8 NI LUCHTVAART HOLLANDS GLORIE VERRAST Bij de overname waren de verhoudingen duidelijk: de Fransen vormden de bovenliggende partij. Anno 2016 gloort een kantelmoment. Het was een fusie van ongelijken, in 2004. De vuistregel, destijds: Air France is in alles dubbel zo groot als KLM. De Nederlanders vervoerden ongeveer 23 miljoen passagiers per jaar, de Fransen 43 miljoen. Op de beurs was Air France zelfs zes keer zoveel waard als de Nederlandse partner. Amsterdam en omstreken hield de adem in: gaat de Franse reus ons vermorze len? Gisteren kwamen de vervoers cijfers over juli 2016 naar buiten. En daaruit blijkt het tegendeel. Wie ze met een chauvinistische bril wil lezen, kan er zelfs uit op maken dat 'Nederland' op het punt staat om 'Frankrijk' af te los sen als bovenliggende partij bin nen het concern, Air France KLM. KLM en Transavia vervoerden gezamenlijk 4,5 miljoen mensen. Air France en HOP!, de Franse on derdelen, kwamen tot 4,6 miljoen. De inhaalslag lijkt zich in razend tempo te voltrekken. In juli 2015, een jaar geleden nog maar, was de verhouding nog 4 miljoen voor Nederland tegen 4,8 miljoen voor Frankrijk. STAKINGEN AANSLAGEN TRANSAVIA BELONING dinsdag 9 augustus 2016 ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS KLM- Air France kleurt nu oranje Sander van Mersbergen Amsterdam Passagiers per maand xiooo 5000 -T 4500 4000 3500 - 3000 2500 Air France HOP! KLM+Transavia Nog steeds is het onrustig onder het personeel van Air France-KLM: het bedrijf wil bezuinigen, het personeel verzet zich daartegen. An ders dan in Nederland leid de dat in juli bij de Franse tak van het bedrijf tot sta kingen. Een deel van het ca binepersoneel, ongeveer een derde, legde het werk een kleine week neer. Daar door viel eind juli ruim 10 procent van de vluchten uit. En dat kost niet alleen geld - Air France beraamde de kosten gisteren op 90 mil joen euro - maar ook passa giers. KLM en Transavia hadden geen last van sta kende werknemers, al had KLM daarbij de hulp van de rechter nodig. Die verbood een actie van grondperso neel. jan feb mrt apr 2016 jun jul Angst voor nieuwe aansla gen zetten een rem op het aantal Japanners, Chine zen en Amerikanen dat een reisje naar Frankrijk over weegt. Eerst was er het ter rorisme in Parijs, afgelopen Het sterkst groeiende on derdeel van het hele con cern is het grotendeels Ne derlandse Transavia. Verge leken met een jaar geleden lag het aantal passagiers De vorige topman van Air France-KLM, Alexandre de Juniac, hanteerde de stelre gel dat bedrijfsonderdelen pas mochten investeren als ze hun bezuinigingsdoelstel lingen hadden gehaald. Om dat KLM verder is dan Air France kreeg het de ruimte november, en recent kwam daar de aanslag in Nice nog eens bij. Nederland bleef tot nu toe gevrijwaard van aanslagen. NBTC Holland Marketing voorspelt zelfs dat het aan tal Amerikanen dat dit jaar naar ons land reist met 5 procent toeneemt ten op zichte van vorig jaar. De vraag uit Azië zal wel iets achterblijven, maar niet zo sterk als in Frankrijk. 23 procent hoger, op 1,6 mil- Jet en Ryanair en krijgt joen. Dat is geen toeval. De vakantievlieger moet uit groeien tot een volwaardi ge concurrent van budget maatschappijen als Easy- daartoe volop de ruimte. Dit voorjaar werd de eerste bui tenlandse basis geopend, in München. En er zullen er meer volgen. om nieuwe toestellen en be stemmingen toe te voegen. Onder meer Ibiza en Genua werden aan het assorti ment toegevoegd. Dat is te rug te zien in de passagiers- cijfers. De uitbreidingen leidden tot kinnesinne bij de Franse col lega's, die ook zien dat de Nederlanders hen wel heel dicht op de hielen zaten. Ze eisten dat de verhoudingen in oude glorie worden her steld. Na gisteren zal die roep alleen maar luider klin ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8