Dan Nauman 1920-1943 ZEELAND 5 OORLOG ZOEKTOCHT Na twaalf jaar hoopt Marvin Nauman op de Westerschelde zijn speurtocht ij lotgeval lotgevallen van zijn oom en oorlogsvlieger Dan te voltooien. VOLLTREFFER! hL oom Dan was gebeurd hadden ze niet. In 2008 zag een dame, die op bezoek was bij mijn vader, een foto van oom Dan in uni form. Ze vroeg aan mijn vader wie de man op de foto was. Ze was bezig om de geschiedenis van haar vader uit te zoeken. Die was ook piloot geweest in de oorlog. Mijn vader vertelde over mijn zoektocht. Vervolgens belde ze mij. Ik zei dat ik voor al op zoek was naar een onderzoeker in Nederland. In eerste instantie hield ze de boot af. Vlak voordat we ophingen, her haalde ik mijn vraag. Toen zei ze dat ze ie mand in de VS kende bij wie ze mij wel wilde introduceren. Na een paar keer te te zijn doorverwezen, kwam ik terecht bij Co de Swart. Hij werd mijn 'number one-man' in Nederland. Via hem leerde ik Nederlandse onderzoekers kennen." catie van de crash. Haar beschrijving van de gebeurtenissen (zij was in Hoofdplaat en zag het vliegtuig neerstor ten, red.) vormt een ware schat. Ze staat bovenaan de lijst van mensen die we willen bedanken. We zijn haar en al die andere Nederlanders die hebben geholpen veel dank verschuldigd." „Nee, het was geen verrassing voor mij. Een artikel in de nieuwsbrief van de 351 Bomber Group bracht mij op het idee om de regionale krant in te schakelen. Iemand moest toch iets gezien hebben op 4 okto ber 1943. Een groot vliegtuig dat wordt neergeschoten had toch de aandacht moe ten trekken. Ik zei tegen Co dat ik naar Nederland wilde komen om in de omge ving op deuren te kloppen om getuigen te vinden. Co dacht dat ik gek was gewor den, maar dan kent hij ons Amerikanen nog niet. Als we iets per se willen... Co nam contact op met de media in Zeeland en de rest is geschiedenis. De ge tuigenis van mevrouw Van 't Westein- de-Goesije oversteeg onze verwachtin gen. Ze gaf antwoord op enke le essentiële vragen en, wat voor ons het belangrijk ste was, ze gaf ons goede in- 'ormatie over de lo- klein meisje werd ze aangereden door een auto toen ze op straat achter een bal aan rende. Mijn grootouders spraken er ook nooit over. Het verlies van beide kinderen was te pijnlijk." „Hmm, het groeide langzaam maar zeker. Een paar keer dacht ik op een dood spoor te zitten, maar dan diende zich een nieu we aanwijzing aan. Telkens als ik het bijl tje erbij had neergegooid, kreeg ik weer een stukje informatie toegeworpen. Soms een heel groot stuk: het rapport van de Duitse FLAK-batterij in Vlissingen die Dan had neergeschoten, het bericht dat een grote vliegtuigmotor was gevonden, links naar Luftwaffe-sites. Steeds meer mensen raakten betrokken bij mijn zoek tocht. Hoe had ik dan kunnen stoppen? Tien maanden geleden leek de stroom defi nitief op te drogen. Ik was van plan om een krans op het water te leggen op de plaats waar het vliegtuig naar alle waar schijnlijkheid was neergestort. Maar weer greep het lot in. Ik kreeg contact met een expert naar wie ik lang op zoek was ge weest. Dat leverde gegevens op waarmee we, zo lijkt het nu, het onderzoek kunnen afsluiten." „Mijn dochter nam contact op met leden van de 351th Bomb Group. Ze waren erg behulpzaam, maar details over wat met Uncle Dan's B-17-bommen- werper stortte op 4 okto ber 1943 neer tussen Vlis singen en Hoofdplaat. Om iedereen te bedanken die hem heeft geholpen bij zijn zoektocht naar zijn oom komt de Ame rikaan Marvin Nauman (70) volgende week naar Zeeland. „Het enige wat we van hem wisten was dat hij was neergeschoten, in zee gecrasht en voorgoed was verdwenen. Dat was het. Gewoon verdwenen. Verder geen details. Mijn dochter Sarah en ik vonden een rol 'short sorters' (bankbiljetten getekend door inzittenden van een vliegtuig) in mijn vaders bankkluisje. Op een van die biljetten stonden de namen van Dan's Bomber Group. Dat bankbiljet was voor ons een uitnodiging om op zoek te gaan naar de lotgevallen van oom Dan." 12.21 Scheinwerfer 6 meldet Tiefflieger über der Schelde, Kurs 5 nach 9; es handelt sich urn eine viermotorige Maschine! 12.22 Die Maschine wird als Fortress II erkannt. 4./-, 5./- und 7./810 eröffnen auf die Maschine das Feuer und beschieten sie mit 48 Schut 10,5 cm, 61 Schut 3,7 cm und 214 Schut 2 cm. Die Maschine erhallt einen 10,5 cm Volltreffer und stürzt etwa 5 km südostlich Vlissingen brennend in die Schelde, ohne dass die Besatzung gerettet wird! „Nee, niet echt. Ze wisten alleen dat hij in zee was neergestort. Mijn vader, hij is vier jaar geleden overleden, sprak verder nooit over hem. Noch over zijn ver ongelukte zusje. A 1 s 1 dinsdag 9 augustus 2016 'Uncle Dan was gewoon verdwenen' BRON: Uit het logboek van de Flak- kommandeur Vlissingen, 4 oktober 1943, te zien op website www.wingstovicto- ry.nl Marvin Nauman en een B-17, het type vliegtuig waarmee Marvins oom Dan vloog. In 2013 deed u een oproep voor getui gen van de crash. Dientje van 't Westein- de-Goeseije uit Vlissingen meldde zich. Was dat een verrassing? Wanneer begon de zoektocht serieuze vormen aan te nemen? Theo Giele Daniel - Dan - Nauman werd ge boren op 11 mei 1920. Hij was een schoenenverkoper in Mil waukee, een stad zo'n 150 kilo meter ten noorden van Chica go. Hij had een broer, Marvin, en een zusje Jeanne, dat op jonge leeftijd om het leven kwam toen ze door een auto werd aange reden. Dan Nauman werd piloot bij de 511th Bomber Squadron. In augustus 1943 vroeg hij om overgeplaatst te worden naar het front. Directe aanleiding was de breuk met zijn vrouw, met wie hij vlak voor hij in dienst ging was getrouwd. Ze stuurde hem een Dear John-letter', waarmee ze de relatie verbrak, toen hij klaargestoomd werd om squadron-commandant te wor den. Dan ging naar Engeland en werd inge deeld bij de 351 Bomber Group. Hij was pi loot op een B-17, bekend als het vliegende fort, dat bombardementen uitvoerde op doelen in Duitsland. Op maandag 4 okto ber 1943 vertrok hij van de basis Pole brook. Doel was een propellorfabriek in Frankfurt. Zijn vliegtuig werd boven Duits land geraakt. Op halve kracht vloog Dan terug naar Engeland, het Duitse afweerge schut zoveel mogelijk ontwijkend. De laatste hindernis, een FLAK-batterij bij Vlissingen, werd hem fataal. De B-17 werd neergeschoten en belandde in de Westerschelde. Twee lichamen werden la ter geborgen, maar het stoffelijk over schot van Dan (en van zeven andere be manningsleden) is nooit gevonden. Van wie kreeg u hulp bij het onderzoek? Wanneer en hoe begon uw fascinatie voor het lot van uw oom Dan? Hebben uw grootouders of uw vader nooit verteld over Dan en zijn lotgeval len? ei)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 37