Scheve stoeptegel, vuil op straat? Stuur een tweet! Paul 17 .ei We zijn terug van een weekje Olympische Spe len in Rio. De week van Yuri. Allemaal lopen we met een schuldgevoel. We zagen hem die zaterdagnacht lopen in het Hol land Heineken House, maar nie mand sprak Yuri aan: „Hee, klein tje pils! Wordt het niet tijd om naar bedje te gaan?" We zagen Yu ri op zijn eigen zwaard aflopen en hem er vol invallen. Rio is een gevaarlijke plek, zo blijkt maar weer. We waren al bang gemaakt door de verhalen en hebben alle sieraden thuisgela- ten en ik heb mijn creditcard in m'n bilspleet gestoken. Wij heb ben onze kinderen nog, zijn niet beroofd en ook niet gestoken door de zikamug. niet uit of de spanning glijdt van ons af. Dat komt door de Brazili aan. Dat zijn leuke, vriendelijke mensen met een taaltje waar je heel erg opgewonden van wordt. Ze praten maar je hoort gezoem. En ze zijn ongelooflijk lief. Zo zitten we in een restaurant en een van onze vrienden zegt: „Er zit een mug onder tafel!" Di rect onze kleine flesjes muggen- spray uit de tas gehaald, maar voordat we kunnen sprayen komt de ober met een gezinsfles mug- genspray en spuit de hele boel on der. De geur van spray doet onze kelen bijna dichtslaan, maar de ge negenheid doet onze harten ope- We zagen hem die zaterdagnacht f lopen in het Holland Heineken House. En we deden niks nen. Angst, nee. Zolang de ober maar in de buurt is. In het hockeystadion zijn we met weinig mensen die allemaal in het oranje zijn gekleed. Hockey is niet populair in de rest van de wereld. We spelen te gen Zuid-Korea maar hun aanhan gers zijn op één hand te tellen. Wie niet springt, is een Koreaan, roept een cluppie enthousiaste Oranjesupporters. Rio is een gevaarlijke plek, zei den ze. Drank wordt zonder dop verkocht omdat ze bang zijn dat we ermee gaan gooien. Bier wordt geschonken in speciale plastic be kers met een sport erop. De verza melwoede begint en de laatste da gen zijn we aan het ruilen gesla gen. Op elke hoek staan militairen. Af en toe gieren er twee tanks de bocht door. Veiliger kan niet. Over al worden selfies gemaakt. Ze draaien de iPhonecamera naar zich toe, kijken gespannen ont spannen en drukken. Bekijken het resultaat en maken er nog vier. Een groepje Japanse meiden vragen mij of ik een foto wil ma ken met hun telefoon. „Smile!" De foto is snel genomen en voor de zekerheid maak ik nog een. Ze be danken me en kijken naar het re sultaat. Na drie seconden maken ze toch een selfie. We zijn aanwezig in het stadion als Anicka van Emden haar brons wint. We hebben haar aangemoe digd toen ze moest judoën tegen een Braziliaanse. Het stadion is te gen haar, maar wij gillen onze lon gen uit ons lijf en ze wint. Wat hard nodig is. Want de sfeer is op dat moment op z'n zachtst gezegd 'kiele, kiele'. Allemaal lopen we met een schuldgevoel. We zagen hem die zaterdagnacht lopen in het Holland Heineken House. En we deden niks. 1 •èc. 'Wat een bende, Willemijn! Waar is dit precies? Dan maken we er meteen een melding van.' Zoals veel andere gemeenten communiceert de gemeente Den Haag op social media amicaal als een oude bekende. En reageert zo snel als de brandweer. Ambte lijk jargon en getreuzel zijn taboe op Twitter: overlastmelders krij gen snel een persoonlijk bericht terug: 'We gaan zorgen dat het zo snel mogelijk opgeruimd wordt', is de rappe reactie op weer een foto van een berg rom mel bij een vuilcontainer. Veel gemeenten hebben er een dagtaak aan online klachten en berichten te verwerken. Grote steden krijgen dagelijks tiental len berichten van inwoners en bezoekers. Het officiële twitterka- naal van de gemeente Den Haag bijvoorbeeld, werd vanaf augus tus vorig jaar tot deze week ruim rr.000 keer benaderd, tegenover 8.000 keer de jaren ervoor. Een toename van bijna 30 procent. Populaire onderwerpen: uitpui lende vuilcontainers, meeuwen die zich door de plastic afvalzak ken vreten, gevaarlijke verkeerssi tuaties en afvaldumpingen. Op vallend veel landelijke en lokale politici behoren tot de 'twitterpo- litie'. In totaal stuurden zij afgelo pen jaar bijna 1.000 berichten naar de gemeente, blijkt uit een analyse van hun tweets. Parallel aan de opmars van de oplettende twitteraar stijgt het aantal ambtenaren dat de meldin gen afhandelt. De bezetting van het Haagse webcareteam groeide de afgelopen jaren van één naar dagelijks vier tot vijf man. 150 tweets „Op een gegeven moment merk ten we: als we het via Twitter melden, wordt het snel opge pakt", zegt raadslid Arjen Dubbe- laar van oppositiepartij Groep de Mos. Met partijgenoot Lex Kraft van Ermel staat hij in de top 5 van Haagse raadsleden die de ge meente het vaakst aan de jas trek ken. Samen stuurden ze het afge lopen jaar bijna 150 tweets, over afVal maar ook over vervaagde ze brapaden of weesfietsen. Dubbe- laar: „Hier op Wateringse Veld waar ik woon worden regelmatig paaltjes omver gereden. Dan maak ik een foto, die zet ik op twitter en een paar dagen later staan ze weer recht." Complimenten geef ik ook, ja: top, chapeau, snel geregeld Kenners weten: maak kabaal via social media en je wordt gehol pen. De zichtbaarheid - iedereen leest mee - vergroot de druk op bedrijven en overheden om actie te ondernemen. Den Haag ontkent dat een mel ding via Twitter meer gewicht heeft dan een melding via de tele foon of website. „We moeten al tijd zorgen dat het snel wordt op gelost", benadrukt een woord voerder. Toch zijn online uitglijders, an ders dan bij 'onzichtbare' meldin gen, fnuikend voor het imago van instanties. Als het dagen duurt totdat zij in actie komen is het foute boel, zeker als de klager veel of invloedrijke volgers heeft en er telkens weer over begint. Goed communiceren via social media is ook lastig: te formeel reageren werkt niet, popiejopie doen of een foute grap maken wordt meteen afgestraft. Juiste toon Bedrijven en overheden hebben daarom steeds vaker speciaal op geleide webcaremedewerkers in dienst. Zij kunnen precies de juis te toon aanslaan. „De gemeente is vaak heel zakelijk en institutio neel geweest", zegt de woordvoer der van Den Haag. „Maar als men sen alleen melden dat het ergens een puinhoop is, kun je persoon lijker reageren." Elke melding is ook een kans om te werken aan de goede naam van de gemeente, zegt de woord voerder. Want als Stadsbeheer nog geen uur na een tweet een flets uit de gracht hengelt is het schouderklopje voor iedereen te lezen. Raadslid Dubbelaar: „Com plimenten geef ik ook, ja: top, chapeau, snel geregeld." Maar de problemen met de be strating bij de tramlijn op het Spuiplein, hartje Den Haag, zijn ondanks zijn tweet niet aange pakt: „Ik was er toevallig gisteren nog, het is nog steeds niet opge lost." Ongetwijfeld later meer bij @ArjenDubbelaar, Dubbelaars twitteraccount. zaterdag 13 augustus 2016 Schuldaevoe Rio is gevaarlijk, werd gezegd, maar we zijn de luchthaven nog Lex Kraft van Ermel i Follow Lijnbaan ingang ziekenhuis achter PTT huisje. Half mei gemeld!! Wanneer gaan @GemeenteDenHaag dat opruimen? 1 1 A. Klachten worden steeds vaker via Twitter gemeld aan de gemeente in de hoop dat ze sneller wor den OpgelOSt. FOTO'S @kve52. @balstermartijn en @jimmuijselaar Webcareambtenaren hebben hun handen vol aan het toene mend aantal socialmediameldin- gen over opengereten vuilnis zakken, scheve paaltjes en weesfietsen. Wie niet twittert, zit langer met een puinhoop voor z'n deur, lijkt het. Niels Klaassen Jaap van Zessen Den Haag —Arjen Dubbelaar, politicus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17