De likes lijken van levensbelang Gerbrand Bakker zeeland nazomer festival 7 Digitale wereld heeft ook eenzaamheid tot gevolg jeugdnovelle Perenbloemen bloeien wit (1999). In 2010 volgde de roman De om weg. Andere boeken van zijn hand zijn het dieren- dagboek Ezel, schaap en tu reluur (2009) en het Winter boek (2011). In de jaren er na maakte Bakker een schrijfcrisis door. Die pe riode komt uitgebreid aan bod in het dagboek Jasper en zijn knecht, dat onlangs in de reeks Privé-domein verscheen. Juni (2009) is de derde ro man van Gerbrand Bakker (Wieringerwaard, 1962). In 2006 maakte hij zijn literai re debuut met Boven is het stil, over een boer die zijn zieke vader 'naar boven' verhuist om zijn eigen le ven een nieuwe wending te geven. Het boek groeide uit tot een groot succes en won meerdere prijzen. In 2013 ging de verfilming ervan door Nanouk Leopold in In bloedrode letters schrijft MC Vincent het woord li kes op de buik van danse res Agnes Philipsen. Alsof het aantal likes dat ze krijgt, of geeft, van levensbe lang is. Een confronterend beeld uit de dansvoorstelling SMART van dansgezelschap Aya. Een voorstelling waarin het mobieltje centraal staat. Een voorstelling ook waarin het mobieltje aan móet. Inlog gen, appen, selfies sturen; het publiek doet mee. Moet mee. Mee in de digitale ratrace van social media; selfies, likes en bytes. Berichtjes en selfies van uit de zaal, Facebookpagina's en selfies van de dansers zijn te zien op een groot scherm achter de dansers. 'Zullen we een X afspreken?' De liefde voor het mobieltje maar ook de afhankelijkheid ervan komen voorbij in SMART. Vier dansers en een MC houden het publiek een selfie voor via dans, projecties en geluid. Een ode aan, maar misschien ook een parodie op de smartphone 'Ik hou van haar met heel mijn hart en ziel, ik ben verliefd op mijn mo biel' Jongeren „Ik wilde iets maken dat appel leert aan de belevingswereld van jongeren. Mobieltjes, social media," vertelt Wies Bloemen (artistiek leider Aya). Zij deed de choreografie samen met Jaakko Toivonen (So you think you can dance). Bloemen: „De smartphone is het uitgangspunt. Wat bete kent die in je leven? Is die tele foon je leven geworden? Ik ben me gaan verdiepen in de digitale wereld. De snelheid, de veelheid aan contacten. Maar ook de eenzaamheid die daaruit voortvloeit. Want er is geen echt contact, geen fysiek contact. Je raakt elkaar niet aan. Het is communicatie op een heel ander niveau. Ik ben wel geschrokken van de afhankelijkheid van het mo bieltje. Zonder ben je ner gens." „Het was voor mij ook inte ressant om een live-voorstel ling te maken. De interactie met het publiek is spannend. Hoe gaat dat. Reageren ze wel? Tot mijn verbazing doen jongeren echt mee. Ze sturen berichtjes, foto's, reageren op wat ze zien. We nodigen ze aan het begin van de voorstel ling ook uit op het podium. Tussen de dansers. Die nemen het later over en het publiek kijkt dan verder vanuit zijn stoel." Wisselwerking Bloemen is tevreden met het resultaat. „Het was voor mij ook fijn om samen te werken met Jaakko. Hij is een stuk jonger en komt uit de wereld van de showdans. Hij wilde het soms te mooi. Ik wil dat het bijt, dat het rauw is. Die wisselwerking was goed." „Ik zoek eerlijkheid, oprecht heid. Bij het publiek en zeker in mijn voorstellingen. SMART is ook zo. Explosief soms, niet naar binnen ge richt. Confronterend ook." La chend: „Nee, ik ben hier hele maal nog niet klaar mee. Er zit een vervolg in. Ik wil hier meer mee." SMART, dansgezelschap Aya, 1 september Stadsschouwburg Middelburg, 2 september Theater De Mythe Goes, aanvang 19.00 uur. première. De opnamen vonden grotendeels in Zee land plaats. In 2007 verscheen van Bak ker een herdruk van zijn hun goeddunkt. Hij vindt een voorstel ling echt iets anders. Dat hij er zo met af stand naar kan kijken, vind ik wel gul van hem." De schrijver, die een bijrol had in de verfilming van Boven is het stil, zal ook zijn opwachting wachten in Ar- nemuiden. „Maar niet als acteur", verze kert Kodde. Naast de vijf personages - de moeder, de vader en de drie zonen - is er een vir tuele zesde: de vijfjarige kleindochter Dieke, die te midden van het zware zwij gen in haar onbevangenheid wél de vra gen stelt die ertoe doen. „We gaan haar projecteren op de wand, als een soort tweedimensionaal wezen. Daardoor komen de twee meis jes in het verhaal ook een beetje over el kaar heen te liggen: de dochter die niet dood had mogen gaan en de kleindoch ter die van Anna haar plaats niet mag in nemen." Huibert-Jan Vader schreef de muziek voor Juni. Kodde: „Het is een koraal. Dat geeft het stuk een soort kerkgevoel. Dat vind ik ook passend. Net als de kerk is theater een plek om je te verhouden tot de existentiële zaken die je in je leven te genkomt." Het verhaal van Bakker speelt zich af in Wieringerwaard. „Toch voelt de voor stelling heel Zeeuws. Dat komt door de herkenbaarheid ervan. Ilse Uitterlinden, die Anna speelt, komt uit Vlaanderen, maar zal in het stuk een soort Zeeuws- Vlaams spreken. Bram Kwekkeboom, haar man in de voorstelling, gebruikt ook zijn Zeeuwse tongval. Door de taal en de muziek van de plek mee te ne men, kom je nog meer in de klei te recht." Juni, regie en bewerking: Annelore Kodde Spel: Ilse Uitterlinden, Bram Kwekkeboom, Fabian Jansen, Jonas Leemans en Hylke van Sprundel. ZATERDAG 13 AUGUSTUS 2016 Annemarie Zevenbergen Onderhuidse woede en pijn bepalen de fa milieverhoudin gen in de loca tievoorstelling Juni. FOTO LEX DE MEESTER A In de interactieve dansvoorstelling SMART staat de mobie le telefoon centraal, foto ben van duin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 72