6 zeeland nazomer festival Over verzwegen verdriet gaat het, over woede zonder woorden. Annelore Kodde bewerkte zelf de roman Juni van Gerbrand Bakker tot een locatievoorstelling die in meerdere opzichten heel dicht bij haar staat. M Juni Hoe men elkaar in een greep houdt, is heel herkenbaar én absurd, maar wel op een leuke manier boerderij Oranjepolder Arnemuiden 23 (try-out), 24 (premiè re), 25 t/m 27 aug, 30, 31 aug, 1 t/m 3 sep, k. 20.30 uur. A en trieste gebeurtenis houdt de gemoederen in een familie decennia later nog altijd bezig. Anna en Zeeger Kaan verliezen in 1969 hun tweejarige dochter Han- ne bij een tragisch incident. Als de rest van het gezin bijna veertig jaar later bij een is op de ouderlijke boerderij, inmid dels bestierd door oudste zoon Klaas, heeft Anna zich met een fles advocaat en een pak bokkenpootjes teruggetrok ken op de strozolder. Ze blijft weigeren naar beneden te komen, om maar niet te hoeven praten over wat er destijds is gebeurd. Ook over onderlinge wrijvin gen wordt binnen de familie vooral ge zwegen. Hier heerst woede zonder woor den. Het is, in kort bestek, het verhaal van de roman Juni van Gerbrand Bakker. Een prachtig gegeven, vindt regisseuse Annelore Kodde, die het boek bewerkte tot een locatievoorstelling voor het Zee land Nazomerfestival. „Hoe zo'n gebeur tenis doorwerkt en men elkaar in een greep houdt, is heel herkenbaar én ab surd, maar wel op een leuke manier. De wijze waarop mensen manoeuvreren binnen zo'n overlevingsmechanisme en de bokkensprongen die ze maken om maar niet op de hete plaat terecht te ko men, vind ik buitengewoon komisch." In 2009 maakte ze al een theaterbe werking van Boven is het stil, de roman waarmee Ger- band Bakker drie jaar eerder een dave rende entree maak te in de Nederland se literatuur. Kod de is geraakt door Annelore Kodde: „Ik kom graag op de boerderij van de jongste broer van mijn vader, in de Oranjepolder bij Arnemuiden." foto lex de meester zijn werk. „Dat heeft te maken met de agrarische setting en met zijn dialogen. Het draait om een manier van communi ceren - en vooral niet communiceren - over wat onderhuids broeit, die ik ge woon snap. Een soort herkenning." Eigen levensloop Kodde wisselt 'stadse' stukken, met praatgrage Woody Allen-achtige perso nages, af met voorstellingen waarin de stilte van het platteland heerst. Dat con trast zit ook in haar eigen levensloop. Ze werd geboren in Duitsland, als dochter van ouders met Zeeuwse wortels. Haar vader, een landbouwingenieur, overleed al toen ze vijf was. Haar moeder besloot toen terug te gaan naar Nederland, maar had een dubbel gevoel over Zeeland. „Zelf heb ik altijd in steden gewoond, maar ik zoek ook graag de stilte. Ik kom graag op de boerderij van de jongste broer van mijn vader, in de Oranjepol der bij Arnemuiden. Ik voel me hier heel erg thuis. Ik ben in Göttingen gebo ren, maar dat is niet mijn thuisplek. Als mensen vragen waar ik vandaan kom, dan zeg ik: Utrecht en Zeeland. Zeeland is steeds meer mijn tweede thuis gewor den." Het is ook die boerderij van haar oom, Jo Kodde, waar Juni wordt opgevoerd. „In de tijd van Boven is het stil heb ik al gezegd: dit is de perfecte locatie om een grote locatievoorstelling te maken. Nu komt voor mijn gevoel alles bij elkaar." Roman Aanpassingen zijn bij de transformatie van boek naar theater onvermijdelijk. „Je componeert uiteindelijk toch iets an ders", zegt Kodde. „Ik heb bijvoorbeeld de focus echt op het gezin gelegd. De an dere personages in het boek vallen daar door weg." In de roman is het meisje omgekomen door een auto-ongeluk. In de voorstelling is ze verdronken. „Daar door valt het nog meer onder de verant woordelijkheid van de moeder. Dat maakt het veel dramatischer." Het is een opmerkelijke verandering, want ook het broertje van Bakker zelf verdronk op jonge leeftijd. „Ik heb wel gevraagd aan Gerbrand wat hij van de veranderingen vond. Hij zegt: mijn boek is af, anderen moeten ermee doen wat Rolf Bosboom Binnen de familie wordt vooral gezwegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 71