mm n i Miljoenen vakantiegangers doen jaarlijks aan 'dark tourism' ■t - 14 NI Met tranen in haar ogen liep Dorina Buda (35) vorig jaar hot Anno Frank Huis uit. ledereen leek een beetje te snikken. Terwijl ze eigenlijk in Amsterdam was om plezier te hebben. 'Duistere' attracties Toeristen leggen het uit als het tonen van respect, maar er zit ook voyeurisme in Waarom gaan we in de vakantie naar plaatsen van onheil? Contra-intuïtief noemt Buda die hang van toeristen om locaties te be zoeken die je associeert met de dood of gruwelijkheden. Vakantie is ple zier maken en ontspannen, maar per jaar trekken miljoenen toeristen ook naar plekken als Auschwitz, de Kil ling Fields in Cambodja of Ground Zero in New York. Thanatotoerisme - naar thanatos: 'dood' in het Grieks - heet deze vorm van toerisme, of dark tourism. Hoe wel er geen cijfers voorhanden zijn, lijkt het fenomeen groeiende. In Groot-Brittannië bestaat er zelfs een onderzoeksinstituut voor aan de Uni versity of Central Lancashire. De Roe meense Dorina Buda, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Gro ningen, doet onderzoek naar dark tourism in Israël en Palestina. „Helemaal niet. Het woord lijkt een negatieve connotatie te hebben, maar dark tourism is een breed be grip dat vooral betrekking heeft op de soort locaties die je confronteren met bepaalde emoties als angst, ver driet of ontroering. Ramptoerisme valt hier bijvoorbeeld ook onder. Toch kan dark tourism ook bijzonder positief zijn." „Als je op rampplekken komt, in con centratiekampen of op plekken als New Orleans na orkaan Katrina, vraag je je af wat er is gebeurd, hoe het heeft kunnen gebeuren en wat je misschien zelf kunt doen om het te vermijden." „Het kan verschillende redenen heb ben: sommige mensen willen een beeld krijgen bij de geschiedenis die ze kennen, het raakt ze persoonlijk, ze zijn nieuwsgierig of het staat in een reisgids als 'must see'. Bij het bezoek aan dark tourism-locaties ontstaat een verband tussen angst en plezier. Je zintuigen worden extra geprikkeld, de ervaring wordt inten ser want je zwenkt van blijdschap naar verdriet, van vreugde naar tra nen. Als je alleen gaat skiën of zon nen op het strand, kom je die gevoe lens niet tegen." „Nee, het bestaat al eeuwen. Ook het reizen van mensen naar gladiatoren- spelen of executies om bij te wonen, kun je zien als vroege vorm van dark tourism. In de negentiende eeuw was het heel gewoon om begraaf plaatsen te bezoeken. We zijn altijd nieuwsgierig geweest naar de dood. In 2000 kwamen de Britse onderzoe kers John Lennon en Malcolm Foley met de term dark tourism." „Toeristen en reisbureaus zullen niet snel toegeven dat er ook iets van sen satiebehoefte in zo'n bezoek zit. Het is een taboe om te zeggen dat je dicht bij de dood wilt zijn. Mensen zullen altijd een andere uitleg gse- ven: ik wil de geschiedenis beter begrijpen, respect tonen, stilstaan bij wat mijn grootouders hebben meegemaakt. Terwijl er meer aan de hand is dan alleen jezelf willen onderwijzen." „In mijn onderzoek zoek ik naar de onbewuste redenen om rampplek ken te bezoeken. Ik gebruik daar voor Spinoza's term affect: emoties kun je een naam geven terwijl af fect de laag onder de emoties is, het gevoel waar je geen naam voor kunt vinden. Het is een soort krachten veld dat mensen voortbeweegt." „Dat kan. Ook als je naar huis gaat, kun je nog geraakt zijn door wat je zag of wat een gids heeft verteld. Het is iets wat blijft hangen. Dat is waarschijnlijk anders als je naar de tunnel in Parijs gaat waar prinses Diana is omgekomen, maar een bezoek aan een concentratiekamp kan grote indruk maken." „Rampen en terroristische aansla gen zijn voortdurend aanwezig in het nieuws. Die aanwezigheid jaagt sommige mensen angst aan en maakt anderen nieuwsgierig. Het ligt natuurlijk gevoelig, maar er zul len ook mensen zijn die juist naar Parijs gaan om de Bataclan of de res taurants te bezoeken waar in novem ber tientallen mensen zijn doodge schoten. Toeristen leggen het uit als het tonen van respect, of het niet laten bangmaken door terroriste. Maar er zit ook iets van voyeuristme in." „Ik wil geen moreel oordeel vellen over dark tourism. Maar lokale be woners, bijvoorbeeld in New Or leans, zijn niet altijd blij met toeris- ten die komen kijken naar hun lij den. „Natuurlijk zijn er grenzen aan wat moet kunnen, maar ik zie ook dat die grenzen verschuiven. Alleen al het feit dat er groeiende interesse is voor macabere locaties, laat zien dat we die grenzen moeten bedis cussiëren. En ook de manier waarop we ermee omgaan: zoals selfies ne men bij een Holocaustmonument." woensdag 10 augustus 2016 r ■- - s?swS?. J Lorianne van Gelder Amsterdam Dark tourism klinkt erg duister. Is het zo negatief als het klinkt? Op welke manier? Miljoenen mensen gaan jaarlijks naar het Anne Frank Huist en het museum op Ground Zero. Waarom heeft de mens behoefte aan duister toerisme? Is het iets nieuws? Is het ook sensatiezucht om naar rampenplekken te gaan? A Toeristen maken foto's van prikkel draad bij het museum Auschwitz-Birkenau. FOTO'S ROGER OREMERS Een liquidatie tour: tour langs locaties waar Am sterdamse onder wereldfiguren zijn geliquideerd (o.a. langs het Hilton, waar Klaas Bruins- ma werd neer geschoten). De boom die alles zag: herden- kingsplek van de Bijlmerramp. Zorgvlied: op de begraafplaats kun je zelfs een rond leiding krijgen. Wat is er dan aan de hand? Maakt een bezoek aan Waterloo of het voormalige kampterrein Buchenwald een vakantie beter? Waarom groeit dark tourism? Zijn er grenzen aan het toelaat bare?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14