Koen De Sutter. We zagen hem al in het containerdecor bij de Schelphoek. Het was 2009, hij speelde voor het ZNF samen met Jan Decleir Onder het melkwoud. Twee jaar daarvoor deed hij in Zeeland de regie van De Dikke van Dale met Bram Kwekkeboom. Dit jaar keert Koen De Sutter terug in Zeeland. Nu om voor het Nazomerfestival de openingsvoorstelling Maat voor maat in de Grote Kerk van Veere te regisseren. 4 zeeland nazomer festival r Maat voor maat Je volgt de letter van de wet, of de geest van de wet. Voor beide partijen valt iets te zeggen Grote Kerk Veere 22 (try-out) 23 (première) 24, t/m 27 aug, 30 en l 31 aug, 1 t/m 3 sep, jk 20.30 uur. flat voor maat is één van de minder bekende stukken van Shakespeare, geschreven in 1603 of 1604. Het draait om politiek, reli gie, rechtvaardigheid, machtswellust, medelijden. Het is een komedie, mis schien zelfs eerder nog een tragikome die, vanwege de tragiek en de ernstige toon. Na dit stuk schreef Shakespeare zijn grote tragedies, waarmee hij wereld beroemd werd: Othello, King Lear, Mac beth. Koen de Sutter (1966) regisseert voor het Nazomerfestival Maat voor maat in Veere. Maat voor maat Angelo, de vervanger van de hertog van We nen, ontpopt zich als een strenge puritein die oude wetten op het inperken van seksualiteit nieuw leven inblaast. De jonge Claudio, die zijn verloofde zwanger maakt, is het eerste slachtoffer: hij wordt ter dood veroordeeld. Claudio's zus Isabella staat op het punt het klooster in te gaan. Ze smeekt Angelo om genade voor haar broer. Angelo wil ingaan op haar verzoek in ruil voor seks. De Sutter speelde afgelopen jaar Mon taigne, de Franse filosoof en essayist uit de 16de eeuw. De recensies waren lovend tot jubelend. De Sutter: „Met Montaigne ben ik een jaar of twee, drie bezig ge weest. Hij heeft me rust gebracht. Wijs heid ook. Door mededogen te hebben met de ongrijpbaarheid van alles. Que saisje, dat is zijn motto. Weten wij dat we niets weten? Nee, zelfs dat weten we niet. Onze ratio is daartoe ontoereikend. We denken dat wij het middelpunt van het universum zijn. In de geest van Mon taigne: een mens ligt onmiddellijk te ker men van de pijn en is tegelijk vol van hoogmoed. We leven op een kloot mod der en denken de hemel te bevolken. Montaigne overleed in 1592. Shakespeare heeft de Engelse vertaling van zijn essays gelezen. Hij verwijst ernaar, ook in Maat voor maat. Het stuk speelt in Wenen, het hart van het Heilige Roomse Rijk. Dat moet wel, omdat de Engelse koning Ja mes I het schrijven over religie in zijn rijk heeft verboden. Door als setting Ve rona, Mantua of Wenen te kiezen, werd die censuur omzeild." Genieten „De thema's van Shakespeare zijn tijd loos. Hij veroordeelt het puritanisme. Hij toont net als Montaigne het onver mogen om te besturen. De beschouwin gen zijn niet christelijk of katholiek, maar epicuristisch. De epicuristen zeg gen: de dood is onvermijdelijk, maar je moet toch wel van het leven genieten. Met mate, dat is het belangrijkste dat ik eraan toevoeg, met mate. Laat ik het zo zeggen: als ik in de woestijn voor een rood licht sta, en ik zie niemand aanko men, moet ik dan blijven staan? Nee, dan rij ik door. Je volgt de letter van de wet, of de geest van de wet. Voor beide partijen valt iets te zeggen. Je kunt kin deren niet laten opgroeien in een maat schappij van bandeloosheid. Maar er Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 69