Wat doet een kas in de kerk? U 16 ZEELAND Zomeratelier 2016 is ijzersterke tentoonstelling Wie ben jij? is de vraag waarmee vijf kunstenaars deze zomer in het CBK Middelburg aan het werk gingen. Een opmaat naar de manifestatie Fagade. Een week werken in een min of meer open bare ruimte. Dat vraagt voorbereiding. Maar het uiteindelijke werk ontstaat ter plekke. Bij goede kunstenaars levert dat iets extra's op. Het werk voegt zich dan niet alleen naadloos in de ruimte, maar geeft de plek soms letterlijk een extra dimensie. Het zomeratelier 2015 - met het zelfde thema - leidde in mijn ogen tot een ijzersterke tentoon stelling. De mix van ruimtelijk en tweedimensionaal werk maakt op nieuw de verwachting waar. Bij binnenkomst al. Als ik aanloop te gen de gestalten die Johanna Sch- weizer voor één van de wanden hing die de ruimte verdelen. Ge haakte figuren, ietwat griezelig, wit en rood. Eromheen lopend zie ik dat de rode gestalte de witte doorsnijdt. Alsof die er bezit van wil nemen. De witte lijkt een vrouw, maar heeft ook mannelijke geslachtskenmerken. De rode oogt puur man. Een krachtig beeld van wie wij zijn. Mensen in strijd met onszelf. Of de ander? Mens Soms zijn we kwetsbaar, zoals de liggende mens uit witte stof die Ans Couwenberg op een andere wand bevestigde. Met erboven half transparante stroken papier waardoorheen op de wand gete kende en geplakte koppen scheme ren. Herinneringen, dromen, ge dachten? Of steeds andere vor men van die ene mens die we in wezen allemaal zijn? Is het beeld de aarde zelf, waarop de bomen groeien die Couwenberg als schimmen op het loshangende pa pier laat opdoemen. 'Wie ben jij?' Een glimp in de eeuwigheid? Dat raakt aan de bij drage van Joost Krijnen. Op een 'sokkel' van opgespannen schilder slinnen liggen botten en vruchten van lichte, ongeglazuurde klei. Het lijkt een altaartje, of een graf steen, een herinnering aan het le ven dat zich vertoont als sporen van lijnen en vlekken op de wand en op papier. In zwart tape een vo gel zittend op een lijn, een andere een cirkelbaan vliegend. Leven en dood. Stil en indrukwekkend op geroepen, met heel puur materiaal gebruik. Ook de vloer is goed gebruikt. Tjalling Quinten Mulder toont er bergjes witte materie, het zou De mix van ruimtelijk en tweedimensionaal werk maakt opnieuw de verwachting waar gips kunnen zijn, soms ruw van oppervlak, soms uit gestolde lagen opgebouwd. Pas na een tijdje ont dek ik handafdrukken in de ver der diffuse materie. En zie ik de uitgespaarde vorm van een been, of een zitvlak. Mulder heeft steeds een ander deel van zijn lichaam zichtbaar gemaakt in de materie. Hij verbeeldt als het ware onze voetafdruk. Wij (ver)vormen de aarde, maar verdwijnen uiteinde lijk. Misschien maar goed ook? On dertussen leven we ons leven. Met elkaar op reis door een onbekend gebied, onszelf en anderen schep pend én aantastend. Kars Persoon tekende een door de ruimte buitelende stoet. Een ge raffineerde combinatie van aandui den en weglaten. Beweging en te genbeweging. Gevoel en ratio. Me tafoor voor de mensheid en tege lijk beeld van de vormen die wij aannemen tijdens onze reis door het leven. Die sommigen brengt tot frustratie en verbittering. Indrukwekkend en bijna sur reëel opgeroepen door Marcel War- menhoven. Hij transformeerde piepschuim, textiel en stengels van bereklauwen tot een monster dat een stroom van kralen en zee wier uitbraakt. Een woedende kop, een rug van beschermende camouflagestof, de buik zacht en licht, de armen ingehouden. Het kwaad vervaarlijk grommend, maar nog net ingetoomd door een aangetast verstand. Hier is de strijd nog niet beslist. Dat biedt hoop. Waar een week vakantie in het Reestdal al niet toe kan leiden. Ds. Henk de Ruiter wisselde zijn PKN-gemeente hier in Zeeland in voor die van IJhorst-De Wijk en vertelt mij daar met hart en ziel over de aanpassing van de kerk in Gapinge, waarbij hij in 2011 betrok ken was. „Je moet er eens gaan kij ken." Vooraf probeer ik mij een voorstel ling te maken van het glazen geheel dat naar zijn zeggen in de kerk is ge realiseerd en het gebouw multifunc tioneel maakt. „Het is een soort kas, met een vergaderruimte, keuken en dergelijke." Een kas tsja, dat prik kelt mijn fantasie. Een kerkenraad die in een kas aan het werk is. Zou den de ideeën die zij ontwikkelen Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk met dezelfde zorg worden omringd als in een kas waar iemand zijn groenten zaait, verspeent, uitplant en tot volle wasdom brengt, oogst? Ik houd van groenten, ook prille kiem- groenten laat ik graag mijn smaakpa pillen prikkelen. Maar zelfs zover komt het niet met de 'moestuintjes' die ik tot leven had kunnen wekken. Bij mij gaan plastic planten nog dood. Ik wens ze in Gapinge een be ter lot toe met het geestelijk voedsel. Wanneer ik in Gapinge met de deur in huis val sta ik gelijk in de ruimte waarover De Ruiter sprak. Het is inderdaad een kas: rechthoe kig met een puntdak en opgetrokken uit staal en glas. Rechts van de in gang ligt de keuken en bergruimte, links de toiletten en ingang aan de Noordzijde van de kerk. En het is mooi. De ruimte is transparant, je ziet de hele kerk, maar vanuit een soort geborgenheid van een kleinere zorgvuldig geconstrueerde, aange naam ingerichte, verwarmde en ver lichte ruimte. Het is bijzonder wat de kas met de kerk doet. Het heeft iets huiselijks, de ruimte waar Wim Van Tatenhove mij koffie serveert, fo toboeken doorbladert en informatie geeft over hoe het zo is gekomen. Zo als in veel kerkelijke gemeenten loopt ook op Walcheren rond de eeuwwisseling de kerkgang terug en het is na het ontstaan van de PKN niet haalbaar om in Gapinge twee kerken open te houden. Het besluit valt om de hervormde Torenkerk te handhaven. Dat was voor de gerefor meerden een hard gelag. Zij hadden een gebouw dat van alle gemakken voorzien was, terwijl de Torenkerk vooral monumentaal en kerk was. De afspraak wordt dat de opbrengst van de ene kerk in de andere kerk geïnvesteerd mag worden. De Ruiter, destijds de predikant, laat het zich geen twee keer zeggen. Hij is tenslot te ook bouwkundige. In gedachten zie ik hem in de pastorie knutselen: hij ontwerpt, bouwt eigenhandig een maquette en maakt letterlijk vui le handen. De betrokkenheid van ge meenteleden is sowieso enorm groot. Natuurlijk verdienen professio nals er wat aan, maar de winst ligt vooral in de gemeenschapszin waar in de klus resulteert. Ik heb het wonder van Gapinge ge zien. Nu het dorp 800 jaar bestaat is er in de Torenkerk een expositie inge richt over het dorp én haar kerk. Wie wil kan er op dinsdag (middag) en za terdag binnen lopen en zelf ervaren wat een kas in de kerk doet. zaterdag 13 augustus 2016 Vijf visies vol hoop op een nog niet besliste strijd Nico Out RECENSIE A Werk van Johanna Schweizer, Tjalling Quinten Mulder (vloer) en Kars Persoon (wand), fotosnicoout Zomeratelier 2016 Tof en met 4 september. Wie ben jij? CBK Zeeland. Maandag tot en met vrij dag 09.00 -17.00 uur. Finissage werkperiode 19/8,16.00 uur. A Het 'monster' van Marcel War- menhoven. José Baars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44