Maar hoe worden kijkcijfers gemeten? 'De tv stond een paar jaar continu op RTL' SHOW CULTUUR 25 Kabelaars als Ziggo en KPN worden steeds machtiger met al die kijkkennis Wie knoeit met de feiten is panellid-af sprek te zijn over het verkrijgen van meer meetbare informatie. „Binnen nu en tien jaar geldt de huidige standaard van de SKO niet meer. Dat is een gegeven", stelt hij. Habets verwerpt de opvatting dat RTL geen baat zou hebben bij een nauwkeuriger meetsysteem. „Ik zeg het even héél plat, maar als we alle kij kers kunnen meten, kunnen we toch ook meer verkopen?" Ziggo geeft toe op een berg waardevolle kijkersinfor- matie te zitten. „In theorie dan. Die cijfers zijn er. Dat is nu nog niet geor ganiseerd, maar daar gaan we wel over nadenken", zegt director content products William Linders. De toe komst? Ziggo-klanten vooraf vragen of de informatie uit hun digitale tv-kastje mag worden gebruikt. Net als het accepteren van cookies op web sites. Zodra die weg vrij is, kan zelfs reclame op maat worden aangeboden. Director brand positioning Nico Rijkhoff van Ziggo geeft een voor beeld van wat mogelijk is bij meer ac curate kijkcijfers. „Als de adverteer der weet dat de klant dol is op docu mentaires over het Midden-Oosten, maakt het niet uit dat er 'maar' 60.000 mensen keken. Want je weet dan exact wie die kijkers zijn, wat je doelgroep is." Zo kunnen straks kijkers naar bij voorbeeld The Voice of Holland in recla metijd verschillende spotjes te zien krijgen. „Het is aannemelijk dat dit binnen nu en tien jaar gebeurt", ant woordt William Linders van Ziggo. NEPKIJKER PANEL zaterdag 13 augustus 2016 44 Niemand die precies kan zeggen hoe accuraat en be trouwbaar de cijfers zijn. Ze worden gebaseerd op 'slechts' 1.250 uitgedeelde meetkastjes die worden be diend door de tv-kijker zelf. Schakelen die mensen ook telkens braaf hun kastjes aan en uit? En als de tv aan staat, kijken ze dan ook echt? Turen mensen tegen woordig niet dikwijls naar hun telefoon of tablet? Mediakenner Ruud Hen driks, die ooit RTL lanceer de in Nederland, komt met een treffende anekdote. „Toen ik programmadirec teur van RTL was, ving ik op dat de moeder van Dieu- wertje Blok zo'n kijkcijfer kastje had. Ik zocht haar op en bood haar een spiksplin ternieuwe televisie aan. Gra tis, namens RTL. Maar of ze dan wel die oude, waaraan dat kastje gekoppeld was, op RTL 4 wilde laten staan. Die tv stond vervolgens een paar jaar permanent op on ze zender. Dat kwam de kijkcijfers wel ten goede, ja." Volgens de Stichting Kijkonder zoek (SKO), die sinds 2002 da gelijks de kijkcijfers publiceert, was de halve finale tussen het Nederlands Elftal en Argenti nië de best bekeken voetbal wedstrijd van het WK in 2014. Liefst 12.356.000 mensen za ten voor de buis. In werkelijkheid bepalen 1.250 huishoudens (ongeveer 2.700 personen, een doorsnee van de bevolking) dit gemiddelde. Zij hebben een kijkmeter, een kastje dat lijkt op de digitale tv-ontvangers van bijvoor beeld Ziggo of KPN die bijna ie dereen in huis heeft, leder 'panellid' dat de tv aan zet, meldt zich ook aan via een speciale afstandsbediening (bij huishoudens van twee of meer personen heeft ieder zijn eigen knop). Heb je bezoek, dan geef je aan hoeveel man meekijkt. Belangrijk: wie niet actief tv kijkt, meldt zich af. Dus bij het lezen van de krant, maar zelfs bij een toiletbezoek of het pakken van drinken en zetten van een kop koffie. Mensen die deelnemen aan het onderzoek doen dit gemid deld 2,5 jaar. Bij sterk afwij- 44 kend kijkgedrag (met 25 men sen naar het NOS Journaal kij ken bijvoorbeeld) wordt door panelbeheer van onderzoeks bureau GFK nagebeld of dit wel klopt. Wie overduidelijk knoeit met de feiten is panel- lid-af. Dat geldt overigens ook voor iedereen die zijn betrok kenheid aan de grote klok hangt. Praten met de pers is niet toegestaan. Moet dit panel niet veel gro ter? „Het onderzoek is erg kostbaar", antwoordt directeur Bas de Vos van de SKO. In een ideale wereld meet je op grotere schaal, maar dat is niet reëel." De Vos benadrukt dat zijn organisatie wel wil in noveren. „Hoe kleiner de zen der, hoe minder stabiel de cij fers. Dat weten we. Natuurlijk willen wij daar een oplossing voor. Wij onderzoeken nu mo gelijke samenwerkingen met bijvoorbeeld Ziggo en KPN."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25