Koen De Sutter. We zagen hem al in het containerdecor bij de Schelphoek. Het
was 2009, hij speelde voor het ZNF samen met Jan Decleir Onder het
melkwoud. Twee jaar daarvoor deed hij in Zeeland de regie van De Dikke van
Dale met Bram Kwekkeboom. Dit jaar keert Koen De Sutter terug in Zeeland. Nu
om voor het Nazomerfestival de openingsvoorstelling Maat voor maat in de
Grote Kerk van Veere te regisseren.
4 zeeland nazomer festival
r Maat voor maat
Je volgt de letter van
de wet, of de geest
van de wet. Voor
beide partijen valt
iets te zeggen
Grote Kerk Veere
22 (try-out) 23 (première)
24, t/m 27 aug, 30 en
l 31 aug, 1 t/m 3 sep,
jk 20.30 uur.
flat voor maat is
één van de minder
bekende stukken
van Shakespeare,
geschreven in 1603
of 1604. Het draait
om politiek, reli
gie, rechtvaardigheid, machtswellust,
medelijden. Het is een komedie, mis
schien zelfs eerder nog een tragikome
die, vanwege de tragiek en de ernstige
toon. Na dit stuk schreef Shakespeare
zijn grote tragedies, waarmee hij wereld
beroemd werd: Othello, King Lear, Mac
beth. Koen de Sutter (1966) regisseert
voor het Nazomerfestival Maat voor
maat in Veere.
Maat voor maat
Angelo, de vervanger
van de hertog van We
nen, ontpopt zich als
een strenge puritein
die oude wetten op
het inperken van
seksualiteit nieuw
leven inblaast. De jonge Claudio, die zijn
verloofde zwanger maakt, is het eerste
slachtoffer: hij wordt ter dood veroordeeld.
Claudio's zus Isabella staat op het punt het
klooster in te gaan. Ze smeekt Angelo om
genade voor haar broer. Angelo wil ingaan
op haar verzoek in ruil voor seks.
De Sutter speelde afgelopen jaar Mon
taigne, de Franse filosoof en essayist uit
de 16de eeuw. De recensies waren lovend
tot jubelend. De Sutter: „Met Montaigne
ben ik een jaar of twee, drie bezig ge
weest. Hij heeft me rust gebracht. Wijs
heid ook. Door mededogen te hebben
met de ongrijpbaarheid van alles. Que
saisje, dat is zijn motto. Weten wij dat
we niets weten? Nee, zelfs dat weten we
niet. Onze ratio is daartoe ontoereikend.
We denken dat wij het middelpunt van
het universum zijn. In de geest van Mon
taigne: een mens ligt onmiddellijk te ker
men van de pijn en is tegelijk vol van
hoogmoed. We leven op een kloot mod
der en denken de hemel te bevolken.
Montaigne overleed in 1592. Shakespeare
heeft de Engelse vertaling van zijn essays
gelezen. Hij verwijst ernaar, ook in Maat
voor maat. Het stuk speelt in Wenen, het
hart van het Heilige Roomse Rijk. Dat
moet wel, omdat de Engelse koning Ja
mes I het schrijven over religie in zijn
rijk heeft verboden. Door als setting Ve
rona, Mantua of Wenen te kiezen, werd
die censuur omzeild."
Genieten
„De thema's van Shakespeare zijn tijd
loos. Hij veroordeelt het puritanisme.
Hij toont net als Montaigne het onver
mogen om te besturen. De beschouwin
gen zijn niet christelijk of katholiek,
maar epicuristisch. De epicuristen zeg
gen: de dood is onvermijdelijk, maar je
moet toch wel van het leven genieten.
Met mate, dat is het belangrijkste dat ik
eraan toevoeg, met mate. Laat ik het zo
zeggen: als ik in de woestijn voor een
rood licht sta, en ik zie niemand aanko
men, moet ik dan blijven staan? Nee,
dan rij ik door. Je volgt de letter van de
wet, of de geest van de wet. Voor beide
partijen valt iets te zeggen. Je kunt kin
deren niet laten opgroeien in een maat
schappij van bandeloosheid. Maar er
Jan van Damme