Duitse politie 'machteloos'
tegenover criminele clans
15
Tommy Wieringa
FNV dreigt met acties
K
Naar Abou
Jahjah luisteren
is alsof je
spiritus hebt
gedronken
In NRC Handelsblad lezen
we deze week hoe Dyab
Abou Jahjah de reacties op
zijn optreden in Zomergas
ten heeft ervaren. 'Verrast
en ontroerd was ik', schrijft hij,
'toen ik besefte dat een groot
deel van het Nederlandse pu
bliek zijn mening over mij heeft
aangepast na het bekijken van
Zomergasten.'
Abou Jahjah feliciteert zichzelf
met zijn geslaagde charmeoffen-
sief. Hij kan niet de bescheiden
heid opbrengen om zijn over
winning in stilte te vieren, nee,
zoveel verrassing en ontroering
moet in de krant. Zijn publiek,
schrijft hij, 'toont een openheid
van geest die ooit zo typerend
was voor Nederland'. Zo luidde
Zomergasten een nieuwe Gouden
Eeuw in, met Abou Jahjah als
Spinoza.
Niet alleen doet hij aan opzich
tige zelffelicitatie, ook wijst hij
handenwrijvend op de kritiek
die zijn interviewer via sociale
media ontving. Hij zou agressief
en beledigend zijn geweest, vat
Abou Jahjah het commentaar op
zijn gastheer nog eens samen.
Zelf meent hij dat debuterend
presentator Thomas Erdbrink ex
pres zijn best deed om zich als
een ploert te gedragen, zodat hij,
Abou Jahjah, er beter uit naar vo
ren zou komen. Het staat er echt:
'Op een bepaalde manier geloof
ik dat Erdbrink zijn entree in de
show voor mijn bestwil heeft op
geofferd.' IJdelheid op ijdelheid,
een millefeuille van ij delheden.
Dyab Abou Jahjah is een nar
eist en NRC Handelsblad is zijn
spiegel.
Vooraf had hij vuurwerk be
loofd. Het zou een choquerende
avond worden. Ik heb gekeken.
Ik heb het echt geprobeerd.
Geen zin stond recht op de ande
re, geen heldere gedachte dreef
boven. Naar Abou Jahjah luiste
ren is alsof je spiritus hebt ge
dronken; je gaat er scheel van
zien, met een barstende koppijn
toe.
Thomas Erdbrink stond niet
machteloos tegenover zijn verba
le gaven, zoals Abou Jahjah's
nieuwe vrienden menen, hij was
radeloos over diens woordsoep.
Taalverwarring en begripschaos,
dat is zijn middel. Dyab Abou
Jahjah praat zoals hij schrijft:
Chinees, naar het Nederlands
vertaald door Google Translate.
Een halve uitzending, verder
kwam ik niet. Het was mooi ge
weest, de vrijheid van menings
uiting was gevierd, de plurifor
miteit van opvattingen gehoord;
de tv kon uit.
Zijn critici, schrijft Abou Jah
jah, zijn racistische haatcolum-
nisten die de nieuwe werkelijk
heid in de wereld niet aankun
nen. Ze proberen hun witte ex
clusiviteit te beschermen door
'de Ander' verdacht te maken en
buiten te sluiten.
Opnieuw: ijdelheid op ijdel
heid. Mijn commentaar op Abou
Jahjah is, hoe graag hij ook zou
willen, geen teken van botsende
beschavingen, maar commentaar
op Abou Jahjah. Hij is, hoezeer
hij dat voor zijn winkel ook no
dig heeft, niet het boegbeeld van
de verguisde 'Ander' - ik be
schouw hem namelijk als even
nabij als Eddy Wally of Vader
Abraham.
Omdat ik behoor tot de 'vele
columnisten die mee hebben ge
daan aan de wedstrijd om mij in
houdsloos te beledigen', breng ik
hem graag Schopenhauers defini
tie van een belediging in herin
nering: wat is een belediging an
ders dan iemand aan het twijfe
len brengen over de hoge dunk
die hij van zichzelf heeft?
Door het schrappen van de twee
de conducteur in twintig dubbel-
dekkertreinen verdwijnen onge
veer 65 banen: een bezuiniging
van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar.
Dat staat in interne stukken in
handen van deze krant.
Nu rijden nog altijd twee con
ducteurs mee op de gerenoveerde
dubbeldekkertreinen van het type
DDZ-6. Deze NS-treinen rijden
onder meer op de trajecten Lei-
den-Utrecht, Amsterdam-Enkhui
zen en Roosendaal-Zwolle. Het
oude type dubbeldekker heeft nu
al één conducteur.
Omdat op de meeste treinen
overdag nu al één conducteur mee
reist, wil de NS ook op deze dub
beldekkers de tweede conducteur
afschaffen. Onbegrijpelijk, vindt
bestuurder Andries van den Berg
van FNV Spoor. „Je kan als zwart
rijder onderlangs of bovenlangs
door deze treinen. Zonder tweede
conducteur wordt het lastig om
zo iemand in de kraag te vatten.
Dat loopt uit op een kat-en-muis-
spel."
Ook stelt Van den Berg dat con
ducteurs in deze treinen extra
veel moeten traplopen. „De licha
melijke belasting is groot. En het
gaat om sociale veiligheid: we wil
len met z'n allen dat een conduc
teur veilig zijn werk kan doen,
zonder beledigd of mishandeld te
ÏAUW
worden. Dan helpt het niet als je
in je eentje bent."
NS-directeur Marjan Rintel
schreef in juni dat zij 'het betreurt
dat er geen draagvlak bestaat' bij
de ondernemingsraad van de NS.
Toch blijft ze bij het besluit: met
Zonder tweede
conducteur wordt
het lastig om een
zwartrijder te pakken
ingang van de nieuwe dienstrege
ling, in december, verdwijnt de
tweede conducteur op de treinen.
De 65 banen die door het be
sluit vervallen, gaat de NS onder
meer inzetten op andere trajec
ten. Zo werd begin dit jaar bekend
dat er 140 conducteurs bij komen
om de veiligheid op het spoor te
vergroten. Die extra conducteurs
reizen vanaf volgend jaar mee als
tweede man op donderdag-, vrij
dag- en zaterdagavond na 22.00
uur. „Het is wrang dat er in de
avonduren wel twee conducteurs
mee moeten, maar overdag niet",
zegt Van den Berg. „Overdag heeft
treinpersoneel óók te maken met
incidenten." De vakbond dreigt
met acties als de NS-directie het
besluit doorzet.
„NS wil de dubbeldekstreinen
flexibel kunnen inzetten", laat
een woordvoerder weten. Hij be
nadrukt dat op nachtnettreinen
en zondagochtendtreinen stan
daard twee conducteurs meerei
zen. „We hebben de brief van
FNV Spoor ontvangen. We zullen
deze bestuderen en daarna reactie
geven richting de vakbond."
In één geval verzetten zo'n 70 fa
milieleden en vrienden van een
11-jarige in de probleemwijk Wed
ding zich tegen diens aanhouding.
Zij intimideerden de agenten en
schreeuwden onder meer: 'Oprot
ten, deze straat is van ons'. Pas
met de inzet van traangas konden
de agenten de meute van zich af
houden. In dezelfde wijk kwam
het woensdag tot een soortgelijk
incident toen een winkeleigenaar
wilde verhinderen dat een voorbij-
gangster door de politie werd ge
controleerd. Er ontstond een hand
gemeen waar zo'n 30 buurtbewo
ners zich mee bemoeiden.
Politiewoordvoerders wijzen er
op dat zij 'machteloos' staan tegen
de invloed van Libanese, Turkse
en Syrische misdaadclans, die de
armere wijken in Duitse steden
beschouwen als hun territorium.
Zodra een clanlid wordt aangehou
den, stromen anderen toe om de
politie te bedreigen en aan te val
len. „Ze zijn buitengewoon agres
sief en hebben geen enkel respect
voor de rechtsstaat", zei Rainer
Wendt van de Duitse politiebond.
Alleen in Berlijn zijn zo'n twin
tig criminele Arabische Grossfami-
lien bekend, met in totaal 9.000 le
den. Ook in Bremen, Sleeswijk-
Holstein en Nedersaksen vormen
Arabische criminelen een pro
bleem. In het oosten zijn vooral
bendes uit de voormalige Sovjet-
Unie, Oost-Europa en Azië actief.
Duitse justitie waarschuwt dat le
den van de Arabische clans 'in dure
auto's komen voorrijden bij asiel
zoekerscentra, waar ze vluchtelin
gen recruteren'.
vrijdag 12 augustus 2016
IJdelheid
NS wil van tweede
conducteur af
op dubbeldekker
De NS schrapt de tweede con
ducteur op tien treintrajecten. In
gerenoveerde dubbeldekkers
moeten controleurs vanaf de
cember in hun eentje de strijd
aan tegen zwartrijders. Vakbond
FNV Spoor is woedend en dreigt
met acties.
Peter Winterman
Den Haag
NS wil op een tiental trajecten af van de tweede conducteur op
de dubbeldekkers van het type DDZ-6.
—Andries van den Berg, FNV Spoor
Duitsland heeft grote proble
men met de strijd tegen crimine
le etnische clans in grote ste
den. Deze week werden politie
agenten in Berlijn tot twee keer
toe bedreigd bij een inzet.
Wierd Duk
Berlijn