Dansers voeren gevecht, vooral tegen zichzelf zeeland nazomer festival 9 Dezelfde zee Wat als de angst voor afwijzing even groot is als het verlangen naar samenzijn? dat we zeggen: 'Zullen we eens afspreken, we hebben elkaar zo lang niet gezien'. Ik heb sociaal-artistieke producties gedaan, ook veel coachings en dramaturgie. Als re gisseur ben je de vormgever en de 'mental coach' - jij maakt dat de acteurs zich goed voelen." Amos „Ik las Dezelfde zee voor het eerst vlak voor dat ik besloot naar de toneelschool te gaan. Voor deze voorstelling van het ZNF heb ik de tekst bewerkt. Het is een simpel verhaal tje, dat zich in een paar regels laat vangen. Je hebt meneer Albert Danon, een oudere belastingadviseur, zijn vrouw Nadia is net overleden. Zijn zoon Rico is op reis, op zoek naar zichzelf en zijn moeder. Rico's vriendin Dita trekt bij zijn vader in. Maar dat is het bijzondere van het boek: het verhaaltje is niet belangrijk. Wat je leest zijn gedachten, gevoelens, bespiegelingen. Soms zijn het schilderijen, soms is het muziek. Amos Oz probeert gevoelens die we allemaal kennen bloot te leggen. Mijn taak is het om in de gaten te houden dat de geest van het werk van Amos Oz in het toneelstuk overeind blijft. Het gaat over verlies, over dood, over hoe mensen zich tot elkaar verhouden. Waar sta ik in het leven? Naast wie? Hoe verandert mijn positie als iemand sterft? Dat zoeken, daar gaat het over. Ik hoop dat de toeschouwers in die zoektocht van anderhalf uur mee gaan. Als je alleen geëntertaind wilt worden, dan heb je een saaie avond, vrees ik. 'Iedereen blijft hoe dan ook alleen'. Die zin komt enkele keren terug. Ouders kinderen, broers en zussen, en nog veel meer soorten relaties: hoe dicht je ook bij iemand staat, je blijft toch altijd alleen.' Dans lijkt zo toeganke lijk, want zo expres sief. Maar toch is de danstaal zeker voor jongeren niet altijd vlot te begrijpen. Want hoe meer lichaamsbe- heersing - en moderne dan sers zijn daar meester in - hoe meer nuance en hoe meer ab stractie binnensluipt in de danstaal. Dan kun je wel eens verlangen naar iets als 'directe dans'. De Utrechtse jeugddans- groep De Dansers is een 'team' van dansers en muzi kanten. Ze spelen dansvoor stellingen, die ze zelf liever 'dansconcerten' noemen: een vanzelfsprekend samengaan van moderne dans en livemu ziek. Dans geeft het verhaal een 'lichaam', muziek voegt emotie toe en resoneert tot in de onderbuik. De groep is ex pert in de eerste kennisma king met dans en maakt (fami lie) voorstellingen voor kinde ren en (jong)volwassenen. Voor hun nieuwste productie hebben ze (al voor de 2e keer) samengewerkt met Theater Strahl uit Berlijn. The Basement heeft als on dertitel Don't Touch Me. Het is zo'n voorstelling met 'directe dans' die uitprobeert hoe mak kelijk of moeilijk het eigenlijk is om als jongeren elkaar écht te ontmoeten. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend om een ander dichtbij te kunnen laten komen. Het verlangen is er wel, maar ook een grote kwetsbaarheid. Eenzaam is niemand graag. Maar wat als de angst voor afwijzing even groot is als het verlangen naar samenzijn? Wat we zien, is aantrekken en afhouden, naderen en weg duwen. Stemmingen wisse len, rollen ook. Verwarring, frustratie, escalatie - er ont staan patronen. Steeds inten ser, enerverender, met teleur stellingen ook. De groepsbe- wegingen zijn groots en dyna misch, het partnerwerk is acrobatisch, alles altijd vol overgave. Het is aangrijpend, dit gevecht vooral tegen zich zelf. Niet per se een leuk, maar uiteindelijk wel een troostrijk en meeslepend ge danst verhaal, dat jongeren zal aanspreken. Vier dansers, twee muzikan- ten (drums en elektrische gi taar), zes alleskunners. Muzi kanten die soms meedoen in de dans, dansers die allemaal ook een instrument bespelen. Dans en muziek boeien van begin tot einde. Een mix is het, van moderne dans, capoei- ra en urban street dance. Uiteraard is er sprake van choreografie, maar onnatuur lijk of voorspelbaar wordt die nergens. Je zou het een 'orga nische' choreografie kunnen noemen, alleen zichtbaar voor wie erop uit is om hem te zien. Anders zit hij mooi weggestopt in het verhaal, zo als het ook hoort. Zodat je echt nog volop gepakt kunt worden door wat er door de dans heen eigenlijk wordt ver teld. The Basement, De Dansers, 31 augustus Schouwburg Middel burg -1 september Scheldethea- ter Terneuzen. Aanvang beide voorstellingen 19.00 uur. Dezelfde zee, naar het boek van Amos Oz. Locatie: botenloods van Scharen- dijke. Regie: Rosa Vandervost. Spel: Lucas Vandervost, Mie- ke De Groote, Jonas De Vuyst, Evgenia Brendes. Olga „Ik houd van mensen die blijven zoeken. Naast mijn vader is Jan Joris Lamers van Het Werktheater en Maatschappij Discor- dia een voorbeeld. Zoeken, benoemen waarom iets wel of niet goed is. Dat vind ik heerlijk. In het theaterwereldje ben ik te gen een muur gelopen. Ik vond heel wei nig respons. Als je een goede voorstelling wilt maken, moeten er dingen mogen mis lukken. Het is net als voetbal: speel je net jes volgens de regels, dan maak je geen fou ten maar ook geen doelpunten. Drie jaar terug werd mijn dochtertje Ol ga geboren. Ze kwam op een goed moment, ik kreeg de gele genheid om de vraag te stellen: moet ik doorgaan met het thea ter? Die vraag heb ik nu beant woord. Er is zoveel spel dat ge speeld moet worden. Door mijn dochter sta ik opeens op een ander punt in het leven. En kan ik niet meer terug." ZATERDAG 13 AUGUSTUS 2016 niet ver van de zee woont meneer Albert Danon alleen hij houdt van olijven en zoute kaas een zachtaardige man belastingadviseur onlangs, op een ochtend, overleed zijn vrouw Nadia aan eileiderkanker ze liet jurken na een make-uptafel kleedjes geborduurd met dunne zijde de enige zoon Rico Danon is op reis beklimt een rotswand in Tibet aan zee is de zomerochtend warm en vochtig maar daar in de bergen valt de avond een lage mist kruipt in de spleten een snijdende wind jammert alsof hij leeft en het dovende licht lijkt steeds meer op een nare droom het pad splitst zich hier in twee takken de ene steil de andere minder op de kaart duidt niets op de tweesprong en de avond die valt en de wind die schiet met scherpe hagel dwingen Rico te kiezen op zijn gevoel tussen het korte en het gemakkelijke pad hoe dan ook, meneer Danon staat straks op en zet de computer uit hij gaat bij de hoek van het raam staan op de binnenplaats zit een kat op een hek heeft een hagedis gezien Rosa Vandervorst: „Als je een goede voorstelling wilt maken, moe ten er dingen mogen mislukken." foto de nwe tijd In The Basement proberen de dansers uit hoe gemakke lijk of hoe moeilijk het is om elkaar écht te ontmoeten. FOTO JÖRG METZNER Willem Nijssen Rosa Vandervorst re gisseert Dezelfde zee van Amos Oz.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 74