Suikerland bijna mooi van malaise Maat voor maat zeeland nazomer festival 5 In de geest van Montaigne: We leven op een kloot modder en denken de hemel te bevolken Iedereen worstelt om aan dat spookbeeld te ontkomen hoeft ook geen leger blauw op straat te ko men omdat ik een keer zonder handen fiets. Er moet evenwicht zijn tussen vrij heid en gebod. In dat opzicht is de weeg schaal van vrouwe Justitia een mooi attri buut. Daarmee zegt ze niets over vrijheid of onvrijheid, goed of kwaad. De weeg schaal zegt veel over het geven van vrij heid. Vrijheid geven, dat is de kern van het stuk." „Maat voor maat is geen kernstuk van Sha kespeare. Geen Hamlet of King Lear. Het is een 'problem play', en dat is aangenaam. Het eerste deel is een beschouwelijk exposé over vrijheid en onvrijheid. Het tweede deel is een soort van de pot gerukte afwik keling van een bizar plot. De hoofdpersoon wordt verliefd op de zus die haar broer vrij wil pleiten, en die zus is ook nog eens een non. Monty Python had het niet beter kun nen bedenken." „Dit jaar speel ik drie keer Shakespeare: Maat voor maat, Othello en Richard III. Waar om is Shakespeare een groot dichter? Je kunt net zo goed vragen: waarom moeten mensen naar Bach luisteren? Ach, niks moet. Shakespeare kan de menselijke condi tie op een metafysische - bovennatuurlijke - wijze verwoorden. Het toneelstuk dat we hier in Veere spelen is zowel aards als he mels. Ik kan niet zeggen dat het Shakespea re's beste stuk is. Maar er zitten zeker grand-cru scènes in. Nee, we brengen niet Mien Dobbelsteen op de planken. Maar of het een mooi stuk is? Montaigne zou zeg gen: niets is eenduidig. Kijk, als ik naar een expositie ga, kom ik buiten en zeg ik: dat was mooi. De volgende dag kan ik rustig zeggen, dat ik er niets aan vond. Daarin be staan geen granieten standpunten. De mens moet vloeibaar zijn." Suikerland was vorig jaar de mid-season produc tie van Theaterproduc tiehuis Zeelandia. En zoals met alle toneelstukken leefde de voorstelling niet langer dan zijn speellijst. (Zelfs speciaal geregisseerde tv-registraties halen het op geen stukken na bij een live-opvoering.) En dat was jammer, toen, want Sui kerland is een sterke voorstel ling, die inpikt op een mo dern en actueel gevoel van ontheemding. Mooi dus, dat het na ander halfjaar toch nog tot een repri se komt. Op locatie nog wel, al verwacht ik niet dat de (za kelijke) plaats veel zal toevoe gen aan de (emotionele) bele ving. In Suikerland ontmoeten wij drie mensen: dertigers die te weinig in huis hebben om ste vig in het leven te staan. De oorzaak daarvan is wel telkens een andere, maar het zijn niet de feiten die tellen. Het is het gevoel. Het gevoel zo ver afge dreven te zijn van wie je bent, van wie je had kunnen zijn, of had moeten zijn. Axel, de zoon van een advocaat die het in hectisch Amsterdam nét niet rooit. Zijn zus Mila, die na hartproblemen de droom van private bankier heeft moe ten opbergen nog voordat ze zelfs maar in dat grootstedelij ke wereldje was aanbeland. Axels vriendin tenslotte, die geen andere rol krijgt toebe deeld dan enkel 'de vriendin' en 'de aanstaande'. Niemand wil onbeduidend zijn, iedereen worstelt om aan dat spookbeeld te ontkomen. En gebruikt daarbij juist de an der om zover te komen. Met zoveel 'familie' in de verhoudingen is het, dat zal wel duidelijk zijn, vooral een strijd zonder bloed, een verba le confrontatie. Van hoge bluf tot lage minachting. Dat de tekst (in opdracht) afkomstig is van woordmagiër Peer Wit- tenbols, helpt daarbij. Het is wonderlijk, hoe de dubbele bodems die je in het dagelijk se leven bijna altijd ontgaan, hier zo helder waar te nemen zijn. Het wordt bijna mooi van malaise. Mooi van lelijkheid, dat zou ook kunnen gelden voor de vormgeving. Het huis van de zus, waar de confrontatie zich afspeelt, heeft onwezenlijk moderne trekken. Grote felle kleurvlakken in vloekende pri maire tinten, Idem voor de kostuums in strak blauw, geel, zwart. Licht zoals licht nooit in een huis aanwezig is, recla- me-achtig. Waar van onwaarachtig heid, aangenaam van ongenoe gen, bevrijdend van beklem ming, zo kan een verhaal dus ook verteld worden. Het effect is verrassend. Suikerland gaat je daarom gegarandeerd nog een hele tijd bijblijven. Suikerland, 27,29,30,31 augus tus en 1,2,3 september. Aanvang 18.45 uur. Locatie: Theaterzaal van het Waterschapskantoor. Vertrek te voet vanaf het Abdij plein in Middelburg. ZATERDAG 13 AUGUSTUS 2016 Koen de Sutter was in 2009 al te zien op het Nazomerfestival met Onder het melkwoud, foto LEX DE MEESTER Fragment uit scène 4: Isabella, de zus van de ter dood veroordeelde Claudio, komt op audiëntie bij Angelo, de plaatsvervanger van de hertog. Isabella: Ik kom om te weten wat u hebt beslist Angelo: Ik had beslist liever dat ze het al wist, dan dat ze het komt vragen. Uw broer kan niet in leven blijven. Isabella: God beware u. Het zij zo. Angelo: Toch kan hij nog een tijdje in leven blijven, misschien wel zo lang als u of ik. Toch moet hij sterven. Isabella: Door uw vonnis? Angelo: Ja. Isabella: Wanneer? Zodat hij zich in de tijd die hem rest kan voorbereiden en zijn ziel niet onrein hoeft te blijven. Angelo: Hoe verfoeilijk, die vuile omstandigheden! Het schenken van vergiffenis van iemand die een menselijk schepsel aan de natuur heeft ontroofd, is hetzelfde als het kwijtschelden van straf aan wie God lastert. Isabella: Volgens het hemels recht is dat zo, maar niet volgens het aardse. Angelo: Vindt u dat? Dan zal ik u snel van repliek dienen. Wat had u liever? Dat uw broer nu moet sterven volgens de meest strikte wet? Of dat u - om hem te redden - uw lichaam zou moeten over geven aan diezelfde zoete onkuisheid als de maagd die hij bevlekt heeft? Isabella: Ik zou liever mijn lichaam schenken dan mijn ziel. Angelo: Ik heb het niet over uw ziel, want onder dwang bedreven zonden worden enkel geteld, niet aangerekend. Isabella: Wat zegt u? Angelo: Nee, ik sta daar niet voor in: want ik kan wat ik zeg ook tegenspreken. Antwoord mij op het volgende: als ik - als spreekbuis van de wet het doodvonnis uitspreek over uw broer, kan er dan misschien uit naastenliefde geen zonde bedreven worden? Isabella: Bedrijft u die zonde dan, alstublieft. Mijn ziel zal er de verantwoordelijkheid voor dragen, dan is er helemaal geen zonde, maar naastenlief de! Angelo: Bedrijft u die zonde dan, alstublieft. En laat uw ziel er de verantwoordelijkheid voor dra gen, dan zal de zonde de naastenliefde in even wicht houden. Isabella: Als om zijn leven smeken zonde is, dan zal ik die dragen. Als het inwilligen van mijn ver zoek zonde is, dan zal ik elke ochtend bidden dat die zonde bij mijn fouten wordt aangerekend, zo dat u er geen enkele verantwoording voor af moet leggen. Dit fragment is overgenomen uit: William Shakespe are, Maat voor maat, uitgave van de Drvkkery, ver taling Alex Mallems, 112pagina's, 10,- euro. Willem Nijssen In Suikerland draait het om de twijfels, angsten en hoop van drie dertigers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 70