8 NI
LUCHTVAART HOLLANDS GLORIE VERRAST
Bij de overname
waren de
verhoudingen
duidelijk: de
Fransen vormden
de bovenliggende
partij. Anno 2016
gloort een
kantelmoment.
Het was een fusie van ongelijken,
in 2004. De vuistregel, destijds:
Air France is in alles dubbel zo
groot als KLM. De Nederlanders
vervoerden ongeveer 23 miljoen
passagiers per jaar, de Fransen 43
miljoen.
Op de beurs was Air France
zelfs zes keer zoveel waard als de
Nederlandse partner. Amsterdam
en omstreken hield de adem in:
gaat de Franse reus ons vermorze
len? Gisteren kwamen de vervoers
cijfers over juli 2016 naar buiten.
En daaruit blijkt het tegendeel.
Wie ze met een chauvinistische
bril wil lezen, kan er zelfs uit op
maken dat 'Nederland' op het
punt staat om 'Frankrijk' af te los
sen als bovenliggende partij bin
nen het concern, Air France KLM.
KLM en Transavia vervoerden
gezamenlijk 4,5 miljoen mensen.
Air France en HOP!, de Franse on
derdelen, kwamen tot 4,6 miljoen.
De inhaalslag lijkt zich in razend
tempo te voltrekken. In juli 2015,
een jaar geleden nog maar, was de
verhouding nog 4 miljoen voor
Nederland tegen 4,8 miljoen voor
Frankrijk.
STAKINGEN
AANSLAGEN
TRANSAVIA
BELONING
dinsdag 9 augustus 2016
ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS
KLM-
Air France
kleurt
nu oranje
Sander van Mersbergen
Amsterdam
Passagiers per maand
xiooo
5000 -T
4500
4000
3500 -
3000
2500
Air France HOP!
KLM+Transavia
Nog steeds is het onrustig
onder het personeel van Air
France-KLM: het bedrijf wil
bezuinigen, het personeel
verzet zich daartegen. An
ders dan in Nederland leid
de dat in juli bij de Franse
tak van het bedrijf tot sta
kingen. Een deel van het ca
binepersoneel, ongeveer
een derde, legde het werk
een kleine week neer. Daar
door viel eind juli ruim 10
procent van de vluchten uit.
En dat kost niet alleen geld
- Air France beraamde de
kosten gisteren op 90 mil
joen euro - maar ook passa
giers. KLM en Transavia
hadden geen last van sta
kende werknemers, al had
KLM daarbij de hulp van de
rechter nodig. Die verbood
een actie van grondperso
neel.
jan
feb
mrt
apr
2016
jun
jul
Angst voor nieuwe aansla
gen zetten een rem op het
aantal Japanners, Chine
zen en Amerikanen dat een
reisje naar Frankrijk over
weegt. Eerst was er het ter
rorisme in Parijs, afgelopen
Het sterkst groeiende on
derdeel van het hele con
cern is het grotendeels Ne
derlandse Transavia. Verge
leken met een jaar geleden
lag het aantal passagiers
De vorige topman van Air
France-KLM, Alexandre de
Juniac, hanteerde de stelre
gel dat bedrijfsonderdelen
pas mochten investeren als
ze hun bezuinigingsdoelstel
lingen hadden gehaald. Om
dat KLM verder is dan Air
France kreeg het de ruimte
november, en recent kwam
daar de aanslag in Nice
nog eens bij.
Nederland bleef tot nu toe
gevrijwaard van aanslagen.
NBTC Holland Marketing
voorspelt zelfs dat het aan
tal Amerikanen dat dit jaar
naar ons land reist met 5
procent toeneemt ten op
zichte van vorig jaar. De
vraag uit Azië zal wel iets
achterblijven, maar niet zo
sterk als in Frankrijk.
23 procent hoger, op 1,6 mil- Jet en Ryanair en krijgt
joen. Dat is geen toeval. De
vakantievlieger moet uit
groeien tot een volwaardi
ge concurrent van budget
maatschappijen als Easy-
daartoe volop de ruimte. Dit
voorjaar werd de eerste bui
tenlandse basis geopend,
in München. En er zullen er
meer volgen.
om nieuwe toestellen en be
stemmingen toe te voegen.
Onder meer Ibiza en Genua
werden aan het assorti
ment toegevoegd. Dat is te
rug te zien in de passagiers-
cijfers.
De uitbreidingen leidden tot
kinnesinne bij de Franse col
lega's, die ook zien dat de
Nederlanders hen wel heel
dicht op de hielen zaten. Ze
eisten dat de verhoudingen
in oude glorie worden her
steld. Na gisteren zal die
roep alleen maar luider klin
ken.