u
13
De overstap van groep 8 naar de
middelbare school is voor veel kinderen
spannend. Voor een positief steuntje in de
rug zijn er zomerkampen waar ze zich
kunnen voorbereiden.
BRUGPIEPERS IN SPE
Je kunt alles zeggen,
doorvertellen gebeurt
niet. Dat vind ik fijn
De bel klinkt. Na de conciërge
te hebben begroet, zitten alle
24 kinderen op schoolstoeltjes
in een kring. Hun nieuwe, fel
gekleurde rugtassen voor zich
op de grond. Een jonge vrouw met rode
lippenstift en springerig haar komt de klas
binnengestoven. De 12-jarigen lachen be
smuikt - dit is namelijk gewoon hun bege
leidster Muriël met rode lippenstift op.
„We gaan zo situaties naspelen, waarna we
ons afvragen: is dit plagen of is dit pesten?"
Een andere begeleidster verkleed als leer
ling is onderwerp van het toneelstukje
waarin een ander kind haar uitscheldt om
haar lelijke rugzak. Plagen of pesten? Pes
ten, concludeert de groep eensgezind. Dan
gaat weer de bel. De groep deelt zich op in
vier groepjes van zes om in de zogeheten
workshops de situaties van net nog eens
rustig door te nemen.
Dit soort oefensituaties staan twee keer
per dag op het programma bij het Sterk-ID
zomerkamp, dat deze en volgende week
plaatsvindt in Veessen, onder Zwolle. Het
kamp van stichting De Ster wil kinderen
die naar de brugklas gaan een positieve
boost geven om een goede start te maken
op de middelbare school. Daarom oefenen
ze dagelijks in het nagebouwde klaslokaal,
maar daarnaast is er genoeg ruimte voor
ouderwetse zomerkamp-activiteiten. Zo is
er een bonte avond, een dierengeluidenspel
en gekeet met zeepsop tijdens het corvee.
Pre-pubers
Het is een intensief begeleid kamp, ge
stoeld op een psychologisch onderbouwd
programma. Deze kinderen lijken namelijk
normale pre-pubers, met hun beugels, af-
zakbroeken en blauwe lokken in het haar,
maar ze kunnen allemaal wel een steuntje
in de rug gebruiken. Kampleider Pieter-
Willem Lips: „Deze kinderen hebben alle
maal iets: ze worden gepest, zijn angstig,
worden snel boos - waardoor ze opzien te
gen de middelbare school. Maar het is geen
ernstige gedragsproblematiek; deze kinde
ren zitten niet fulltime bij de psycholoog.
Daardoor vallen ze tussen wal en schip.
Als ze dan wat begeleiding missen bij de
overstap naar zoiets spannend als de mid
delbare school, kan die tijd best pittig voor
ze worden. Daarom bieden we ze deze
week aan."
Het kamp duurt zes dagen en kost 795 eu
ro, waarvan soms een deel vergoed wordt
door fondsen of zorgverzekering.
Oefenen
Tijn (12) was 'heel zenuwachtig' voor dit
kamp, maar het is hem honderd procent
meegevallen. „Ik wist niet hoe het zou zijn
en was bang dat we écht naar school moes
ten. Maar dat is gelukkig niet zo. De lessen
zijn alleen bedoeld om verschillende situa
ties te oefenen met acteurs. Je hoeft niet
een uur te gaan rekenen ofzo." Tijn start na
de zomer met de VWO-plus klas. Hij heeft
weieens last van faalangst; vandaar dat hij
graag naar dit kamp wilde. „We oefenen
hier veel met helpende gedachtes en bespre
ken oplossingen voor mogelijke problemen.
Je kunt alles zeggen; er wordt niks doorver
teld. Dat vind ik heel fijn."
Ook Robin (11) uit Amersfoort heeft het
naar zijn zin op het Sterk-ID kamp. „We
doen leuke spelletjes en je leert goed om-
gaan met schooldingen. Zo weet ik nu wat
een SO is - een schriftelijke overhoring -
en weet ik wat je kunt doen als je er onver
wachts eentje krijgt." Robin kijkt uit naar
de middelbare school: een nieuwe periode
na een basisschooltijd met woede-uitbars
tingen en gepest. „Ik heb het gevoel dat ik
door dit kamp al een beetje ben voorbereid.
Dat ik een voorsprongetje heb. Dat is wel
lekker."
Opeens klinkt er een harde toeter over
het hele terrein. Het signaal voor de kinde
ren om allemaal naar buiten te komen
want het is tijd voor een pannenkoeken-
lunch. Met als hoogtepunt: kamphoofd
Rosanne die een pannenkoek met stroop
en een halve bus poedersuiker over haar
hoofd krijgt. De kinderen gillen van het
lachen. Begeleider Lips: „We stomen ze
hier klaar voor de middelbare, maar we
willen ze óók gewoon een leuke week be
zorgen waarin ze in een veilige omgeving
kunnen experimenteren met hun gedrag.
En tja, dan krijg je als begeleider weieens
een pannenkoek in je gezicht."
vrijdag 12 augustus 2016
Oefenen voor de brugklas
Jette Pellemans
Boven en midden: met groepsactiviteiten wordt gewerkt aan het zelfvertrou
wen van de kinderen. Onder: een pannenkoek op het gezicht hoort bij de rol
van groepsleider, foto's vincent jannink
Veessen
—Tijn (12), deelnemer zomerkamp