u 13 De overstap van groep 8 naar de middelbare school is voor veel kinderen spannend. Voor een positief steuntje in de rug zijn er zomerkampen waar ze zich kunnen voorbereiden. BRUGPIEPERS IN SPE Je kunt alles zeggen, doorvertellen gebeurt niet. Dat vind ik fijn De bel klinkt. Na de conciërge te hebben begroet, zitten alle 24 kinderen op schoolstoeltjes in een kring. Hun nieuwe, fel gekleurde rugtassen voor zich op de grond. Een jonge vrouw met rode lippenstift en springerig haar komt de klas binnengestoven. De 12-jarigen lachen be smuikt - dit is namelijk gewoon hun bege leidster Muriël met rode lippenstift op. „We gaan zo situaties naspelen, waarna we ons afvragen: is dit plagen of is dit pesten?" Een andere begeleidster verkleed als leer ling is onderwerp van het toneelstukje waarin een ander kind haar uitscheldt om haar lelijke rugzak. Plagen of pesten? Pes ten, concludeert de groep eensgezind. Dan gaat weer de bel. De groep deelt zich op in vier groepjes van zes om in de zogeheten workshops de situaties van net nog eens rustig door te nemen. Dit soort oefensituaties staan twee keer per dag op het programma bij het Sterk-ID zomerkamp, dat deze en volgende week plaatsvindt in Veessen, onder Zwolle. Het kamp van stichting De Ster wil kinderen die naar de brugklas gaan een positieve boost geven om een goede start te maken op de middelbare school. Daarom oefenen ze dagelijks in het nagebouwde klaslokaal, maar daarnaast is er genoeg ruimte voor ouderwetse zomerkamp-activiteiten. Zo is er een bonte avond, een dierengeluidenspel en gekeet met zeepsop tijdens het corvee. Pre-pubers Het is een intensief begeleid kamp, ge stoeld op een psychologisch onderbouwd programma. Deze kinderen lijken namelijk normale pre-pubers, met hun beugels, af- zakbroeken en blauwe lokken in het haar, maar ze kunnen allemaal wel een steuntje in de rug gebruiken. Kampleider Pieter- Willem Lips: „Deze kinderen hebben alle maal iets: ze worden gepest, zijn angstig, worden snel boos - waardoor ze opzien te gen de middelbare school. Maar het is geen ernstige gedragsproblematiek; deze kinde ren zitten niet fulltime bij de psycholoog. Daardoor vallen ze tussen wal en schip. Als ze dan wat begeleiding missen bij de overstap naar zoiets spannend als de mid delbare school, kan die tijd best pittig voor ze worden. Daarom bieden we ze deze week aan." Het kamp duurt zes dagen en kost 795 eu ro, waarvan soms een deel vergoed wordt door fondsen of zorgverzekering. Oefenen Tijn (12) was 'heel zenuwachtig' voor dit kamp, maar het is hem honderd procent meegevallen. „Ik wist niet hoe het zou zijn en was bang dat we écht naar school moes ten. Maar dat is gelukkig niet zo. De lessen zijn alleen bedoeld om verschillende situa ties te oefenen met acteurs. Je hoeft niet een uur te gaan rekenen ofzo." Tijn start na de zomer met de VWO-plus klas. Hij heeft weieens last van faalangst; vandaar dat hij graag naar dit kamp wilde. „We oefenen hier veel met helpende gedachtes en bespre ken oplossingen voor mogelijke problemen. Je kunt alles zeggen; er wordt niks doorver teld. Dat vind ik heel fijn." Ook Robin (11) uit Amersfoort heeft het naar zijn zin op het Sterk-ID kamp. „We doen leuke spelletjes en je leert goed om- gaan met schooldingen. Zo weet ik nu wat een SO is - een schriftelijke overhoring - en weet ik wat je kunt doen als je er onver wachts eentje krijgt." Robin kijkt uit naar de middelbare school: een nieuwe periode na een basisschooltijd met woede-uitbars tingen en gepest. „Ik heb het gevoel dat ik door dit kamp al een beetje ben voorbereid. Dat ik een voorsprongetje heb. Dat is wel lekker." Opeens klinkt er een harde toeter over het hele terrein. Het signaal voor de kinde ren om allemaal naar buiten te komen want het is tijd voor een pannenkoeken- lunch. Met als hoogtepunt: kamphoofd Rosanne die een pannenkoek met stroop en een halve bus poedersuiker over haar hoofd krijgt. De kinderen gillen van het lachen. Begeleider Lips: „We stomen ze hier klaar voor de middelbare, maar we willen ze óók gewoon een leuke week be zorgen waarin ze in een veilige omgeving kunnen experimenteren met hun gedrag. En tja, dan krijg je als begeleider weieens een pannenkoek in je gezicht." vrijdag 12 augustus 2016 Oefenen voor de brugklas Jette Pellemans Boven en midden: met groepsactiviteiten wordt gewerkt aan het zelfvertrou wen van de kinderen. Onder: een pannenkoek op het gezicht hoort bij de rol van groepsleider, foto's vincent jannink Veessen —Tijn (12), deelnemer zomerkamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13