WIM HOFMAN Caltrain Composities afgewisseld met salonachtige muziek RedBall in Antwerpen 10 ZEELAND Met de trein reizen is een goede manier om herin neringen op te rakelen. De Caltrain van San Jose naar San Francisco is een imposant voer tuig dat bijna voortdurend alarme rende geluiden voortbrengt die me doen denken aan de composi tie Different Trains van de compo nist Steve Reich, die dit jaar tach tig wordt. Waarom ik tijdens zo'n comfor tabele reis opeens aan iets minder prettigs uit het verleden dacht, is me een raadsel. Misschien kwam het door het felle zonlicht buiten, maar ik dacht opeens aan het mondelinge examen geschiedenis aan het eind van mijn middelbare school. Het werd afgenomen door de leraar ge schiedenis, Van Pelt. Een man die graag zijn eruditie liet blijken en het nodige van mij wist. Hij had het ooit tijdens een les over Koek koek. Niemand die Koekkoek ken de. „Ook jij niet?", vroeg Van Pelt aan mij. „En je komt nog wel uit Zeeland! Koekkoek, de grootste Nederlandse landschapsschilder uit de negentiende eeuw!" Hij wist dat ik me met schilderen be zighield. De negentiende eeuw dus. Ik wist wel iets van de negentiende eeuw, maar ik was een selectieve leerling. Zo wist ik meer van Schu bert dan van Von Metternich en ik vond schilderijen van Cézanne boeiender dan de Frans-Pruisi sche oorlog. Ja, ik wist iets over Ot to von Bismarck te zeggen; ik ken de de woorden Blitzkrieg en Reichdeputationshauptschluss en de term Triple Entente. Van jaartallen had ik echter wei nig kaas gegeten. Dat bleek wel akelig scherp bij het examen. Van Pelt schudde voortdurend het hoofd en ik kreeg het erg warm en dat kwam niet alleen door de julizon die hard naar binnen scheen. Ik kreeg een vier en ik denk dat Van Pelt mild was. Hij kende vast en zeker het punt dat ik voor mijn schriftelijk had ge haald. Maar achterafheb ik geen spijt van mijn voorkeuren en ik vind Schubert nu zeker duizend maal interessanter dan Metter nich en ik heb aan Monet en Cé zanne meer gehad dan aan het Blut und Eisen van Otto von Bis marck en aan de ballon waarmee Gambetta ooit Parijs ontvluchtte. De trein was inmiddels al voor bij San Mateo en bij Burlingame (Burlingame! This is Burlingame!) We naderden San Francisco. Een stad die vooral snel groot gewor den is door de Goldrush, en tja, die was in de negentiende eeuw... ANTWERPEN Het rondreizende RedBall Project is vanaf vandaag tien dagen te zien in Antwerpen. RedBall is een installatie van de Amerikaanse kunstenaar Kurt Perschke die wereldwijd al in tien tallen steden was te zien. Met Red Ball, een enorme rode bal in het straatbeeld, wil hij de bewoners anders laten kijken naar de plek waar ze wonen en/of werken. De bal van Perschke is in het ka der van de Zomer van Antwerpen vanaf vandaag elke dag op een an dere plek in de stad te vinden, te beginnen bij het Centraal Station. Violist Floris Willem speelt op een Vuillau- me-instrument. Hij is pas 23 jaar en vormt met pianist Pierre Feraux (1979) een stevig duo. Het samenspel is goed. De pianist neemt initiatief op het ge bied van nuances en dynamiek en de violist volgt feilloos. Het duo speelde voor een goed gevulde Grote Kerk in Groede. Opmerkelijk: er waren meer dan tien jeugdige toehoorders aanwe zig. De volgorde van het aange kondigde programma was veran derd en daardoor kwam de afwis seling van twee composities van grootmeesters met salonachtige muziekstukken beter uit. Bijna doof Beethoven schreef Sonate in c opus 30 no. 2 in de periode dat hij bijna doof was. Het werk kent energieke momenten en smarte lijke passages. Het allegro con brio vol contrasten werd stevig vertolkt en het adagio cantabile als een groot lied met een verha lende lijn. De pianist speelde soe pel en ondersteunde en stimu leerde. De begeleiding van rollen de loopjes onder de smachtende melodie van de viool was overtui gend. De sforzato's in het scherzo werden krachtig gespeeld door de violist. Deze onderstreepte het dynamische karakter van de finale. Opmerkelijk: er waren meer dan tien jeugdige toehoorders aanwezig Fritz Kreisler was de laatste vio list in de traditie van Paganini. Hij is vooral bekend geworden, omdat hij vele cadensen van vioolconcerten uitgeschreven heeft. Zijn bekendste composi ties zijn drie salonstukjes uit 1905: de Alt-Wiener Tanzweisen LiebesfreudLiebesleid en Schön Rosmarin). De Weense sfeer werd goed opgeroepen. Sentiment en virtuositeit gooiden hoge ogen in de interpretatie. Na de pauze toonde Floris Wil lem dat hij een veelbelovende vio list is die het nog ver zal brengen. Hij speelde de Chaconne uit de Par tita 2 in d van Bach. Hij schreef dit vijfdelige werk tussen 1717 en 1720 en het laatste deel, de Chacon ne, zou een soort 'tombeau' (eerbetoon/herdenking) zijn voor zijn eerste vrouw Maria Bar bara. Yehudi Menuhin vond dit werk 'De grootste structuur voor vioolsolo ooit geschreven'. Wil lem onderstreepte de specifieke eigenschappen: krachtige struc tuur, emotie en nuances. Krachti ge streken en mooie affecten, jam mer dat het instrument soms wat scherp klonk in de hoge to nen. Het was een forse overgang na Bach, maar Introduction Rondo Capriccioso van Saint-Saëns werd wel heel knap en soepel gespeeld. Het stuk is geschreven voor de vioolvirtuoos Pablo de Sarasate en alle technische foefjes zoals trillers, pizzicato, glijdende loop jes en spelen op dubbele snaren zitten er dan ook in. Het werd vir tuoos gebracht, net als de uitsmij ter Polonaise in D van Wieniaws- ki. de VEERSE 18 UNIEKE WATERWONINGEN DIRECT AAN HET VEERSE MEER vrijdag 19 augustus 2016 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Jeanette Vergouwen Recensie Zomeravondconcerten aan Zee Werken van Bach tot Kreisler. Door Floris Willem (viool) en Pierre Feraux (piano). Gehoord op 17 au gustus in de Grote Kerk in Groede. aerssens partners INFO VERKOOP: TEL. 0118 413 920

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42