de Euro pese autoriteiten het allemaal wel prima vinden. Een beetje sjoeme len? Och. Bewust het milieu naar de gallemiezen helpen? Tja. Even hebben ze het geprobeerd, een verzameling Nederlandse con sumenten. Onder de noemer Volkswagenaudiclaim.nl stapten ze naar de rechter om genoegdoe ning te eisen. Al vrij snel oordeel de de rechter dat de fabrikant al zorgt voor een gratis software-up date. Daarmee is ook de schade verholpen, aldus de rechter in juni jongstleden. Een vreemde redenering, vindt advocaat Berth Brouwer van Fort Advocaten, die de stichting bij- stond. „Als het alleen aan de soft ware zou lig gen, waarom hebben ze die dan niet meteen goed gemaakt? Er moet dus ook een pro bleem in de motor zitten." Tot nu toe hebben 12.500 Neder landse VW-rijders een oproep ge kregen om hun auto te laten upda ten, laat Volkswagen-woordvoer der Dennis Homberg weten. „Daarvan zijn er inmiddels zo'n 5.000 in de werkplaats geweest." Volgens Homberg combineren klanten de update in veel gevallen met een onderhoudsbeurt. Daar om duurt het even voordat alle ei genaren zich melden. Binnenkort krijgen ook de 40.000 bezitters van een Volkswagen met een 1.2 TDI motor een uitnodiging voor een update. Later volgen nog eens meer dan 100.000 voertuigen met een andere motor. Advocaat Brouwer suggereert dat na de herstelacties wellicht nieuwe claimpogingen volgen. „Ik neem aan dat de auto's na de upda te weer worden onderzocht. Als dan blijkt dat ze bijvoorbeeld ver mogen hebben verloren, biedt dat misschien ruimte voor een nieu we zaak." Het is allemaal nog hoogst onge wis, en het contrast met de VS is groot. Daar hebben bezitters van een Volkswagen met een besmet te motor het recht de auto terug te verkopen, voor de waarde die Nee, dit plan is geen 'Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend', be zweert bestuurder Willem Smelik van investeringsfonds Meewind. „Wij hoeven er zelf niet beter van te worden, het gaat om het princi pe." Elke burger moet kunnen inves teren in de windparken op zee die komende jaren worden neergezet. „Het draagvlak voor verduurza ming van onze energievoorzie ning kan zo worden vergroot en de overgang daarnaar versneld", denkt Meewind. Dat draagvlak laat vaak nog te wensen over. 'Subsidieslurpers', vinden veel Nederlanders. Jaar lijks trekt het kabinet miljarden euro's uit voor wind op zee. Geld dat bedrijven en burgers moeten ophoesten via een hogere energie nota. „Die miljaren komen nu re- recht bij buitenlandse multinatio nals." Zo werd begin juli bekend dar het Deense Dong Energy voor de Zeeuwse kust windpark Borsse- le gaat bouwen. „Wij roepen mi nister Kamp op financiële partici patie door burgers verplicht te stel len." Concreet wil Meewind een vijf de van de financiering van offsho re windparken door burgers en la gere overheden laten plaatsvin den. Dat kan op drie manieren, schrijft het beleggingsfonds aan minister Henk Kamp. Allereerst door het (ver)kopen van aandelen, tweede optie: het la ten lopen via de energiemaat schappij. De laatste mogelijkheid is de meest opmerkelijke. Smelik: „Het kan ook via een spaarsys teem bij de supermarkt in de vorm van koopzegels. Nederlan ders zijn daaraan gewend. Op alle manieren wordt deelname breed toegankelijk." Een vergoeding wil hij best hebben. Maar dan wel van de juiste partij. Eric Ben-Artzi, voorheen risicomanager bij Deutsche Bank, weigert een beloning van 8 miljoen dollar van beurswaakhond SEC. Sander van Mersbergen I Mediabedrijf Viacom en aandeelhouder Sumner Redstone zijn het na een maanden lange machtsstrijd eens geworden met top man Philippe Dauman over het beëindigen van diens contract. Dauman krijgt 72 miljoen dollar mee van het moederbedrijf van zenders als MTV, Comedy Central en Nickelodeon. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV heeft in de eerste helft van dit jaar een net towinst van 4,5 miljoen euro geboekt, tegen een plusje van slechts een ton een jaar eerder. O zaterdag 20 augustus 2016 Er wordt gespe culeerd over een splitsing van het scheepvaart- en olieconcern. De detacheer- der is somber over de nabije toekomst. ■m De tanks zitten propvol, maar het olie-opslag- bedrijf boekte grote afschrijvin gen. Grondpersoneel zet vanaf van daag 'geen stap te veel meer'. O o E o VW kachelt in Europa gewoon door Sander van Mersbergen Rotterdam/Wolfsburg Naast Volkswagen heeft ook Bosch, de grote Duitse fabri kant van auto-onderdelen, het zwaar te verduren in de Verenigde Staten. Volgens justitie was Bosch on derdeel van een 'massieve, de cennialange samenzwering met Volkswagen'. Bosch zou de software ontwik keld hebben die nodig was om de auto te laten 'voelen' of hij zich in een testruimte bevond of niet. Bosch heeft inmiddels 650 mil joen euro apartgezet om aan eventuele toekomstige claims te kunnen voldoen. Bij Appie of Jumbo zegeltjes spa ren voor windmolens op zee. Klinkt gek? Niet volgens investe ringsfonds Meewind. Dat vraagt het kabinet gewone Nederlan ders te laten participeren bij de aanleg van windparken. David Bremmer Haarlem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20