ACM: prijs auto moet helder zijn Start V&D webshop uitgesteld V&D GRATIS BLIJF MOBIEL MET MOLENAAR E 15 Deseweek CAPRI PRO Bel 0341 - 27 40 40 voor de gratis brochure oF kijk op www.molenaar.nl ,s dicht) Het nieuwe V&D loopt vertraging op. foto jerry lampen/anp DEN HAAG De prijzen van nieuwe auto's moeten duidelij ker worden. Toezichthouder Autoriteit Consument Markt (ACM) wil dat de autorijklaar- kosten door de autodealers in de adviesprijs worden meegeno men. De rijklaarkosten brengt de autodealer nu nog in rekening bovenop de adviesprijs. Dat be drag kan flink oplopen. De auto- rijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, regis tratie bij de RDW, nummerpla ten en recyclingbijdrage. In de wet staat dat deze kosten opge nomen moeten zijn in de adver tentieprijs. Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt, zo constateert ACM. De toezichthouder beoordeel de advertenties van nieuwe au to's van alle bekende merken. ACM spreekt de importeurs aan. Na t november 2016 kun nen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zit ten. RAI Vereniging, vindt de huidige praktijk wel duidelijk. Kahn bezit sinds juni alle merk rechten van het failliete Vroom Dreesmann. Hij werkt samen met voormalig HEMA-directeur Ro nald van Zetten en Jaco Scheffers van zijn eigen investeringsmaat schappij Cool Investments. Het idee was om de webwinkel van het nieuwe V&D „zo snel moge lijk live te hebben voor de Neder landse consument." Dat lukt dus niet. De drie wer ken momenteel hard aan de lance ring, maar alles verloopt langza mer dan verwacht, meldt Kahn. „We gaan goed, maar we hebben vertraging opgelopen." Surseance Die vertraging heeft niets te ma ken met het aanvragen van uitstel van betaling afgelopen vrijdag voor Kahn's grootste formule MS Mode. Die procedure is meestal de voorbode van een faillissement. Bij V&D 2.0 liggen de proble men in de techniek achter de web site van het warenhuis. „We dach- ten dat de techniek en de achter kant in orde waren, maar dat bleek niet zo te zijn." Als gevolg daarvan kan niet voor september gestart worden. „Dat wordt later, denk ik", zegt Kahn. „We moeten alles opnieuw bouwen, maar krijgen wel het al lernieuwste." Verwachting is dat de drie zaRkenpartners - Rwaar- bij Van Zetten de operationele lei ding heeft over V&D 2.0 - uiter lijk in oktober zullen lanceren. Zo kunnen ze het uiterst lucratieve Sinterklaas- en kerstseizoen mee pakken. Kahn co kochten niet alleen de rechten op V&D, het roemruch te warenhuis uit 1887, ook bezit ten zij de intellectuele eigendom op huismerken Liv, Soho, School- campus en op de naam 'Prijzencir cus'. Onder de koop vallen verder de klanten- en leveranciersbestan den. Anderhalve week geleden ont vingen alle Nederlanders die zich destijds op de wekelijkse nieuws brief van V&D hadden geabon neerd bericht van curatoren Kees van de Meent en Hanneke De Co- ninck-Smolders dat hun e-mail- adres wordt overgedragen aan Re tail Ventures. Dat is het investe ringsvehikel waarin Kahn co V&D heeft ondergebracht. Als die oud-klanten dat niet wilden kon den zij zich via een bijgevoegde link afmelden. Hoeveel mensen zich voor de V&D-nieuwsbrief hadden aange meld is onduidelijk, maar waar schijnlijk gaat het om honderddui zenden mensen. „Het gaat om sub stantiële aantallen", zegt Michael Renssen, woordvoerder van de V&D-curatoren. Winst Kahn, Scheffers en Van Zetten be taalden 500.000 euro voor de merkrechten op V&D. Daarboven op dragen ze de helft van de winst af die tot 1 november wordt ge boekt. Nu de nieuwe V&D-web- shop noodgedwongen later wordt gelanceerd, zal deze termijn waar schijnlijk met zes maanden wor den verlengd. In het contract is na melijk de voorwaarde opgenomen dat als de met V&D behaalde winst op 1 november onder de 2 miljoen euro ligt, de winstdeling voor nóg een halfjaar geldt. „We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumen ten te maken", zei Van Zetten in juni bij de aankoop. „In eerste in stantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het Neder landse straatbeeld." PIP waa donderdag 11 augustus 2016 De lancering van de nieuwe V&D- webshop vindt pas dit na jaar plaats. Roland Kahn en zijn twee zakenpartners hebben meer tijd nodig. Dat laat de Cool- Cat-baas aan deze krant weten. David Bremmer Amsterdam nuB 3 tr.mt 1 Molenaar is partner van v ANWB en Veilig Verkeer Nederland 7 -v V. r.,. 'Bij aankoop van een vaste scootmobiel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15