Dan Nauman
1920-1943
ZEELAND 5
OORLOG ZOEKTOCHT
Na twaalf jaar
hoopt Marvin
Nauman op de
Westerschelde
zijn speurtocht
ij lotgeval
lotgevallen van
zijn oom en
oorlogsvlieger
Dan te voltooien.
VOLLTREFFER!
hL
oom Dan was gebeurd hadden ze niet. In
2008 zag een dame, die op bezoek was bij
mijn vader, een foto van oom Dan in uni
form. Ze vroeg aan mijn vader wie de
man op de foto was. Ze was bezig om de
geschiedenis van haar vader uit te zoeken.
Die was ook piloot geweest in de oorlog.
Mijn vader vertelde over mijn zoektocht.
Vervolgens belde ze mij. Ik zei dat ik voor
al op zoek was naar een onderzoeker in
Nederland. In eerste instantie hield ze de
boot af. Vlak voordat we ophingen, her
haalde ik mijn vraag. Toen zei ze dat ze ie
mand in de VS kende bij wie ze mij wel
wilde introduceren. Na een paar keer te te
zijn doorverwezen, kwam ik terecht bij
Co de Swart. Hij werd mijn 'number
one-man' in Nederland. Via hem leerde
ik Nederlandse onderzoekers kennen."
catie van de
crash. Haar beschrijving
van de gebeurtenissen (zij was in
Hoofdplaat en zag het vliegtuig neerstor
ten, red.) vormt een ware schat. Ze
staat bovenaan de lijst van mensen
die we willen bedanken. We zijn
haar en al die andere Nederlanders die
hebben geholpen veel dank verschuldigd."
„Nee, het was geen verrassing voor mij.
Een artikel in de nieuwsbrief van de 351
Bomber Group bracht mij op het idee om
de regionale krant in te schakelen. Iemand
moest toch iets gezien hebben op 4 okto
ber 1943. Een groot vliegtuig dat wordt
neergeschoten had toch de aandacht moe
ten trekken. Ik zei tegen Co dat ik naar
Nederland wilde komen om in de omge
ving op deuren te kloppen om getuigen
te vinden. Co dacht dat ik gek was gewor
den, maar dan kent hij ons Amerikanen
nog niet. Als we iets per se willen...
Co nam contact op met de media in
Zeeland en de rest is geschiedenis. De ge
tuigenis van mevrouw Van 't Westein-
de-Goesije oversteeg onze verwachtin
gen. Ze gaf antwoord op enke
le essentiële vragen en,
wat voor ons het
belangrijk
ste was, ze
gaf ons
goede in-
'ormatie
over de lo-
klein meisje werd ze aangereden door een
auto toen ze op straat achter een bal aan
rende. Mijn grootouders spraken er ook
nooit over. Het verlies van beide kinderen
was te pijnlijk."
„Hmm, het groeide langzaam maar zeker.
Een paar keer dacht ik op een dood spoor
te zitten, maar dan diende zich een nieu
we aanwijzing aan. Telkens als ik het bijl
tje erbij had neergegooid, kreeg ik weer
een stukje informatie toegeworpen. Soms
een heel groot stuk: het rapport van de
Duitse FLAK-batterij in Vlissingen die
Dan had neergeschoten, het bericht dat
een grote vliegtuigmotor was gevonden,
links naar Luftwaffe-sites. Steeds meer
mensen raakten betrokken bij mijn zoek
tocht. Hoe had ik dan kunnen stoppen?
Tien maanden geleden leek de stroom defi
nitief op te drogen. Ik was van plan om
een krans op het water te leggen op de
plaats waar het vliegtuig naar alle waar
schijnlijkheid was neergestort. Maar weer
greep het lot in. Ik kreeg contact met een
expert naar wie ik lang op zoek was ge
weest. Dat leverde gegevens op waarmee
we, zo lijkt het nu, het onderzoek kunnen
afsluiten."
„Mijn dochter nam contact op met leden
van de 351th Bomb Group. Ze waren erg
behulpzaam, maar details over wat met
Uncle Dan's B-17-bommen-
werper stortte op 4 okto
ber 1943 neer tussen Vlis
singen en Hoofdplaat. Om
iedereen te bedanken die
hem heeft geholpen bij
zijn zoektocht naar zijn oom komt de Ame
rikaan Marvin Nauman (70) volgende
week naar Zeeland.
„Het enige wat we van hem wisten was
dat hij was neergeschoten, in zee gecrasht
en voorgoed was verdwenen. Dat was het.
Gewoon verdwenen. Verder geen details.
Mijn dochter Sarah en ik vonden een rol
'short sorters' (bankbiljetten getekend
door inzittenden van een vliegtuig) in
mijn vaders bankkluisje. Op een van die
biljetten stonden de namen van Dan's
Bomber Group. Dat bankbiljet was voor
ons een uitnodiging om op zoek te gaan
naar de lotgevallen van oom Dan."
12.21 Scheinwerfer 6 meldet
Tiefflieger über der Schelde, Kurs
5 nach 9; es handelt sich urn eine
viermotorige Maschine!
12.22 Die Maschine wird als
Fortress II erkannt. 4./-, 5./- und
7./810 eröffnen auf die Maschine
das Feuer und beschieten sie mit
48 Schut 10,5 cm, 61 Schut 3,7
cm und 214 Schut 2 cm. Die
Maschine erhallt einen 10,5 cm
Volltreffer und stürzt etwa 5 km
südostlich Vlissingen brennend in
die Schelde, ohne dass die
Besatzung gerettet wird!
„Nee, niet echt. Ze wisten alleen dat hij in
zee was neergestort. Mijn vader, hij is vier
jaar geleden overleden, sprak verder nooit
over hem. Noch over zijn ver
ongelukte zusje. A 1 s
1
dinsdag 9 augustus 2016
'Uncle Dan
was gewoon
verdwenen'
BRON: Uit het logboek van de Flak-
kommandeur Vlissingen, 4 oktober 1943,
te zien op website www.wingstovicto-
ry.nl
Marvin Nauman en een B-17, het type
vliegtuig waarmee Marvins oom Dan
vloog.
In 2013 deed u een oproep voor getui
gen van de crash. Dientje van 't Westein-
de-Goeseije uit Vlissingen meldde zich.
Was dat een verrassing?
Wanneer begon de zoektocht serieuze
vormen aan te nemen?
Theo Giele
Daniel - Dan - Nauman werd ge
boren op 11 mei 1920. Hij was
een schoenenverkoper in Mil
waukee, een stad zo'n 150 kilo
meter ten noorden van Chica
go. Hij had een broer, Marvin, en een zusje
Jeanne, dat op jonge leeftijd om het leven
kwam toen ze door een auto werd aange
reden.
Dan Nauman werd piloot bij de 511th
Bomber Squadron. In augustus 1943
vroeg hij om overgeplaatst te worden naar
het front. Directe aanleiding was de breuk
met zijn vrouw, met wie hij vlak voor hij in
dienst ging was getrouwd. Ze stuurde
hem een Dear John-letter', waarmee ze
de relatie verbrak, toen hij klaargestoomd
werd om squadron-commandant te wor
den. Dan ging naar Engeland en werd inge
deeld bij de 351 Bomber Group. Hij was pi
loot op een B-17, bekend als het vliegende
fort, dat bombardementen uitvoerde op
doelen in Duitsland. Op maandag 4 okto
ber 1943 vertrok hij van de basis Pole
brook. Doel was een propellorfabriek in
Frankfurt. Zijn vliegtuig werd boven Duits
land geraakt. Op halve kracht vloog Dan
terug naar Engeland, het Duitse afweerge
schut zoveel mogelijk ontwijkend.
De laatste hindernis, een FLAK-batterij
bij Vlissingen, werd hem fataal. De B-17
werd neergeschoten en belandde in de
Westerschelde. Twee lichamen werden la
ter geborgen, maar het stoffelijk over
schot van Dan (en van zeven andere be
manningsleden) is nooit gevonden.
Van wie kreeg u hulp bij het onderzoek?
Wanneer en hoe begon uw fascinatie
voor het lot van uw oom Dan?
Hebben uw grootouders of uw vader
nooit verteld over Dan en zijn lotgeval
len?
ei)